Svar: Vil ikke sove i egen seng - 12 mdr.
1. december 2021
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Øv, der er ikke noget som sygdom, der kan ødelægge ellers så gode søvnvaner, og det lyder desværre som om, at det har været tilfældet hos jer. du har dog gjort det helt rigtige, når du har prioriteret at give jeres datter den nærhed, som hun tydeligt har haft behov for og jeg tænker, at det også har været rart for jer at kunne holde lidt ekstra øje med hende om natten, når hun har været syg. Men - jeg forstår også godt ønsket om at få hende tilbage i egen seng på eget værelse.
Når du beskriver situationen, så lyder det som om, at i ikke bare fra den ene dag til den anden kan flytte hende tilbage. Det har I forsøgt og hun bliver oprigtigt ked af det, protesterer højlydt, klynger sig til jer og du skriver, at det næsten føles som et overgreb. Det går naturligt ikke, for det gør hende ikke tryg ved sengen og ved det at skulle sove.
Samtidig tænker jeg, at der jo også sker meget i hendes liv lige nu. Hun er i vuggestue om dagen og oplever derfor at være adskilt fra jer. Og så er hun sandsynligvis også motorisk igang, begynder måske at gå mere omkring og det betyder også, at hun på den måde rent fysisk søger at adskille sig fra jer. Derudover så drømmer hun naturligt meget, for alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i søvne, ligesom det kan være rigtig svært for hende at slippe dagen, koble fra og finde roen om aftenen, når hun skal puttes.
Jeg vil anbefale, at I forsøger at tage det lidt i etaper og hele tiden forsøger at holde fast i, at hun skal være tryg ved at sove, selvom hun skal sove i egen seng på eget værelse. Og i første omgang vil jeg anbefale, at I indfører et bad om aftenen i en periode. Badet skal afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. Det er en måde at give hende ekstra nærhed og fysisk kontakt på, så hun fyldes lidt ekstra op med dette før hun skal puttes.
Jeg vil også anbefale, at I efter badet giver hende en godnatgrød, som mætter hende lidt ekstra før hun skal sove - og som sammen med en kop mme på sigt vil kunne være med til at erstatte flasken. Men lige nu er det rigtig fint at bibeholde flasken også og så trappe gradvist ud af den senere hen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan indføre en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende. Evt. koble med en sut, hvis hun bruger sut. Klud eller bamse skal på sig erstatte jeres favn og nærhed og vil på sigt kunne fungere som substitut for mor og far. Da hun lige nu søger jeres favn og nærhed ekstra meget, så er det vigtigt, at I finder en erstatning for dette, som kan fungere for hende og jer fremadrettet. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en bamse, klud eller lignende til sig og kunne bruge denne bevidst, nulre næse med den og putte sig med den, så det vil være rigtig godt at introducere dette nu.
Og så vil jeg foreslå, at du sætter dig på hendes værelse - gerne i en lidt større stol, gyngestol eller lignende, hvis I har plads til og mulighed for det - og så sætter du dig med hende, holder hende i din favn, giver hende kluden, bamsen eller hvad I nu bruger, og også giver hende flasken, så hun falder til ro på denne måde og med masser af nærhed, og derefter putter du hende så sover i egen seng. Du skal stadig være ved hende, holde hænder beroligende på hendes krop, lulle hende ind i søvnen ved at være der, men så hun puttes i egen seng.
Du kan også indføre en godnatsang, godnathistorie eller lignende, som også vil blive en del af jeres nye putteritual og noget, som kan følge hende fremover og være med til at give ro. Fordelen ved f.eks. en godnatsang er, at du også kan synge den (eller tænde for den, hvis I vælger en sang, der kan afspilles) selvom du er lidt på afstand...
Min tanke er, at det er en god idé at I på denne måde vænner hende til at finde ro og overgive sig til søvnen på eget værelse og derfra over i egen seng. Så hun kommer ud af soveværelset igen. Men, hvis du tænker, at det er alt for stort et skridt at putte hende på denne måde, så kan det være nødvendigt at stille hendes seng i soveværelset og så starte med at vænne hende til egen seng - og derefter så flytte sengen på hendes værelse igen. Så hun kommer ud af dobbeltsengen, over i egen seng - og derfra flyttes sengen og det putteritual I har indført, så til eget værelse...
Det lyder som sagt som om, at I er nødt til at tage det lidt i små etaper, og I må forsøge at finde ud af, hvor små disse etaper skal være, for at det kan lykkes bedst muligt for jer:)
Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske