Svar: Min søn er urolig tidlig morgen - opfølgning
15. december 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligt gerne uddybe og svare på dine spørgsmål :)
Da jeres dreng tager fint på og følger sin kurve, så er der ikke umiddelbart grund til, at du skal begynde at give ham flaske. Han lyder til at trives på din mælk, og han er også glad for amning.
Grunden til, at jeg har anbefalet jer at overveje flaske er flere ting - blandt andet, at du i tidligere breve har fortalt, at du ofte ammer hver til hver anden time, særligt hyppigt om natten, og det er hårdt for dig. Du kan altså godt sikre din dreng hans behov for mælk, ved at bibeholde amningen, som den er nu - men spørgsmålet er, om du kan blive ved med at holde til det...
Du har også fortalt, at du som udgangspunkt ikke ønsker at amme over 6 måneder, og formentlig kortere og i den forbindelse har du søgt rådgivning omkring flaskegivning og overgangen fra bryst til flaske. Og det er sådan, at jo ældre din dreng bliver, jo længere tid du ammer, og jo mere velfungerende amningen er - jo sværere kan det være at vænne ham til en flaske. hvis du f.eks. venter med at tilbyde ham en flaske til han nærmer sig 6 måneder, så er det altså ikke sikkert, at han vil have flasken, og så er du nødt til at bibeholde amning. Og det anbefales, at han ammes eller får modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel.
Derfor - hvis du allerede nu ved, at du ikke ønsker at amme efter 6 måneders alderen, så er det en god idé at vænne ham til en flaske, og da modermælkserstatning ofte mætter mere end modermælk, så kan det være en måde samtidig at få forlænget tiden mellem mælkemåltiderne lidt. Samtidig kan far f.eks. give flaske sen aften, du kan gå tidligere i seng, få lidt sammenhængende nattesøvn og lidt mere overskud til så at amme ham igen, når han atter melder sig - og på den måde kan det være en win-win for jer alle tre.
Det er desværre ikke til at sige, om han vil tage mere på af at få en flaske med modermælkserstatning - måske, måske ikke. Det må tiden vise, men en enkelt flaske gør nok ikke den store forskel vægtmæssigt, men den kan måske gøre det i forhold til nattesøvnen og jeres behov for sammenhængende nattesøvn. Der er dog heller ikke nogen garantier her.. De fleste børn der ammes, spiser ofte hyppigere, altså flere gange over et døgn, end børn der får modermælkserstatning, som kan nøjes med færre måltider. Når det er sagt, så er børn jo forskellige - også når det kommer til hvor mange flasker eller amninger, de har behov for.
Du har naturligvis fuldstændig ret i, at han via modermælken får en række antistoffer, som han ikke på samme måde får via erstatning. Det er blandt andet også derfor, at det anbefales at amme 4 måneder for at forebygge allergi. Men det skal naturligt holdes op imod dit ønske om at stoppe amning helt ved 6 måneders alderen - og her både sikre, at jeres dreng vil acceptere flasken, og at din krop også kan følge med. Og det vil her netop være rigtig godt, hvis du laver en gradvis overgang, så han får færre og færre amninger samtidig med, at han får flere og flere flasker. På den måde vil han stadig få størstedelen af sit mælkebehov via dig det første stykke tid, hans mave vil bedre kunne følge med, og din krop vil også bedre kunne vænne sig til ammestoppet på denne måde, til at begynde med, vil det kun være en flaske i døgnet, som I vælger at give ham.
Men hvornår det rette tidspunkt vil være, kan vi kun gisne om, og i sidste ende skal du vælge det, som du har det bedst med, og som du tænker vil kunne fungere for jer begge (jer alle tre) fremadrettet :)
Med hensyn til at vække jeres dreng, så er det korrekt, at han som udgangspunkt ikke skal vækkes. Små børn falder naturligt i søvn og sover, når de har brug for at sove og vågner igen, når de har fået søvn nok... Men, når det er sagt, så er det også vigtigt at hjælpe ham til ikke at bytte helt rundt på nat og dag - og her kan det nogle gange være nødvendigt at vække ham. Ikke for at fjerne søvn fra ham, men for at hjælpe ham til at sove på mere hensigtsmæssige tidspunkter.
Og i følge jeres sidste brev, så var I kede af, at han havde en rytme, hvor han gik tidligt i seng og stod meget tidligt op. Og her kan man nogle gange vælge at vække ham om aftenen, så I tilbyder ham en powernap i løbet af aftenen, derefter kan han så være vågen og aktiv, bruge sig selv motorisk og mentalt, få ren ble, få mælk - og så blive puttet senere til natten. Så hans nat ikke starter allerede kl 18-19, men måske først kl 21-22 - som måske vil være et tidspunkt, der kan hænge bedre sammen for jer.
Men igen - hvis I efter at have overvejet det synes, at det egentlig fungerer helt okay, at han er vågen tidlig morgen og sover om aftenen - der er jo også fordele ved, at I har aftenerne for jer selv - så skal I naturligt ikke ændre noget. Man skal som udgangspunkt aldrig ændre noget, der fungerer! Og jeres dreng trives jo med sin rytme. Det er dog vigtigt at hele familien trives, og derfor synes jeg godt, at man hos jer kan forsvare at prøve at vække ham i løbet af aftenen, for at natten ikke starter alt for tidligt. Han har jo også sovet gode lure i løbet af dagen og lyder til sammenlagt at få den mængde søvn, som han egentlig har behov for :)
Så ja, mange overvejelser frem og tilbage, og flere valgmuligheder - og i sidste ende er det kun jer forældre, som kan tage en beslutning om, hvad I gerne vil, og hvad I tænker vil fungere bedst for jer alle tre :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske