Svar: Hvorfor vågner hun så ofte om aftenen/natten?
4. oktober 2021
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og hendes rytme :)
Umiddelbart tænker jeg, at jeres datter vågner om aftenen og natten, fordi hun har brug for mælken. Det vil være normalt for et barn på 5 måneder at få 6-7 flasker i døgnet. Det vil sige, at hun skal spise ca. hver 3-4 time.
Når jeg ser din dagsplan igennem, så får hun flaske kl. 06, kl. 11, kl. 15, kl. 18, kl. 21 og 00.30 - altså 6 flasker i døgnet, og det er nødvendig for at dække hendes behov for mælk.
Derudover er det naturligvis vigtigt, at hun drikker nok af sine flasker, og hvor stort hendes mælkebehov er afhænger helt af, hvor stor hun er. Så hvor meget vejer hun?
Du skriver, at I om natten har forsøgt med vand - og hun skal ikke have vand, men mælk (modermælkserstatning). Det er netop vigtigt, at hun får den mængde mælk, som hun har behov for, så hun får den næring, der er nødvendig for, at hun vokser, trives og udvikler sig som hun skal - og der er ingen næring i vand.
Samtidig viser dagsplanen, at der går ret lang tid mellem hendes flasker i løbet af dagen og også om natten, og det gør naturligt, at hun om aftenen har brug for at spise lidt mere hyppigt. Når hun fylder sig godt om om aftenen (ved her at spise ca. hver 3. time), så betyder det netop, at hun ofte kan sove fra midnat og til næste morgen tidlig uden mælk, hvilket faktisk er ret flot!
Det er også helt normalt, at hun vågner og har brug for jeres hjælp til at komme videre i søvnen. Det er helt naturligt, at hun lige har brug for at mærke jer, har brug for jeres beroligende hænder, brug for at I hjælper med stillingsskift, beroligende ord osv. Du spørger "Hvordan pokker undgår vi alle de aften og natteopvågninger, hvor vi skal ind og give sut og sige shhhh..?" og jeg tænker, at det undgår du ikke. Når det er så hårdt for jer, så er det fordi I har valgt at putte hende på eget værelse, så I er nødt til at rejse jer og gå ind til hende. Alternativet kunne være at putte hende i en bedside eller lignende seng koblet til dobbeltsengen, så hun ligger tæt på dig, men ligger i egen seng, og du så kan lægge en beroligende hånd over på hende, uden at du behøver stige ud af din seng... :)
Derudover så sover jeres datter en meget lang nattesøvn i forhold til sin alder. Hun puttes ofte omkring kl 18 og står op omkring kl 06. Det betyder, at hendes nattesøvn varer 12 timer - og det er længe! Og jo længere nattesøvnen er, jo mere uroligt vil hun sove. Rigtig mange børn vil i jeres datters alder gå langt senere i seng, og det vil naturligt gøre, at de sover mere tungt og sammenhængende. Det spiller derfor også ind, og I kan derfor overveje, om I vil forsøge at ændre på hendes rytme, så hun sover senere hele dagen igennem og også puttes senere til natten, mod at hun så kan sove mere sammenhængende, når hun endelig sover....
Så... forklaringen på, hvorfor hun vågner så ofte om aftenen og natten handler for mig om:
- at se på hendes indtag af mælk dagen igennem - altså både om hvor stor en mængde hun indtager af hver flaske og på hvilke tidspunkter. Hun lyder ikke til at drikke ret store mængder mælk og ofte går der 4-5 timer mellem hendes flasker først på dagen/døgnet. Behovet skal naturligt dækkes, så derfor søger hun mælken ekstra om aftenen.
- det handler også om hendes rytme. Hun sover en meget lang nattesøvn, og det vil naturligt gøre aftenerne og nætterne mere urolige.
- og så handler det også om alder og udvikling. Hun vil naturligt drømme en del, og det giver uro om natten, klynk osv. Ligesom hun motorisk også bruger sig selv mere og mere og derfor har brug for at mærke jer, få en beroligende hånd, få hjælp til stillingsskift.
Det er ikke fordi hun er afhængig af jeres favn, eller skal lære at sove i seng eller lignende. Det er slet ikke den problematik, som er tilfældet hos jer, som det lyder som om, at du måske tænker eller overvejer... eller måske er bekymret omkring...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske