Svar: Ligger og kigger
13. november 2021
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Små børn har det, man kalder for bevidsthedstadier:
Stille årvågenhed: Dine børn ligger stille og kikker. De studerer omgivelserne, lyspletter på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. De ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje deres hoved.
Aktiv årvågenhed: De begynder at bevæge sig lidt mere, de kikker mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller, at de har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at de har behov for at sove.
Gråd: De begynder at græde, de har været aktive, og er ved at blive trætte, irritable eller begynder at mærke, at de nu er ved at være sultene. Måske vil de gerne løftes lidt op, måske har de brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk de har fået bundfælle sig.
Døsig: De er trætte og har brug for at blive puttet. De bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, de virker lidt matte, de rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og de ruller med øjnene - og det er på dette tidspunkt, at de skal puttes og gerne lidt før. Ved at putte dem på dette tidspunkt, så giver du dem mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Med den alder de har, så skal du ikke regne med, at de kan være vågen i mere end 1.5-2 timer, nogle gange mindre og andre gange lidt mere, men det ligger ofte deromkring. Derfor lyder det som meget lang vågentid, hvis de ligger 1 time i deres seng og bruger en time på at ligge og kikke, før de falder i søvn. Og det lyder umiddelbart, som om, at de er i stille årvågenhed....
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan give dem mælk, som en fast del af deres putteritual. Det vil sige, at de skal have deres flaske, finde roen og når de så er døsige og godt fyldt op med mælk i maven, så putter du dem - og de vil sove i løbet af få minutter. Det er meget fint, at du her putter dem i deres seng, så de naturligt forbinder sengen med stedet, hvor de skal sove - men det vil som sagt være godt, at de får mælk, før de puttes. Når de har godt med mælk i maven, så overgiver de sig lettere til søvnen og samtidig vil de kunne sove længere lur, før de naturligt vågner, fordi de har brug for en ren ble, kontakt og så mælk igen.
Jeg tænker derfor ikke, at du skal "tage dem op og vugge dem i søvn", men i stedet prøve at afkode, hvornår deres rette puttetidspunkt er. Bruge tid på skiftning, pludren, fysisk kontakt og nærhed, lave nogle bevægelege med dem, så de bruger sig selv både motorisk og mentalt, så give dem flaske - og så putte dem. Så noget af deres vågenperiode i sengen bruges på kontakt - netop fordi de ofte ikke skal være vågne i ret lang tid af gangen.
Du skal også være opmærksom på, at meget vågne børn nogle gange er sultne børn, så ud fra dette kan det også være en god idé at give dem en flaske, før du putter dem, så de får mælk at falde i søvn på og du sikrer, at de får det, som de har behov for :)
Når det så er sagt, så skal de naturligt også have lov til at have en periode, hvor de blot ligger og kikker - det er helt okay, men 1 time lyder af meget lang tid... Du spørger om du skal gå, og det kan du godt, hvis du er sikker på, at de har fået dækket deres behov for fysik kontakt og nærhed, er stimuleret rigtig godt og har fået deres mælk og er parate til at sove - hvis de sover i løbet af få minutter, så er puttetidspunktet rigtigt. Og ja, du behøver ikke stå ved dem og kikke på dem, det er fint at vende tilbage efter nogle minutter og se om de så er faldet i søvn :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske