Svar: Opfølgning på dårlig og utryg søvn

24. november 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev, det er super godt, at I skiver tilbage og deler jeres tanker :)

Jeg forstår godt jeres overvejelser - da mor har god erfaring med ørepropper, så er det naturligt at overveje denne løsning...

Jeg kan ikke rigtig finde nogle danske retningslinjer omkring ørepropper til små børn, men jeg kan finde flere udenlandske sider, blandt andet fra Australien, som skriver, at ørepropper ikke anbefales til spædbørn og tumlinge - altså børn under 2 år. Det kan nogle gange bruges til børn, som har fået anlagt dræn, og hvor man f.eks. til svømning vil beskytte ørerne ekstra, men det anbefales ikke til at lukke lyde ude...

I stedet anbefales særlige børnevenlige høreværn, som man også kan købe i Danmark, simpelthen fordi små børns øregange er meget sensitive...

Jeres dreng er dog over 2 år, og samtidig tænker jeg, at det må være rigtig svært for ham at sove med f.eks høreværn - det virker som en meget voldsom løsning, og jeg tænker ...

Annonce

... derfor, at ørepropper måske godt kunne være en idé. Jeg synes dog, at dette bør anbefales af en ørelæge, og ikke af en sundhedsplejerske - så jeg vil anbefale jer at kontakte en ØNH-læge og spørge, om der kan være en lægefaglig grund til, at man ikke vil anbefale ørepropper til så lille et barn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis ØNH-lægen siger, at ørepropper er en fin løsning, så tænker jeg umiddelbart, at I nok skal vælge en blød type af silikone, og så vidt jeg kan finde ud af, så anbefales det, at man vælger en type, som ikke går ind i øregangen (altså ikke lange, tragtformede), men som i stedet breder sig ud over indgangen til øret...jeg har blandt andet fundet nogle som hedder Macks Pillow Soft Earplugs til børn, de er orange - på pakken står til børn fra 3 år, men igen - det bør I tale med ørelægen omkring.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og I må meget gerne give en tilbagemelding, så kan både jeg og andre blive lidt klogere på dette emne:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene