Svar: Opfølgning på dårlig og utryg søvn
24. november 2021
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev, det er super godt, at I skiver tilbage og deler jeres tanker :)
Jeg forstår godt jeres overvejelser - da mor har god erfaring med ørepropper, så er det naturligt at overveje denne løsning...
Jeg kan ikke rigtig finde nogle danske retningslinjer omkring ørepropper til små børn, men jeg kan finde flere udenlandske sider, blandt andet fra Australien, som skriver, at ørepropper ikke anbefales til spædbørn og tumlinge - altså børn under 2 år. Det kan nogle gange bruges til børn, som har fået anlagt dræn, og hvor man f.eks. til svømning vil beskytte ørerne ekstra, men det anbefales ikke til at lukke lyde ude...
I stedet anbefales særlige børnevenlige høreværn, som man også kan købe i Danmark, simpelthen fordi små børns øregange er meget sensitive...
Jeres dreng er dog over 2 år, og samtidig tænker jeg, at det må være rigtig svært for ham at sove med f.eks høreværn - det virker som en meget voldsom løsning, og jeg tænker derfor, at ørepropper måske godt kunne være en idé. Jeg synes dog, at dette bør anbefales af en ørelæge, og ikke af en sundhedsplejerske - så jeg vil anbefale jer at kontakte en ØNH-læge og spørge, om der kan være en lægefaglig grund til, at man ikke vil anbefale ørepropper til så lille et barn.
Hvis ØNH-lægen siger, at ørepropper er en fin løsning, så tænker jeg umiddelbart, at I nok skal vælge en blød type af silikone, og så vidt jeg kan finde ud af, så anbefales det, at man vælger en type, som ikke går ind i øregangen (altså ikke lange, tragtformede), men som i stedet breder sig ud over indgangen til øret...jeg har blandt andet fundet nogle som hedder Macks Pillow Soft Earplugs til børn, de er orange - på pakken står til børn fra 3 år, men igen - det bør I tale med ørelægen omkring.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og I må meget gerne give en tilbagemelding, så kan både jeg og andre blive lidt klogere på dette emne:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske