Svar: Skubber febrilsk sutten ud og vil have den igen

5. november 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :)

Det lyder som om, at han er en rigtig fin dreng, der spiser godt - i hvert fald har han taget rigtig fint på, og det er super dejligt!

Det lyder dog også som om, at det faktisk er spisningen, som I skal kikke lidt på - for du fortæller, at som det er lige nu, så får han mad, når han vågner, derefter så pusler og leger I 1-1.5 times tid, og så putter I ham med sutten. Du fortæller også, at I bruger ofte en time på at få ham til at falde i søvn, og når han endelig sover, så sover han så 2-3 timer og så skriver du, at han ofte falder i søvn lige inde han skal spise igen, men nu er I begyndt at se bort fra det, for ellers får han ikke sovet...

Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I kan give ham en flaske at falde i søvn på. Det vil være rigtig godt, hvis han i stedet for at få flasken, når han vågner, kan hjælpes ind i en rytme, hvor han får sin flaske, før han skal puttes. Flasken vil hjælpe ham til ro, hjælpe ham med at koble fra og falde i søvn - og det vil både være med til at afkorte hans putning, så den ikke længere varer en time. Det vil også gøre, at hans suttebehov ikke skal stilles med sutten, og at hans febrilitet omkring sutten forsvinder, fordi han netop får mælk i stedet:)

Han skal have flaske ca hver 3-4 time - og det vil naturligt være sådan, at hvis han har sovet 3 timer, så vil han være sulten, når han vågner - og så skal flasken naturligvis gives der. MEN, er han vågen i 1.5 time derefter og bruger I en time på at få ham til at sove, så vil han naturligt have brug for mælk igen, fordi der så er gået ca. 2.5 time - og jeg vil derfor anbefale jer, at I giver ham en flaske her. Han må selv regulere, hvor meget han vil spise, men det vil være en god måde at få vendt ...

Annonce

... rytmen lidt, så flasken indgår som en del af hans putteritual.

Har han spist en flaske, før ham puttes, så vil han - naturligt afhængigt af, hvor lang en lur han derefter tager - ikke altid være så sulten, når han vågner og vil derfor godt kunne vente måske en times tid, før han igen tilbydes flaske. Det vil så gøre, at han ikke behøver flaske igen, før han skal sove, og her vil han sandsynligvis trives fint med sutten, men vil så netop også kunne være mere roligt omkring sutten og netop affinde sig med den.

Der skal naturligt være plads til fleksiblitet omkring flaskegivning, men prøv om I kan tænke modsat end I gør lige nu og medtænke flasken, som en del af putteritualet fremfor en del af det at vågne op. Så han stille og roligt hjælpes ind i en rytme, hvor han får en flaske, puttes til lur, sover godt og vågner op, bliver puslet, leget lidt med, aktiveret osv. Atter får en flaske og puttes så til næste lur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover så kan det være en rigtig god idé at koble en klud til hans sut. Kluden kan støtte sutten ved munden, så han lettere holder den i munden og ikke så let får den skubbet ud. Derudover så vil hans alder naturligt arbejde lidt for jer, for det er kun naturligt, at han stadig så lille vil have tendens til at tabe sutten eller får den skubbet ud. Han kan endnu ikke styre sine bevægelser og det kan stadig være svært for ham helt at holde vakuum, når han sutter på sutten. Hos jer lyder det dog som om, at det nogle gange faktisk er et reelt behov for at få mælk, som gør at han er så suttelysten, som han er, og at han bliver så irriteret og sutter så febrilsk på sutten, for der kommer jo ingen mælk ud...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie og den bette fyr videre ;)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder