Svar: Fodring om natten
9. oktober 2021
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar :)
Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne fortælle lidt om, hvad det kan handle om :)
For det første, så sker der fysiologisk en ændring i jeres datters søvn nu. Netop i 3-4 måneders alderen begynder søvnen at indeholde flere stadier. Hos det nyfødte barn indeholder søvnen to stadier - barnet skifter mellem at sove aktiv søvn og dyb søvn, men nu begynder søvnen i sammensætning at minde mere og mere om den søvn, som større børn og voksne har. Mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, og det betyder, at de ofte begynder at vågne mere op. Deres opvågninger ligger ofte mellem 20-40 minutters mellemrum, og man ser det ofte både om dagen og om natten.
Samtidig vil jeres lillesøster i kraft af sin alder nu begynde at følge mere med i, hvad der sker omkring jer. Hun bruger sig selv mere både fysisk og mentalt, hun drejer hovedet bevidst efter lyd, hun skelner mere og mere tydeligt mellem, om hun er hjemme eller ude, om hun er i jeres favn, eller bliver holdt af en fremmed - og det betyder, at hun ofte også lader sig forstyrre, når hun skal spise. Hun tager fat i flasken, sutter, slipper, smiler til dig, tager fat og sutter lidt igen, slipper igen for at pludre med dig, sutter lidt igen og slipper så og kikker efter far eller storesøster, som kommer ind i stuen - og det er pludselig mere interessant at kikke og opleve, end det er at spise.
Det betyder, at hun både får tendens til at "slatsove" lidt og også "slatspise" lidt, og det gør, at hun godt kan begynde at protestere lidt mod søvnen og mod at blive puttet, og når hun endelig sover, så sover hun uroligt, kortvarigt og afbrudt, og hun har brug for trøst, beroligende hænder, har måske brug for lidt ekstra mælk osv. for så at komme videre i søvnen igen.
Hun er også fysisk større nu, så hendes behov for mere mælk øges. Det kan sagtens være, at hun skal have lidt større mængder i flaskerne - eller måske i stedet har brug for en flaske ekstra i løbet af døgnet. Hendes behov for ekstra mælk kan altså både handle om, at hun måske ikke helt spiser nok om dagen og så naturligt søger behovet dækket om natten. Det kan også være udtryk for, at hun generelt har behov for at få mere mælk og altså en flaske ekstra, hvorefter hun så sover videre.
Derudover så er det faktisk også sådan, at man nogle gange oplever, at visse børn er i stand til at sove igennem, når de er 2-3 måneder gamle (især når de får flaske), men når de bliver 5-6 måneder, så sover de ikke længere helt så langt søvnstræk om natten. Det er helt normalt, at søvnmønsteret ændre sig og at sove igennem, når man er 6 måneder gammel vil være at sove 5-6 timer uden mælk. Det er derfor super flot, at jeres datter sover så lang tid som hun gør, og det hænger sandsynligvis sammen med at hun får erstatning og mættes rigtig godt af denne - men det er vigtigt, at I ved, at I ikke kan forvente, at hun bliver ved med at sove så lange søvnstræk uden mælk.
I takt med at hun begynder med skemad og drikker vand af kop, så skal hendes behov for mælk stadig dækkes - og hun er nødt til at få behovet dækket over hele døgnet. Der er simpelthen ikke plads i maven til både skemad, vand og mælk, hvis det skal dækkes på 12 timer i stedet for 24 :)
Det betyder, at selvom hun tidligere har kunne sove igennem fra kl 22/23 til 08/09, så vil hun på sigt sandsynligvis have behov for at få en flaske kl 22 og 04 eller f.eks. kl 23.30 og 05/06. Om dagen skal hun stadig tilbyde flaske før hver lur, og skemaden introduceres stille og roligt, så hun gradvist får en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop - og så får flaske, før hun skal sove. På den måde skabes der plads i maven til begge dele.
Det er netop vigtigt at give hende flaske på ydertidspunkterne, så hendes behov for mælk/væske stadig dækkes, selvom skemaden begynder at fylde ekstra i maven. Det betyder også, at hun måske vil have behov for lidt flere flasker men med lidt mindre mælk i hver flaske, netop for at hun kan rumme både skemad og mælk i maven. Det kan nogle gange godt være sådan, at hun f.eks. drikker 4 flasker af 225 ml, men når hun begynder med skemad, så vil hun faktisk trives bedre med 6 flasker af 150 ml. De kan godt være fordelt sådan, at hun drikker mindre flasker først på dagen og mere om aftenen.. Det er ikke altid sådan, men det kan være sådan, - håber du forstår pointen :)
Jeg håber, at det giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer, og hvad du måske kan forvente lige nu og fremover :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske