Svar: Baby knap 8 mdr. - ammes hele natten - part 2
27. september 2021
Alder:
8 mdr.
Kære Sofia
Tak for dit brev, det er super godt, at du skriver tilbage :)
Hvis jeres lille pige om natten "græder dybt ulykkeligt og skriger hjerteskærende og længe", så er du nødt til at give hende brystet. Det er netop vigtigt, at hun ikke når dertil, hvor hun bliver så ulykkelig, for så vil hun naturligt søge brystet mere og mere, og det vil blive langt sværere at vænne hende fra det.
Så jeg vil faktisk anbefale dig, at du lige nu i stedet med det samme tager hende over til dig, lægger dig og ammer hende liggende, - men også ret hurtigt derefter forsøger at lirke brystet ud af munden på hende. Så hun ikke når at blive ulykkelig, men stadig får trøst og ro, men også lærer ikke at skulle sove med brystet i munden hele tiden, og så I får skruet mængden af mælk i maven om natten ned. Netop for også at få lidt mere plads i maven til mere mad om dagen, så hun kan spise og drikke mere i dagtimerne og ikke vågner om natten, fordi hun reelt er sulten.
Samtidig med at du giver hende brystet kortvarigt og igen og igen forsøge at trække brystet til dig, så skal du indføre kærtegn, putteklud, lægge hånden beroligende på hendes hofte og vugge hende lidt, imens hun ligger ved siden af dig, så du på den måde får indført lidt nye putterutiner og finder en ny måde at berolige hende på, når hun vågner om natten. Det kan være en god idé at hendes seng er koblet til din seng, så hun ligger ved siden af dig, og du kan berolige hende med dine hænder og nærhed, men uden at hun fremover behøver komme over i din seng om natten. Lige nu lyder det dog som om, at hun er nødt til at komme over til dig...
Når du 3-7 nætter har øvet det at lirke brystet ud og vænnet hende til, at brystet ikke behøver være i munden hele tiden, så kan du forsøge at trække tiden mellem amningerne om natten lidt og i stedet netop berolige med dine hænder, kærtegn, måske en sut osv. Og det er så her, at I når dertil, hvor hun ammes f.eks. kl 23, 02 og 05.. Og når hun kan dette, så vil det så være tid til at fjerne amningen kl 02, og her kan far f.eks tage over mellem kl 23.30 og 05. Derefter kan amningen tidlig morgen så fjernes, så hun lærer at sove uden mælk hele natten og i stedet står op sammen med far og spiser morgengrød...
Det lyder for mig som om, at I er nødt til at tage det meget gradvist og med meget små skridt, for at jeres datter kan følge med, og så det ikke bliver en kamp, som er dømt til at blive tabt på forhånd, fordi hun simpelthen bliver for ulykkelig :)
Og nej - jeg synes bestemt ikke, at du skal begynde at sætte dig med hende på en yogabold om natten. Det er ikke nogen god vane at indføre, og det er rigtig svært at komme væk fra dette senere hen. Det er langt bedre, at du lægger dig med hende og lige nu altså ammer hende liggende, men lirker brystet ud af munden på hende igen og igen. På den måde lærer hun at forbinde det at sove med, at hun skal ligge ned og ligge stille - som hun jo på sigt skal i sin seng :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske