Svar: Sove på eget værelse - hvordan rent praktisk?
27. september 2021
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål, du stiller, og alle spørgsmål er velkommen her i brevkassen:)
Det vil være rigtig godt, at du forsøger at indføre lidt faste putterutiner og ritualer. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed vil der være. Og rutinerne skal så følge med, så det samme sker aften efter aften, uanset om din datter puttes i din seng, i tremmesengen ved siden af dig eller på eget værelse.
Din datter er højst sandsynligt i separationsfasen, og det betyder, at hun lige nu har ekstra meget brug for at mærke dig og fornemme dig. Det kan sagtens være derfor, at hun lige nu klynker og søger dig om natten. Samtidig gør denne udviklingsfase også, at hun sover meget uroligt og får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke selv mestrer at komme væk fra, og hvor hun derfor har brug for din hjælp til at blive lagt ned igen. Hun drømmer også rigtig meget, og hendes drømmeaktivitet (og dermed også uro) vil sandsynligvis blive større, nu hvor hun starter i dagpleje, får en masse nye oplevelser og også oplever at være adskilt fra dig om dagen. Det er naturligt lidt svært:)
Du skriver, at du er begyndt at give hende en flaske i stuen. Hvis det fungerer rigtig godt for jer, og du derefter kan gå i soveværelset med hende, og hun så falder i søvn sammen med dig eller i sin tremmeseng, så er det super godt! Men, du skal være opmærksom på, at det nogle gange kan være lidt problematisk at give flaske et andet sted, end hvor du ønsker, hun skal sove.
Det at skulle sove er næste altid forbundet med adskillelse fra forældrene, og hvis du vælger at give flasken i stuen og derefter går i soveværelset, så kan hun begynde at opleve det at skulle i seng med noget, som ikke er rart. I forlader jo det trygge, det rare, det hyggeligt for at gå i værelset og dermed starter "den forfærdelige separation". Især hvis hun samtidig er i separationsfasen, så kan dette være svært for hende. Er det uproblematisk, så kan du roligt bibeholde den rutine, men hvis du oplever, at hun bliver sværere at putte, at hun vågner ekstra op, begynder at protestere, når I går i soveværelset osv. så kan det være en god idé at holde hele putteritualet og dermed også flasken, der hvor hun skal sove :)
Derudover så handler det som sagt meget om, at du nu indfører nogle rutiner, som kan følge med, når hun senere skal sove i egen seng på eget værelse. Det vil i forhold til hendes alder f.eks. være en aftenrytme, som indeholder aftensmad, bad, god frottering med håndklædet, massage, godnatgrød, tandbørstning, flaske og putning...
Og at du i selve putningen indfører f.eks. putteklud, bestemte kærtegn, beroligende ord, godnatsang eller lignende. Altså en rytme og nogle ritualer som kan bruges, uanset hvor hun sover.
Det er også vigtigt, at du - når du hjælper hende om natten - forsøger at hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det vil være rigtig fint, at du hjælper hende med stillingskift. Hjælper hende med at blive lagt ned på ryggen eller om på den anden side, giver hende dynen på, som hun har sparket af og lignende. På sigt vil hun lære at skifte stilling under søvn uden at behøve din hjælp.
Det vil også være rigtig fint at berolige med en putteklud eller lignende, som måske dufter af dig, så hun stadig fornemmer, at du er tæt på hende, er i nærheden.
Men, det vil f.eks. ikke være så godt, at du begynder at tage hende op i din favn, hopper med hende på en pilatesbold, begynder at gå rundt med hende i armene eller lignende. For det er godt, hvis hun lærer at forbinde det at sove med at skulle ligge stille ned og ikke skulle være i bevægelse hele tiden.
Nogle gange kan det også være en god idé, at du lige trække tiden lidt, så du ikke reagerer på alle de lyde, som hun laver om natten. Hun vil have mange natlige lyde og vil på grund af sin alder og den udvikling, som hun går igennem, kunne både klynke, smågrine, pludre osv. i søvne - og det er ikke alle lyde, som du behøver reagere på. Nogle gange vil det være fint, at du lige ligger en hånd over på hende, andre gange behøver du ikke gøre noget, men skal blot lige trække tiden lidt, og så finder hun selv videre ind i søvnen.
Hvis hun lige nu sover i din seng og får din nærhed og tætte kontakt, så er det super fint, fordi det netop lærer hende at sove liggende og uden at skulle være i bevægelse. Samtidig kan du holde din hjælp på et minimum, og tiden vil derfor arbejde lidt for jer.
Derfra kan hun så blive puttet i egen seng, og de kærtegn, putteklud, sang osv. som du har indført, lader du følge med over i egen seng. Ritualet er som det plejer at være, nu er forskellen, at hun ligger i egen seng og ikke i din seng, men stadig ved siden af dig. Og når hun så kan dette, så flytter du tremmesengen og det kendte ritual til eget værelse. På den måde skaber du gradvise ændringer, som gør at hun på sigt kan flyttes på eget værelse fordi alt omkring putning er, som det plejer at være, eneste forskel er, at sengen nu står på værelset i stedet for i soveværelset.
Og man kan jo så håbe på, at når I sover hver for sig, så vil du måske ikke reagere helt så hurtigt på hendes lyde, så det kan også gøre, at hun til den tid vil kunne komme videre i søvnen på egen hånd samtidig med, at hun jo op til flytningen til eget værelse netop har lært at komme videre i søvnen med putteklud osv.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det er tilstrækkeligt "skåret ud i pap";)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske