Svar: Hvorfor vågner hun så ofte om aftenen/natten? Part 2
7. oktober 2021
Alder:
5 mdr.
Hej Mette
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis gerne svare på dine spørgsmål :)
Hvis jeres datter vejer knap 7 kg nu, så vil jeg skønne, at hendes døgnbehov ligger mellem 800-1100 ml (jeg ved, at det er et stort spring, men børn spiser meget forskelligt i denne alder). Det betyder, at hvis hun tilbydes 6 flasker i døgnet, så vil hver flaske skulle indeholde mellem 135-170 ml. Dette skal hun dog have mulighed for at flekse, så nogle gange vil hun måske kun drikke 120 ml, andre gange 200 ml, og det skal der være plads til :)
Når man giver flaske, så ved man jo præcist, hvor meget barnet drikker - og det kan både være godt og skidt. Det kan på den ene side give jer ro, fordi I ved, at hun har spist sit behov og derfor ikke vågner, fordi hun reelt er sulten. Det kan naturligt også gøre jer unødigt urolige, fordi hun måske ikke drikker sit udregnede behov. Hvis man ammer, så ved man jo aldrig, hvor meget barnet egentlig får hver gang, så her er man nødt til at stole på de signaler, barnet sender - og det er I også.
I kan ikke gøre andet end at tilbyde hende mælk og så stole på, at hun tager den mængde, som hun har behov for. Hvis hun generelt vokser, trives, udvikler sig i sund og god retning - så må I tro på, at hun får, hvad hun skal have :) Jeg vil dog anbefale jer, at I forsøger at tilbyde hende en flaske med max 3.5-4 timers mellemrum, så hun spiser nogenlunde hyppigt hele dagen igennem, og hvis hun så kan undvære mælk i f.eks. 5 timer, så er det rarere for jer alle, at disse timer f.eks. ligger mellem kl 24 og 05 og ikke mellem kl 12-17... :) I må derfor gerne forsøge at holde hende lidt til ilden i løbet af dagen, så hun ikke har et mælkebehov, som skal indhentes om natten. Når det er sagt, så skal hun naturligvis ikke presses unødigt, det vigtigste er, at hun spiser og ikke om det lige er på det "rette" tidspunkt :)
I skal naturligt putte hende, når hun viser sig træt og tydeligt har behov for at sove, og det lyder som om, at hun godt kan blive overtræt, hvis I holder hende vågen om aftenen og forsøger at putte hende kl 19 i stedet for kl. 18. Det kan dog være en god idé at forsøge at afkorte nattesøvnen lidt og putte hende senere...
For at nå dertil kan I vælge at rykke lidt på hele dagens rytme. Det kan I f.eks. gøre ved at komme et bad ind midt på dagen. Badet vil aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt og vil forlænge hendes vågenperiode, så hun puttes senere til middagslur. Når hun sover middagslur lidt senere, og den måske tilmed forlænges lidt, så vil hun også sove dagens 3. lur senere, og på den måde vil hun så også blive putteklar lidt senere om aftenen.
Hvor lange vågenperioder hun er parat til at have afhænger naturligt af, hvor lange lure hun tager. Det vil være naturligt, at hun efter en kort lur ikke har overskud og energi til at være vågen helt så længe og måske derfor vil have brug for endnu en kort lur. Sover hun derimod en lur på et par timer, så vil hun efterfølgende sandsynligvis også kunne være vågen i længere tid, før hun så er putteklar igen.
I skriver, at hun ofte kun kan være vågen i 1.5-2 timer af gangen, og det er også helt okay. Det ændrer sig i takt med at hun bliver ældre. Hvis hun ofte ikke sover særligt lange lure, og hendes vågenperiode ikke er ret lang, så vil hun sandsynligvis have glæde af 4 kortere lure i løbet af dagen/aftenen. Det betyder faktisk, at hun så måske vil have brug for en ekstra lur om aftenen - præcist som du lyder til selv at have tænkt, når du spørger "jeg ved ikke om vi skal lægge en ekstra lur ind, for hun er meget træt og pylret klokken 18".
Jeg tænker faktisk, at når I putter hende til natten kl 18, så er det måske ikke putning, hun har behov for her, men snarere behov for en powernap. I kan derfor også prøve at lade hende tage en ekstra lur her og derefter så lade hende være vågen og sammen med jer i 1.5-2 timer og først derefter så putte hende til natten. Det kan sagtens være sådan, at hun blot har brug for at sove ½ times tid mellem kl. 18 og 19, hvorefter hun så er vågen og oppe hos jer - og så først parat til at blive puttet til natten noget senere f.eks. kl 21... Har hun fået en flaske kl 18, vil det sandsynligvis også passe rigtig fint med en flaske igen kl 21, hvor hun så puttes til natten.
Måske er løsningen hos jer derfor at tage hende op om aftenen og hygge med hende i stuen og så putte hende det senere - i håb om, at I så alle får en bedre og mere sammenhængende nattesøvn. Simpelthen fordi der vil være lidt bedre balance mellem hendes dagssøvn og nattesøvnens varighed. Det gennemsnitlige søvnbehov er ca. 15 timers søvn i døgnet, og for mange børn er det rigtig godt fordelt, hvis de sover ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen.
Jeg håber at ovenstående uddybning hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske