Svar: 17 mdr står tidligt op - part II

29. december 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Kære Mira

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Du skrev i dit tidligere brev, at jeres dreng ofte vågner omkring kl 04, nogle gange 03.30, og at I ofte putter ham til første lur omkring kl 08 - og at I en periode har forsøgt at strække tiden til 09. Mit forslag er, at I gradvist forsøger at afkorte hans vågenperiode om morgenen. Og hvor hurtigt I kan gå frem må vurderes fra dag til dag.

Det betyder, at I stedet for at putte ham kl 09, så puttes han f.eks. 8.30, så kl 08, så 7.30, 7.00, 6.30 osv. I skal altså lige nu stå op med ham, når I fornemmer, at han er vågen og frisk til at starte dagen og være aktive, som I plejer, men I skal putte ham tidligere og tidligere og gradvist vænne ham til at sove det før.

Lige nu vil det naturligt betyde, at hans dagssøvn kan ændre sig, for hvis han plejer at sove sin første lur f.eks. mellem 8.30-10, så vil han måske nu have behov for at denne lur rykkes enten frem eller tilbage, alt efter hvilken tid det lykkes jer at få ham til at sove på. Det vil også være sådan, at det er begrænset, hvor længe han bør sove, når I rykker puttetidspunktet frem, det er vigtigt, at han ikke begynder at starte dagen alt for sent. Så hvis han f.eks. vågner kl 04 og det lykkes jer at putte ham igen 06.30, så vil det være rigtig fint, at I starter dagen senest 7.30. Det betyder, at jeg vil anbefale jer, at I vækker ham her (også selvom han så kun har sovet en time), så den dagsrytme, som I gerne vil hjælpe ham til at få stadig holdes, og så han får en rytme, der passer ind i den rytme, som vuggestuen forventer.

Det betyder naturligt også, at hans middagslur vil ...

Annonce

... kunne ligge det senere og i forhold til hans lure om dagen, vil det være rigtig godt, hvis I holder fast i, at han ikke sover mere end godt 3 timer - f.eks. 1 time om formiddagen og 2 timers middagslur eller 2 x 1.5 time, som I fornemmer passer bedst og som han vil trives bedst med. Dagslurene giver ham også noget vigtigt og godt. Sammenlagt har han nok brug for godt ca. 13 timers søvn i døgnet, og det vil være rigtig fint fordelt, hvis han sover f.eks. 10 timer om natten fra kl 20 til 06 og så sover godt 3 timer om dagen.

Det betyder igen også, at han naturligt vil sove mindre lige nu, fordi han jo stadig vil have en vågenperiode om natten (tidlig morgen) som lige nu vil gå fra nattesøvnen, men for at hjælpe ham ind i en rytme, hvor søvnen ligger godt placeret over døgnets 24 timer, så synes jeg godt man kan forsvare at holde fast i at han vækkes af sine dagslure, så han samlet sover ca 3 timer der. Det er jo om natten, at hans skal sove sit længste stræk og det er ikke dagsssøvnen der skal forlænges. Samtidig må vi have en formodning om, at I takt med at det forhåbentlig lykkes at forlænge hans nattesøvn, og han samtidig bliver ældre, så vil dagssøvnen naturligt afkortes og måske vil han af sig selv begynde at vise behov for en lidt længere lur midt på dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er jo meget svært at vide, hvordan han vil reagere på det hele og hvor lang tid det vil tage. Jeg tænker umiddelbart, at det godt kan tage 5-6 uger at ændre på hans rytme, og I må derfor tage en dag af gangen. Men jeg håber, at I kan se hvad jeg mener og hvordan jeg tænker, at det kan lade sig gøre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder