Svar: Putning af snart 3 årig

8. december 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev, tillykke med den lille ny - og dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

Det lyder rigtig fint, at I har valgt at lade storebror sove i soveværelset. Det at blive storebror og skulle dele mor og far med en anden er naturligt svært - og det bliver ikke lettere af, hvis man pludselig skal sove alene, og de tre andre sove sammen. Det er derfor rigtig godt, at I har ladet ham sove hos jer i den periode, hvor det hele har ændret sig.

Det lyder dog også som en god idé at udnytte den færdige renovering og det nye børneværelse med, at han så skal på eget værelse og sove. Og I kan overveje om den lille ny også skal flytte på eget værelse til den tid - så det er ens for begge børn. Det kan godt være, at storebror bedre vil kunne acceptere dette...

Ellers tænker jeg, at det er en god idé at tale med ham om, at han skal sove på eget værelse. Han må meget gerne være med til at gøre sit værelse klar, så det er hyggeligt og som han gerne vil have det, og så I netop kan snakke om, hvor hans seng skal stå, og at han skal sove der, og på den måde stille og roligt gøre ham klar over, at det forventes nu... men samtidig på en måde, hvor han selv gradvist vænner sig til tanken og også selv synes, at det lyder hyggeligt

Det kan godt være, at det er nødvendigt, at I allerede i soveværelset laver nogle ændringer - men det er ikke sikkert. Som jeg læser dit brev, så sover han i egen seng i soveværelset, så han er vant til sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor han skal sove - og så skal sengen blot flyttes og ritualet være det samme - eller næsten det samme. For hvor du plejer at ligge ved siden af ham, så vil det være rigtig godt, at du sætter dig op, og her må du meget gerne læse en godnathistorie. Det vil for det første skabe så meget afstand mellem jer, at han ikke kan ligge og hive dig i albuen, og ...

Annonce

... samtidig vil du på hans værelse stadig kunne sidde på en stol ved siden af hans seng og læse højt, så hans ritual vil være, som det plejer.

Samtidig kan det at læse godnathistorie være en forklaring på, hvorfor han er nødt til at slippe dig. Du kan ikke læse, hvis han skal ligge og holde i din arm/albue - her er du nødt til at sidde op ved siden af ham, og hvis han nyder historien, så vil han måske acceptere, at der nu læses i stedet for at holde fast i dig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er rigtig fint med bamsen, hvis han vil bruge den, hvis ikke, så må det være sådan:) Du kan dog også overveje og måske tale med ham om, hvorvidt han måske vil have en aflagt t-shirt af din eller lignende at ligge med, som alternativ til at I ligger sammen og han holder i din albue. På den måde vil han stadig have noget af dig tæt på sig, og det kan godt være, at han vil acceptere dette og bruge det mere end bamsen. Bamsen dur om dagen, fordi han er vant til at bruge den i institutionen, når du ikke er der, men om aftenen og natten er han vant til at have dig tæt på, og en måde at have lidt af mor kunne være en aflagt t-shirt, som han ved du har brugt, og som han forbinder med dig.. og som måske dufter af dig :)

Derudover tænker jeg, at I måske skal se lidt på hans puttetidspunkt. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 3 år er 12 timer i døgnet, og da han ofte sover 1.5 time til middag, så vil han måske kun have brug for 10.5 times søvn om aftenen. Det vil sige, at han måske skal puttes kl. 19.30 i stedet for klokken 19, og det vil også forklare, hvorfor han ofte bruger 30-60 minutter på at falde i søvn. I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt begynde at springe middagsluren over, og hans søvnbehov skal dækkes om natten, men så længe han har brug for sin middagslur og sover så fint der, så er det kun godt. Men nætterne skal så være lidt kortere :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger