Svar: Nattesøvn - 15 uger

30. december 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære du

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til :)

Det lyder som om, at i har haft en lidt hård start. Jeres datter har haft gulsot og måske været i lysbehandling, og du fortæller, at du giver din mælk i flaske, hvilket betyder, at du ved siden af flasken også malker ud - det er rigtig hårdt arbejde, og det er svært at opretholde en fuld mælkemængde ved udmalkning, så stort skulderklap for det, og det er super fint, at du også supplerer med erstatning:)

Når det så er sagt, så tænker jeg umiddelbart, at jeres datter får for få flasker. Hun tilbydes 4 flasker og i løbet af dagen går der faktisk ret mange timer mellem hendes flasker. Samtidig har I skabt en rytme, hvor hun tilbydes flaske, når hun vågner - og ikke som en del af hendes putteritual - og det vil jeg faktisk anbefale, at I ændrer på.

I skriver, at hun efterspørger sutten meget om natten, og det lyder for mig som et reelt behov for mælk. I fortæller også ,at I om natten tilbyder hende mad 3-4 gange lige nu, fordi I ser om det kan gøre hende mere rolig... Og det tænker jeg også er et reelt behov, men løsningen er ikke at tilbyde så hyppige flasker om natten. løsningen er at give hende hyppigere måltider hele dagen igennem, så hun fyldes bedre op og hendes måltider fordeles bedre over døgnets 24 timer.

I skriver, at hun aldrig virker til at komme i dyb søvn, og jeg tænker, at en flaske før putning, som indgår som en fast del af hendes putteritual vil hjælpe på dette.

I skriver også, at når I har forsøgt at give MME før sengetid, så har hun fået ondt i maven af dette, og jeg tænker, at I skal prøve at give hende en blanding af både MM og MME og samtidig vil det, at hun begynder at spise mindre af gangen og hyppigere måltider også have en positiv indvirkning på maven.

Jeg vil anbefale, at hun tilbydes flaske hver 3-4 time. Og at I forsøger at lade flasken indgå som en del af hendes putteritual - eller i hvert fald nu gradvist arbejder på at flytte flaskerne tættere og tættere på hendes puttetidspunkter. Der bør ikke gå mere end max 4 timer mellem flaskerne - og det tælles fra det tidspunkt, hvor hun startede med at spise sin flaske sidst.

Jeg laver sjældent dagsplaner til så lille et barn, men vil gerne forsøge at give jer en idé om, hvordan en dagsrytme kunne se ud, ud fra de tidspunkter, som I har givet mig:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Vågner, I starter dagen stille og roligt, hygger, tumler, pludrer

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til lur, sover måske et par timer her...

Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer

Frokost 12-13: Flaske og puttes til ...

Annonce

... middagslur, og sover igen et par timer her

Eftermiddag - vågner og I hygger, leger, tumler, pludrer

Flaske og puttes til dagens 3 lur - måske omkring kl 16 og må også her gerne sove et par timer.

Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer

Aften 19.30-20: Flaske og puttes til natten

Sen aften 23: Flaske og sover videre

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nat 03: Flaske og sover videre

Jeg er enig med jeres sundhedsplejerske i, at I skal vække jeres datter af hendes formiddagslur. Lige nu sover hun ofte 5 timer og jeres sundhedsplejerske har sagt, at I skal vække hende efter senest 4 timer.. jeg tænker, at I skal vække hende efter måske 2-2.5 time, så hun kommer op, hjælpes til at være aktiv, får sin mælk og derefter så puttes til næste lur. Det er vigtigt, at hun hjælpes til en rytme, som både sikre hende mælk nok over døgnets 24 timer, og som også hjælper hende med at fordele mængden af søvn godt over døgnets 24 timer, så rytmen generelt kan fungere for jer alle tre.

I skal regne med, at hun har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet med den alder hun har, og jeres datter lyder til at have et ret godt sovehjerte, så hun vil måske sove 16 timer, hvilket også er helt okay. Det betyder dog, at hvis hun f.eks. sover 3 lure dagligt af 2 timers varighed, så 6 timer i alt, så vil hendes nattesøvn ikke kunne være mere end 9-10 timer. Det betyder igen, at hun f.eks. vil kunne sove fra 20-06, nogle gange gå lidt senere i seng, andre gange stå tidligere op.

Det betyder også, at hvis I er nødt til at vække hende fra dagssøvnen, så hun ikke vender op og ned på nat og dag... og hvis hun lige nu ofte sover 5 timer + 3 timer + ½ time, så sover hun jo faktisk 8.5 time i løbet af dagen og så vil nattesøvnen naturligt være meget kort. Det vil ikke hænge sammen, og det vil forklare, hvorfor hun igen og igen vågner om natten. Derfor skal I forsøge at finde balancen mellem dagssøvn og nattesøvn, så det hele hænger sammen for jer - og så hun på en gang både får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket og naturligt også får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Og ja som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn, som sover. Men det er I nødt til hos jer for at hjælpe hende til en rytme, som sikrer hendes behov for både mælk og søvn bedre.

Jeg tænker, at I er nødt til at styre hendes søvn og mælkeindtag lidt mere, og jeg håber, at min dagsplan giver lidt idé om hvordan. Jeg forstår godt, hvis det vender helt rundt på alt det, I ellers har tænkt og gjort, men for mig at se, er det sådanne ændringer, som I er nødt til at lave:)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår!

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder