Svar: Ligger og kigger

13. november 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Små børn har det, man kalder for bevidsthedstadier:

Stille årvågenhed: Dine børn ligger stille og kikker. De studerer omgivelserne, lyspletter på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. De ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje deres hoved.

Aktiv årvågenhed: De begynder at bevæge sig lidt mere, de kikker mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller, at de har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at de har behov for at sove.

Gråd: De begynder at græde, de har været aktive, og er ved at blive trætte, irritable eller begynder at mærke, at de nu er ved at være sultene. Måske vil de gerne løftes lidt op, måske har de brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk de har fået bundfælle sig.

Døsig: De er trætte og har brug for at blive puttet. De bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, de virker lidt matte, de rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og de ruller med øjnene - og det er på dette tidspunkt, at de skal puttes og gerne lidt før. Ved at putte dem på dette tidspunkt, så giver du dem mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Med den alder de har, så skal du ikke regne med, at de kan være vågen i mere end 1.5-2 timer, nogle gange mindre og andre gange lidt mere, men det ligger ofte deromkring. Derfor lyder det som meget lang vågentid, hvis de ligger 1 time i deres seng og bruger en time på at ligge og kikke, før de falder i søvn. Og det lyder umiddelbart, som om, at de er i stille årvågenhed....

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan give dem mælk, som en fast del af deres ...

Annonce

... putteritual. Det vil sige, at de skal have deres flaske, finde roen og når de så er døsige og godt fyldt op med mælk i maven, så putter du dem - og de vil sove i løbet af få minutter. Det er meget fint, at du her putter dem i deres seng, så de naturligt forbinder sengen med stedet, hvor de skal sove - men det vil som sagt være godt, at de får mælk, før de puttes. Når de har godt med mælk i maven, så overgiver de sig lettere til søvnen og samtidig vil de kunne sove længere lur, før de naturligt vågner, fordi de har brug for en ren ble, kontakt og så mælk igen.

Jeg tænker derfor ikke, at du skal "tage dem op og vugge dem i søvn", men i stedet prøve at afkode, hvornår deres rette puttetidspunkt er. Bruge tid på skiftning, pludren, fysisk kontakt og nærhed, lave nogle bevægelege med dem, så de bruger sig selv både motorisk og mentalt, så give dem flaske - og så putte dem. Så noget af deres vågenperiode i sengen bruges på kontakt - netop fordi de ofte ikke skal være vågne i ret lang tid af gangen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal også være opmærksom på, at meget vågne børn nogle gange er sultne børn, så ud fra dette kan det også være en god idé at give dem en flaske, før du putter dem, så de får mælk at falde i søvn på og du sikrer, at de får det, som de har behov for :)

Når det så er sagt, så skal de naturligt også have lov til at have en periode, hvor de blot ligger og kikker - det er helt okay, men 1 time lyder af meget lang tid... Du spørger om du skal gå, og det kan du godt, hvis du er sikker på, at de har fået dækket deres behov for fysik kontakt og nærhed, er stimuleret rigtig godt og har fået deres mælk og er parate til at sove - hvis de sover i løbet af få minutter, så er puttetidspunktet rigtigt. Og ja, du behøver ikke stå ved dem og kikke på dem, det er fint at vende tilbage efter nogle minutter og se om de så er faldet i søvn :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder