Svar: Opvågninger om natten - 8 mdr.
15. december 2021
Alder:
8 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev, og hvor dejligt at høre, at lillesøster trives så godt :)
Det lyder helt alderssvarende med de 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler netop ofte, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Jeg anbefaler også, at man i 8-9 måneders alderen indfører en godnatgrød, som netop ofte kan være med til at mætte lidt mere og sammen med flaskerne give lidt mere sammenhængende nattesøvn i denne alder - og umiddelbart lyder det som om, at det fungerer rigtig godt for jer.
Det er dog helt normalt, at hun stadig har brug for en flaske, når hun puttes og en flaske igen sen aften - også selvom hun får godnatgrød. Så den flaske, som hun nogle gange efterspørger kl 01 skal I bare give hende - nogle børn trives bedst med at vågne og melde sig selv og få flasken der, i andre familier er løsningen, at mor eller far giver flasken sen aften, før I selv går i seng. Her kan hun måske spise den mere eller mindre i søvne og så sove videre - og har hun fået en flaske f.eks. kl 23-23.30, så behøver I ikke vågne og give flaske kl 01. Så prøv jer lidt frem, hvad I tænker kan fungere bedst for jer alle tre.
I skal naturligt også være opmærksomme på, at hun hele dagen igennem drikker tilstrækkeligt med vand, for ellers vil hun naturligt søge sit væskebehov ekstra dækket om natten:)
Jeres datter starter dagen tidligt, da hun ofte står op allerede kl 06, og det er derfor helt naturligt, at hun har brug for en 3. lur om eftermiddagen - ellers bliver dagen simpelthen for lang for hende. Jo tidligere børn stå op, jo længere tid har de ofte brug for den 3. lur. Jo senere de starter dagen, jo tidligere kan de ofte nøjes med 2 lure dagligt. Så lige nu skal I lade hende få den 3. lur - og være glade for, at det fungerer:)
Når hun ofte har en opvågning om natten, de gange hvor hun sover en længere middagslur, så kan det hænge sammen med, at vi i vores cirkadiske rytme har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. Det kan vi f.eks. have kl. 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også et dyk og et peak i deres rytme. Og når jeres datter sover en længere middagslur og f.eks. sover til efter kl 15 og herefter så springer dagens 3. lur over - så vil hun f.eks. godt kunne have en opvågning om natten omkring samme tidspunkt, altså omkring kl 03. De dage, hvor hun sover 3 lure, har hun måske ikke sit dyk kl 15, men er vågen her, og så vil hun måske ikke have sit peak kl 03, men måske tidligere eller senere, så det passer med enten middagslur eller 3. lur...
Hvor om alting er, så er det som sagt rigtig fint, at I lader hende sove 3 lure de dage, hvor hun har behov for det, og I behøver ikke arbejde på at hun kun skal sove 2 lure dagligt, så længe hun ikke er ældre end hun er, står tidligt op og i det hele tage sover bedre og trives med sine 3 lure.
Derudover så handler en del af hendes natteruro sandsynligvis også om, at hun nu er knap 9 måneder gammel og derfor er godt igang med separationsfasen. Denne periode giver både en stor motorisk uro, hvor hun har brug for hjælp til stillingskift om natten og en stor mental uro, hvor hun kan have behov for lidt beroligende hænder. Alder og udvikling spiller altså også ind netop nu :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske