Svar: Fodring om natten

9. oktober 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar :)

Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne fortælle lidt om, hvad det kan handle om :)

For det første, så sker der fysiologisk en ændring i jeres datters søvn nu. Netop i 3-4 måneders alderen begynder søvnen at indeholde flere stadier. Hos det nyfødte barn indeholder søvnen to stadier - barnet skifter mellem at sove aktiv søvn og dyb søvn, men nu begynder søvnen i sammensætning at minde mere og mere om den søvn, som større børn og voksne har. Mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, og det betyder, at de ofte begynder at vågne mere op. Deres opvågninger ligger ofte mellem 20-40 minutters mellemrum, og man ser det ofte både om dagen og om natten.

Samtidig vil jeres lillesøster i kraft af sin alder nu begynde at følge mere med i, hvad der sker omkring jer. Hun bruger sig selv mere både fysisk og mentalt, hun drejer hovedet bevidst efter lyd, hun skelner mere og mere tydeligt mellem, om hun er hjemme eller ude, om hun er i jeres favn, eller bliver holdt af en fremmed - og det betyder, at hun ofte også lader sig forstyrre, når hun skal spise. Hun tager fat i flasken, sutter, slipper, smiler til dig, tager fat og sutter lidt igen, slipper igen for at pludre med dig, sutter lidt igen og slipper så og kikker efter far eller storesøster, som kommer ind i stuen - og det er pludselig mere interessant at kikke og opleve, end det er at spise.

Det betyder, at hun både får tendens til at "slatsove" lidt og også "slatspise" lidt, og det gør, at hun godt kan begynde at protestere lidt mod søvnen og mod at blive puttet, og når hun endelig sover, så sover hun uroligt, kortvarigt og afbrudt, og hun har brug for trøst, beroligende hænder, har måske brug for lidt ekstra mælk osv. for så at komme videre i søvnen igen.

Hun er også fysisk større nu, så hendes behov for mere mælk øges. Det kan sagtens være, at hun skal have lidt større mængder i flaskerne - eller måske i stedet har brug for en flaske ekstra i løbet af døgnet. Hendes behov for ekstra mælk kan altså både handle om, at hun måske ikke helt spiser nok om dagen og så naturligt søger behovet dækket om natten. Det kan også være udtryk for, at hun generelt har behov for at få mere mælk og altså en ...

Annonce

... flaske ekstra, hvorefter hun så sover videre.

Derudover så er det faktisk også sådan, at man nogle gange oplever, at visse børn er i stand til at sove igennem, når de er 2-3 måneder gamle (især når de får flaske), men når de bliver 5-6 måneder, så sover de ikke længere helt så langt søvnstræk om natten. Det er helt normalt, at søvnmønsteret ændre sig og at sove igennem, når man er 6 måneder gammel vil være at sove 5-6 timer uden mælk. Det er derfor super flot, at jeres datter sover så lang tid som hun gør, og det hænger sandsynligvis sammen med at hun får erstatning og mættes rigtig godt af denne - men det er vigtigt, at I ved, at I ikke kan forvente, at hun bliver ved med at sove så lange søvnstræk uden mælk.

I takt med at hun begynder med skemad og drikker vand af kop, så skal hendes behov for mælk stadig dækkes - og hun er nødt til at få behovet dækket over hele døgnet. Der er simpelthen ikke plads i maven til både skemad, vand og mælk, hvis det skal dækkes på 12 timer i stedet for 24 :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det betyder, at selvom hun tidligere har kunne sove igennem fra kl 22/23 til 08/09, så vil hun på sigt sandsynligvis have behov for at få en flaske kl 22 og 04 eller f.eks. kl 23.30 og 05/06. Om dagen skal hun stadig tilbyde flaske før hver lur, og skemaden introduceres stille og roligt, så hun gradvist får en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop - og så får flaske, før hun skal sove. På den måde skabes der plads i maven til begge dele.

Det er netop vigtigt at give hende flaske på ydertidspunkterne, så hendes behov for mælk/væske stadig dækkes, selvom skemaden begynder at fylde ekstra i maven. Det betyder også, at hun måske vil have behov for lidt flere flasker men med lidt mindre mælk i hver flaske, netop for at hun kan rumme både skemad og mælk i maven. Det kan nogle gange godt være sådan, at hun f.eks. drikker 4 flasker af 225 ml, men når hun begynder med skemad, så vil hun faktisk trives bedre med 6 flasker af 150 ml. De kan godt være fordelt sådan, at hun drikker mindre flasker først på dagen og mere om aftenen.. Det er ikke altid sådan, men det kan være sådan, - håber du forstår pointen :)

Jeg håber, at det giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer, og hvad du måske kan forvente lige nu og fremover :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.