Svar: Vil ikke sove i egen seng - 12 mdr.

1. december 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Øv, der er ikke noget som sygdom, der kan ødelægge ellers så gode søvnvaner, og det lyder desværre som om, at det har været tilfældet hos jer. du har dog gjort det helt rigtige, når du har prioriteret at give jeres datter den nærhed, som hun tydeligt har haft behov for og jeg tænker, at det også har været rart for jer at kunne holde lidt ekstra øje med hende om natten, når hun har været syg. Men - jeg forstår også godt ønsket om at få hende tilbage i egen seng på eget værelse.

Når du beskriver situationen, så lyder det som om, at i ikke bare fra den ene dag til den anden kan flytte hende tilbage. Det har I forsøgt og hun bliver oprigtigt ked af det, protesterer højlydt, klynger sig til jer og du skriver, at det næsten føles som et overgreb. Det går naturligt ikke, for det gør hende ikke tryg ved sengen og ved det at skulle sove.

Samtidig tænker jeg, at der jo også sker meget i hendes liv lige nu. Hun er i vuggestue om dagen og oplever derfor at være adskilt fra jer. Og så er hun sandsynligvis også motorisk igang, begynder måske at gå mere omkring og det betyder også, at hun på den måde rent fysisk søger at adskille sig fra jer. Derudover så drømmer hun naturligt meget, for alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i søvne, ligesom det kan være rigtig svært for hende at slippe dagen, koble fra og finde roen om aftenen, når hun skal puttes.

Jeg vil anbefale, at I forsøger at tage det lidt i etaper og hele tiden forsøger at holde fast i, at hun skal være tryg ved at sove, selvom hun skal sove i egen seng på eget værelse. Og i første omgang vil jeg anbefale, at I indfører et bad om aftenen i en periode. Badet skal afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. Det er en måde at give hende ekstra nærhed og fysisk kontakt på, så hun fyldes lidt ekstra op med dette før hun skal puttes.

Jeg vil også anbefale, at I efter badet giver hende en godnatgrød, som mætter hende lidt ekstra før hun skal sove - og som sammen med en kop mme på sigt vil kunne være med til at erstatte flasken. Men lige nu er det rigtig fint at bibeholde flasken også og så trappe gradvist ud af den senere hen.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan indføre en putteklud, bamse, slaskedukke ...

Annonce

... eller lignende. Evt. koble med en sut, hvis hun bruger sut. Klud eller bamse skal på sig erstatte jeres favn og nærhed og vil på sigt kunne fungere som substitut for mor og far. Da hun lige nu søger jeres favn og nærhed ekstra meget, så er det vigtigt, at I finder en erstatning for dette, som kan fungere for hende og jer fremadrettet. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en bamse, klud eller lignende til sig og kunne bruge denne bevidst, nulre næse med den og putte sig med den, så det vil være rigtig godt at introducere dette nu.

Og så vil jeg foreslå, at du sætter dig på hendes værelse - gerne i en lidt større stol, gyngestol eller lignende, hvis I har plads til og mulighed for det - og så sætter du dig med hende, holder hende i din favn, giver hende kluden, bamsen eller hvad I nu bruger, og også giver hende flasken, så hun falder til ro på denne måde og med masser af nærhed, og derefter putter du hende så sover i egen seng. Du skal stadig være ved hende, holde hænder beroligende på hendes krop, lulle hende ind i søvnen ved at være der, men så hun puttes i egen seng.

Du kan også indføre en godnatsang, godnathistorie eller lignende, som også vil blive en del af jeres nye putteritual og noget, som kan følge hende fremover og være med til at give ro. Fordelen ved f.eks. en godnatsang er, at du også kan synge den (eller tænde for den, hvis I vælger en sang, der kan afspilles) selvom du er lidt på afstand...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Min tanke er, at det er en god idé at I på denne måde vænner hende til at finde ro og overgive sig til søvnen på eget værelse og derfra over i egen seng. Så hun kommer ud af soveværelset igen. Men, hvis du tænker, at det er alt for stort et skridt at putte hende på denne måde, så kan det være nødvendigt at stille hendes seng i soveværelset og så starte med at vænne hende til egen seng - og derefter så flytte sengen på hendes værelse igen. Så hun kommer ud af dobbeltsengen, over i egen seng - og derfra flyttes sengen og det putteritual I har indført, så til eget værelse...

Det lyder som sagt som om, at I er nødt til at tage det lidt i små etaper, og I må forsøge at finde ud af, hvor små disse etaper skal være, for at det kan lykkes bedst muligt for jer:)

Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder