Svar: Dårlig og utryg søvn
7. november 2021
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres lille dreng og de søvnudfordringer, som I oplever :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer.
Det lyder ganske rigtigt som om, at han både har problemer med mareridt og natteskræk (night terror). Og måske skal jeg lige starte med at fortælle lidt om forskellen på de to ting...
Mareridt opstår ofte omkring 3 års alderen, men kan godt komme tidligere. Mareridt kommer ofte hen mod morgenstunden og når et barn vågner med mareridt, så vil det ofte starte med at kalde på sine forældre, og når man kommer ind på værelset, så sidder barnet op i sengen, græder og giver udtryk for, at det har drømt.
Et barn der vågner af mareridt vil ofte gerne trøstes, vil gerne holdes om og har tydeligt brug for hjælp til at blive beroliget. Nogle gange vil det være nok, at man er der, sidder på sengekanten, taler beroligende, andre gange har barnet brug for tæt kontakt og har måske brug for at komme ind og sove videre i soveværelset.
Når der er tale om natteskræk, så er det dog lidt anderledes. Natteskræk opstår ofte omkring 1.5 års alderen - det kan også ses tidligere, men for de fleste børn starter det deromkring. Og så kommer natteskræk først på natten - ofte mellem kl 22-02. Et barn der vågner af natteskræk vil starte med at skrige og vil ikke kalde på sine forældre. Og når man kommer ind på værelset, så vil barnet ofte sidde op, det kan godt have åbne eller halvåbne øjne og det vil ofte græde/skrige.
Et barn, der vågner af natteskræk, vil ikke trøstes. Det vil ikke holdes om, og når man som forældre forsøger at berolige og betrygge, så bliver man skubbet væk. Barnet kan virke næsten panisk, og det kan gøre det ekstra svært ikke at kunne få lov til at give barnet fysisk kontakt.
Anfald af natteskræk kan variere, så nogle børn får lettere anfald, der kun varer et par minutter, hvorefter barnet kan lægges ned og hjælpes videre i søvnen. Andre børn får anfald, der varer i længere tid og hvor barnet begynder at gøre skade på sig selv. Under et anfald af natteskræk vil barnet ofte svede rigtig meget, og hjertet vil slå meget hurtigt og barnet vil virke skræmt.
Jeres dreng kan fortælle om nogle af sine drømme - når han f.eks. fortæller om at han drømmer, at han bliver kørt over af en traktor, så lyder det som mareridt. Mareridt kan man ofte huske. Men natteskræk foregår, imens han sover - han er faktisk ikke vågen, selvom han godt kan se vågen ud, og ofte vil han også tale sort snak, fordi det foregår i søvne.
Det lyder som om, at I har forsøgt stort set alt. I er meget opmærksomme på hans søvnbehov og rytme om dagen - og forsøger at følge en fast rytme. Det er rigtig godt og vigtigt. Det er også helt okay, at han sover mindre i weekenderne end til hverdag, det lyder som om, at han er god til at flekse sit behov. Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 2 år gammel, er 13 timer i døgnet, og når man bliver 3 år, så falder det til 12 timer. Så det lyder umiddelbart som om, at han får sit søvnbehov fint dækket.
I er også opmærksomme på hans indtag af mad, har forsøgt med et godnatmåltid, I har et fast putteritual, læser og taler dagen igennem, synger godnatsang osv. I har også forsøgt at ændre på søvnen om dagen, har forsøgt med en kædedyne, har drøftet det med egen sundhedsplejerske, har forsøgt at give ham smertestillende osv. Så hvad mere kan I gøre...
I fortæller, at mor lider af søvnparalyse og også har lucide drømme. Søvnparalyse kaldes også for søvnlammelse, fordi det er en tilstand, hvor man ikke kan bevæge sig og kroppen sover, men samtidig er man vågen og oplever, hvad der foregår. Det er en forstyrrelse i REM-søvnen, drømmesøvnen og man kan være i en mareridt lignende tilstand, hvor man oplever, at man f.eks. råber på hjælp, men igen kan høre det, fordi man befinder sig i en drømmetilstand.
Lucide drømme er drømme, hvor man under drømmen, bliver opmærksom på, at man drømmer. Det betyder, at man kan kontrollere sin drøm (i hvert fald til et vist punkt) og selv styre, hvad der skal ske i drømmen.
Begge disse ting - søvnparalyse og lucide drømme - tyder jo på, at mor også har tendens til at sove meget afbrudt, og jeg tænker, at det nok ikke kan udelukkes, at der er en sammenhæng mellem måden mor sover på, og måden jeres dreng sover på - der kunne måske være noget arveligt, som spiller ind.
Derudover fortæller I, at han er meget lydfølsom. Han vågner, hvis det blæser eller regner, og han vågner også hvis naboen smækker med bildøren.
I skriver, at det eneste som virker er, hvis I sover sammen. Og det tænker jeg umiddelbart er en god prioritering. Måske kan I forældre skiftes til at sove sammen med jeres dreng, så I får hver anden nat nogenlunde sammenhængende... Søvnen er naturligt vigtig for jer begge og jeres overskud til hinanden og til jeres dreng :)
Jeg forstår godt jeres bevæggrunde for at lydisolere hans værelse. Jeg tænker, at det kan være svært, men måske kan I flytte værelse - bytte med ham. Hvis hans værelse vender ud mod naboen og soveværelset ikke gør, så kan han måske sove bedre og mere sammenhængende i soveværelset i stedet...
Jeg tænker også, at I måske kan indføre en eller anden form for beroligende lyd, som han forbinder med at skulle sove og koble fra. Det kan være en form for hvid støj/white noise. Det er forskellige lydfrekvenser, der er kombineret på en ensartet måde, så der ikke er nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Det er en susende lyd, som minder lidt om lyden af f.eks. en støvsuger eller føntørrer eller som minder om, når I trøster og beroliger og f.eks. siger ”sshh-sshh”. I kan downloade en app, eller I kan købe en maskine, bamse, natlampe og lignende, som kan afspille hvid støj.
Når jeg foreslår det, så er det fordi, der er lavet undersøgelser som viser, at hvid støj kan blokere for andre lyde. Hvis man f.eks. bor ud til en trafikeret vej, så kan det nogle gange hjælpe med hvid støj, fordi det lukker af for den trafik, som man ellers kan høre - og jeg tænker, at det måske kan lukke af for nogle af de lyde, som jeres dreng reagerer på. Især hvis han får det som en tryghedslyd i stedet...
I fortæller, at han ikke længere vokser i højden, og at I har overvejet at kontakt lægen. Det synes jeg, at I skal gøre. Det behøver naturligt ikke at have noget med manglende eller afbrudt søvn at gøre, men det er naturligt vigtigt at medtænke, at manglende søvn vil spille ind på jeres drengs trivsel og udvikling. I kan også tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at blive henvist til en søvnklinik, så I kan finde ud af, hvad det er, der helt præcist gør, at jeres dreng vågner igen og igen... Hvis man ved, hvad det handler om, så er det naturligt også lettere at hjælpe :)
I fortæller dog også, at han ude sover rigtig godt. Når han sover hos farmor eller mormor, så sover han tungt og igennem - og han vågner ikke nemt. Det kan naturligvis forklares med, at han oplever en masse nyt og at hele situationen er anderledes, når han pludselig sover hos dem - men I fortæller, at han faktisk også sover godt og sover igennem, hvis han sover sammen med jer, når blot det er i et andet hus. Det forstår jeg simpelthen ikke, og det kan jeg desværre ikke forklare... Hvis han har et søvnproblem, så burde dette jo gentage sig uanset hvor han sov - om det var hjemme eller ude.
Jeg håber dog, at I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske