Svar: Nattesøvn - 15 uger
30. december 2021
Alder:
3 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til :)
Det lyder som om, at i har haft en lidt hård start. Jeres datter har haft gulsot og måske været i lysbehandling, og du fortæller, at du giver din mælk i flaske, hvilket betyder, at du ved siden af flasken også malker ud - det er rigtig hårdt arbejde, og det er svært at opretholde en fuld mælkemængde ved udmalkning, så stort skulderklap for det, og det er super fint, at du også supplerer med erstatning:)
Når det så er sagt, så tænker jeg umiddelbart, at jeres datter får for få flasker. Hun tilbydes 4 flasker og i løbet af dagen går der faktisk ret mange timer mellem hendes flasker. Samtidig har I skabt en rytme, hvor hun tilbydes flaske, når hun vågner - og ikke som en del af hendes putteritual - og det vil jeg faktisk anbefale, at I ændrer på.
I skriver, at hun efterspørger sutten meget om natten, og det lyder for mig som et reelt behov for mælk. I fortæller også ,at I om natten tilbyder hende mad 3-4 gange lige nu, fordi I ser om det kan gøre hende mere rolig... Og det tænker jeg også er et reelt behov, men løsningen er ikke at tilbyde så hyppige flasker om natten. løsningen er at give hende hyppigere måltider hele dagen igennem, så hun fyldes bedre op og hendes måltider fordeles bedre over døgnets 24 timer.
I skriver, at hun aldrig virker til at komme i dyb søvn, og jeg tænker, at en flaske før putning, som indgår som en fast del af hendes putteritual vil hjælpe på dette.
I skriver også, at når I har forsøgt at give MME før sengetid, så har hun fået ondt i maven af dette, og jeg tænker, at I skal prøve at give hende en blanding af både MM og MME og samtidig vil det, at hun begynder at spise mindre af gangen og hyppigere måltider også have en positiv indvirkning på maven.
Jeg vil anbefale, at hun tilbydes flaske hver 3-4 time. Og at I forsøger at lade flasken indgå som en del af hendes putteritual - eller i hvert fald nu gradvist arbejder på at flytte flaskerne tættere og tættere på hendes puttetidspunkter. Der bør ikke gå mere end max 4 timer mellem flaskerne - og det tælles fra det tidspunkt, hvor hun startede med at spise sin flaske sidst.
Jeg laver sjældent dagsplaner til så lille et barn, men vil gerne forsøge at give jer en idé om, hvordan en dagsrytme kunne se ud, ud fra de tidspunkter, som I har givet mig:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Vågner, I starter dagen stille og roligt, hygger, tumler, pludrer
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til lur, sover måske et par timer her...
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer
Frokost 12-13: Flaske og puttes til middagslur, og sover igen et par timer her
Eftermiddag - vågner og I hygger, leger, tumler, pludrer
Flaske og puttes til dagens 3 lur - måske omkring kl 16 og må også her gerne sove et par timer.
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer
Aften 19.30-20: Flaske og puttes til natten
Sen aften 23: Flaske og sover videre
Nat 03: Flaske og sover videre
Jeg er enig med jeres sundhedsplejerske i, at I skal vække jeres datter af hendes formiddagslur. Lige nu sover hun ofte 5 timer og jeres sundhedsplejerske har sagt, at I skal vække hende efter senest 4 timer.. jeg tænker, at I skal vække hende efter måske 2-2.5 time, så hun kommer op, hjælpes til at være aktiv, får sin mælk og derefter så puttes til næste lur. Det er vigtigt, at hun hjælpes til en rytme, som både sikre hende mælk nok over døgnets 24 timer, og som også hjælper hende med at fordele mængden af søvn godt over døgnets 24 timer, så rytmen generelt kan fungere for jer alle tre.
I skal regne med, at hun har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet med den alder hun har, og jeres datter lyder til at have et ret godt sovehjerte, så hun vil måske sove 16 timer, hvilket også er helt okay. Det betyder dog, at hvis hun f.eks. sover 3 lure dagligt af 2 timers varighed, så 6 timer i alt, så vil hendes nattesøvn ikke kunne være mere end 9-10 timer. Det betyder igen, at hun f.eks. vil kunne sove fra 20-06, nogle gange gå lidt senere i seng, andre gange stå tidligere op.
Det betyder også, at hvis I er nødt til at vække hende fra dagssøvnen, så hun ikke vender op og ned på nat og dag... og hvis hun lige nu ofte sover 5 timer + 3 timer + ½ time, så sover hun jo faktisk 8.5 time i løbet af dagen og så vil nattesøvnen naturligt være meget kort. Det vil ikke hænge sammen, og det vil forklare, hvorfor hun igen og igen vågner om natten. Derfor skal I forsøge at finde balancen mellem dagssøvn og nattesøvn, så det hele hænger sammen for jer - og så hun på en gang både får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket og naturligt også får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Og ja som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn, som sover. Men det er I nødt til hos jer for at hjælpe hende til en rytme, som sikrer hendes behov for både mælk og søvn bedre.
Jeg tænker, at I er nødt til at styre hendes søvn og mælkeindtag lidt mere, og jeg håber, at min dagsplan giver lidt idé om hvordan. Jeg forstår godt, hvis det vender helt rundt på alt det, I ellers har tænkt og gjort, men for mig at se, er det sådanne ændringer, som I er nødt til at lave:)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår!
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske