Svar: Blive eller forlade rummet, når pigerne laver fjol i tremmesenge ved godnattid?

5. december 2021

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Kære Nora og Ellas forældre

Tak for jeres brev og meget fine spørgsmål omkring, hvorvidt man skal blive på værelset eller det er okay at gå, når pigerne fjoller rundt :)

Hvis jeg skal svare ganske kort, så er det okay at gå - men det kræver lidt uddybning og så vil jeg også lige dele lidt tanker med jer.

Med den alder jeres piger har nu, så vil de ofte have glæde af en godnathistorie. Det skal være en meget simpel bog med korte sætninger, som I læser op, og hvor I viser dem billeder. Da mine piger var små havde vi f.eks. en billedbog om bamse, hvor der stod "her er bamse ,han er brun" og så var der et billede. "Bamse har et par blå bukser med seler", og så var der billede af bukserne. "Nu har bamse sine blå bukser på", og så var der billede af det.

Med en så simpel bog har I mulighed for at sidde ved siden af sengen om aftenen, hvor pigerne ligger i deres seng. Og så kan I sidde og læse en sætning op, vise dem billedet, bladre, læse videre og vise dem billedet igen. Og en forudsætning for at få læst historie er, at de ligger stille i deres seng. Godnathistorien kan altså også bruges til at lære dem, at de skal ligge ned, stille og lytte, hvis de gerne vil have læst højt, og de gerne vil kikke på billeder. Og det kan derfor være en måde at imødekomme deres behov for, at I er der, samtidig med, at I lærer dem, at det også er helt okay at ligge ned og finde roen i sin seng.

Når det så er sagt, så er der børn, som opfatter tilstedeværelsen af deres forældre, som en mulighed for underholdning. De forstår simpelthen ikke, at når vi sidder der, så skal de sove. I stedet tænker de, at det er sjov og ballade, det der nu skal foregå. Og her kan man godt vælge at gå kortvarigt fra dem. Ikke fordi de skal blive kede af det eller føle sig forladt og alene, men fordi I ved at gå signalerer, at I faktisk mener, at de skal sove nu, og at I ikke sidder der for sjov og ballade. Det er vigtigt, at de ikke bliver kede af det, når I går, men at I netop kommer tilbage, før de føler sig alene, så det stadig er trygt og dejligt at være i sin seng og forbindes med noget godt.

Det er naturligt også godt at være opmærksom på, at børn i jeres pigers alder ofte har en stor motorisk uro i kroppen. Det er bare rigtig svært at finde ro og koble fra, når de skal sove. Og sengen er et godt sted at tumle rundt. ...

Annonce

... Det kan være en god idé at tilbyde dem et aftenbad, som afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. som kan hjælpe dem med at slappe af i kroppen. Og det er også en god idé at tilbyde dem et godnatmåltid, som en del af deres putteritual, så de stadig får noget i maven, før de skal sove og derfor sover bedre. De får sandsynligvis ikke længere flaske, og kan godt have behov for et godnatmåltid og lidt mælk af en kop, før de får børstet tænder og bliver puttet.

Og så er der faktisk også børn, som har brug for at få lidt overskudsenergi brændt af, før de er parate til at sove. Altså som lige skal bruge 10-15 minutter på at tumle rundt, hoppe, trille, rejse sig, sætte sig osv. i tremmesengen - og derefter er de så parate til at roen skal falde over dem. Det behøver man ikke sidde og kikke på eller vente på. Det er helt okay at lade barnet tumle rundt på egen hånd, tremmesengen skal være et sikkert sted at tumle og så længe at de ikke er kede af det, men blot brænder lidt ekstra energi af, så er det helt fint at lade dem gøre det - og derefter kan I så gå ind til pigerne, putte dem, læse historie, synge en sang osv. Hvad I nu plejer at gøre...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er generelt også en god idé at lære dem at følge den lille kærlige kommando "læg dig ned skat", så de selv lægger sig. Hvis I igen og igen lægger dem ned, så virker det ofte som en fjeder og lige så snart de er lagt, så rejser de sig igen. Hvis de derimod selv begynder at lægge sig, fordi I f.eks. skal læse højt for dem, så er der større sandsynlighed for at de bliver liggende:)

Og med hensyn til, når de kaster sutter og lignende ud over sengen, så prøv om I kan undgå at samle disse op med det samme. Er I på vej ud af rummet, så lad sutten ligge og tag den først op, når I går tilbage. Er I ved at læse en bog, så læs siden færdig, før I rejser sig og samler sutten op igen. Hvis I igen og igen rejser jer og tager sutten, hver gang de kaster med den, så bliver det hurtigt til en leg, der netop går ud på at kaste sutten og få jer til at tage den. Derfor må I gerne trække tiden lidt, så I også på den måde signalerer, at det ikke er legetid nu :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem - og hvor dejligt at høre, at det i øvrigt går så fint med putningen nu, dejligt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor