Svar: 10 mdr og sove på eget værelse

25. september 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev - jeg er kede af at høre, at du og lillepigens far er gået fra hinanden. Det lyder som om, at I har haft en svær periode, og det er kun naturligt, at både du og din datter er mærket af og reagerer på dette :)

Det dur naturligt ikke, at du om natten hænger hen over hendes tremmeseng og ender med at få blå mærker på kravebenet. Ud over at du er rygopereret og ikke kan holde til det, så fortæller du også, at din datter også ofte forsøger at kravle op til dig om natten, og derfor tænker jeg, at du måske skal overveje om I mon skulle vælge at sove sammen i en periode...

Hvad ville der ske, hvis hun sov sammen med dig i dobbeltsengen. Far er der jo ikke, og lillepigen har tilsyneladende brug for at mærke dig tæt på. Hun er lige nu ved at blive kørt ind i dagpleje og er derfor adskilt fra dig om dagen, hvilket naturligt er svært. Hun oplever også, at far ikke længere er der, og hun er derfor også pludselig adskilt fra ham, og det kan naturligt godt øge behovet for at have dig ekstra tæt på. Det lyder som om, at hun lige nu har ekstra meget behov for at mærke dig fysisk, og det behov tænker jeg, at du skal forsøge at opfylde:)

Samtidig vil det gøre, at du ikke behøver stå bøjet over hendes seng, du undgår smerter i ryggen og blå mærker på kravebenene - og så kan din datter lære at sove liggende ...

Annonce

... ved siden af dig. Du skal ikke begynde at gå rundt med hende, sidde med hende på en pilatesbold eller andre uhensigtsmæssige vaner, men holde fast i, at hun naturligt stadig ligger ned og bliver puttet med sin sut og nusseklud. Jeg tænker faktisk, at det vil være med til at nedsætte hendes behov for at rejse sig flere gange hver nat, da det lyder som om, at hun ofte rejser sig for at kunne mærke dig og fornemme, at hun ikke er alene.

Det er vigtigt, at du får hende gjort tryg ved at sove og netop holder fast i at lære hende at sove med kærtegn, sut og nusseklud. I ligger ved siden af hinanden, du holder hænderne beroligende på hende, synger måske en godnatsang - og hun kan på den måde falde stille og roligt og trygt i søvn. Og når hun så er kørt ind i dagpleje, når du er startet på arbejde, når hverdagen stille og roligt er blevet netop hverdag og alt ikke er nyt og anderledes for hende, så kan du begynde at putte hende i tremmesengen på eget værelse. Her skal du så holde fast i ritualet med putteklluden, sutten, godnatsangen osv. Så alt er trygt og dejligt, som det plejer at være, eneste forskel er, at hun til den tid så puttes i egen seng...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg håber, at du kan se idéen med dette og hvorfor jeg tænker, at hun lige nu søger dig så meget og har det svært med at skulle sove alene :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder