Svar: Hjælp til søvnrutine

6. oktober 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter - og hendes to rytmer :)

Det er som udgangspunkt en rigtig god idé, hvis I kan forsøge at skabe en dagsrytme, som ligner den rytme, hun forventes at skulle følge i vuggestuen. Det vil passe rigtig godt at arbejde på dette nu, når hun skal starte i vuggestue 1. november.

Det vil sige, at det vil være rigtig godt, at I taler med vuggestuen om, hvornår de plejer at lege, være aktive, spiser mad, sover osv. og så forsøger at skabe en rytme, der ligner dette derhjemme.

Jeres udfordring er, at jeres datter starter dagen meget forskelligt. Der er naturligt stor forskel på, hvorvidt hun står op kl 04 eller kl 07, og det er rigtig godt, at hun har en evne til at regulere sin søvn, så de dage hvor hun står meget tidligt op, sover hun naturligt ekstra dagssøvn. Lurene om dagen kan netop reparere på den manglende nattesøvn, så det er super godt. Men, det fungerer naturligt ikke særligt godt for vuggestuestarten og jeres nye hverdag, hvis hun vågner så tidligt.

Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen, og jeg vil anbefale jer, at I forsøger at arbejde på en rytme, hvor I starter dagen til den tid, som vil passe med at I skal tilbage på arbejde, og hun skal i vuggestue. Hvis planen er at I f.eks. skal op senest kl 6.30 for at nå det hele, så betyder det, at hun skal vækkes kl 06.30 og ikke længere sove til kl 07. Det betyder også, at hun skal hjælpes til at sove lidt længere om morgenen, de dage hvor hun vågner meget tidligt...

Og i første omgang skal I ikke afkorte hendes dagssøvn, men forsøge at afkorte hendes vågenperiode om morgenen. Det vil sige, at i stedet for at hun er vågen fra kl 4 eller 05 og halvanden time frem, så vil det være rigtig godt, hvis I kan putte hende før. I fortæller, at hun tydeligt er træt og ofte ikke kan holde mere end 1.5 time, og I skal netop tænke modsat nu - altså ikke forsøge at ...

Annonce

... holde hende vågen så længe som muligt, men i stedet putte hende så tidligt I kan. Så i stedet for, at hun er vågen i 1.5 time, så er hun måske kun vågen i en time, så i 45 minutter, så i en halv time og på den måde nå frem til, at det gradvist bliver en opvågning og ikke en vågenperiode, hun har om morgenen. Og så skal hun stadig op ca 6.30, hvis det er det stå op tidspunkt, som passer ind i jeres hverdag. Det vil sige, at hun f.eks. er vågen fra kl 04-05, sover til 06.30 og vækkes, så dagen starter til samme tid hver dag - uanset hvilken vågenperiode hun har haft om natten.

Og samtidig så skal dagsrytmen så holdes, så hun stadig puttes til formiddagslur, middagslur osv. som hun plejer (+/- ½ times tid), og det samme med hendes måltider - jo mere ens rytmen på den måde er, jo mere vil hendes indre ur indstille sig på dette og jo mere parat vil hun være til vuggestuens rytme. Og jo mere vil hendes søvn om natten sandsynligvis også indstille sig, så rytmen bliver mere og mere ens :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover så skal I naturligvis være forberedte på, at når hun starter i vuggestue, så kan hun reagere på to måder - nogle børn reagerer med at have svært ved at sove. De nye oplevelser og stimuli gør det sværere at overgive sig til søvnen og kan også gøre, at de sover mere uroligt og kortere end de plejer. Andre børn reagerer med nærmest at gå omkuld af træthed, fordi der netop sker så meget nyt, og så sover de også nogle gange længere tid, end de ville gøre derhjemme. Derfor er det vigtigt at være fleksible omkring søvnbehovet i indkøringsperioden.

Jeg tænker derfor, at tiden også arbejder lidt for jer, og at I må se, hvad hverdagen i vuggestuen bringer med sig af ændringer. Men, det vil som sagt være en god idé at I nu arbejder på at skabe en rytme, der ligner den kommende hverdag så meget som muligt.

Rigtig meget held og lykke med det projekt :) Og rigtig meget held og lykke med indkøring i vuggestue, når I kommer dertil.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.