Svar: Flaske og søvnproblemer
23. september 2021
Alder:
16 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring flaske, og hvordan man stopper med dette:)
Jeg forstår godt bevæggrundende for at fortynde erstatningen og gradvist vænne jeres dreng til at drikke vand i stedet for. Jeg anbefaler dog, at man i stedet trapper ud af flasken ved at give mindre og mindre - for det er ikke hensigtmæssigt, at jeres dreng drikker så store mængder om natten - heller ikke vand. Han skal ikke lære at drikke vand i stedet, men skal lære helt at undvære flasken:)
Derfor vil jeg anbefale, at I giver ham mindre og mindre, så i stedet for 180 ml, så får han 160, 140, 120, 100 ml og til sidst kan han så nøjes med at få et par slurke af en kop. Dette gøres ofte bedst over flere aftener/nætter, så han ikke fornemmer den gradvise ændring for stor.
Samtidig er det så nødvendigt, at I er meget opmærksomme på at øge hans væskeindtag i dagtimerne. Det er vigtigt, at hans væskebehov bliver tilstrækkeligt stillet og det er en forudsætning for at kunne undvære vand om natten, at han drikker vand nok om dagen - ligesom det er en forudsætning for at drikke vand nok om dagen, at indtaget om natten sættes ned. Hans væskedøgn skal altså vendes rundt, kan man sige:)
Derfor er det vigtigt, at I tilbyder ham vand til alle måltider og også giver ham vand som tørstslukker imellem måltiderne. Jeg vil faktisk anbefale jer, at I giver ham en drikkedunk, evt. en drypfri kop eller sugerørskop eller sugerørsdrikkedunk, som står fremme, hvor han leger og bevæger sig rundt. Så han ser den og selv kan gå hen og tage noget at drikke, og netop kommer i tanke om at han måske er tørstig. Jo mere vandet er direkte tilgængeligt for ham, jo større sandsynlighed er der for, at han begynder at drikke mere i løbet af dagen.
Derudover kan det være en god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual, så I sikrer, at han ikke vågner og søger flasken, fordi han reelt er sulten. Det vil være super godt, hvis grøden kan ligge efter badet - altså på det tidspunkt, hvor han lige nu tilbydes flaske og sammen med grøden, må I meget gerne give ham lidt letmælk af en kop. Mælken kan være lun eller kold, som I tænker det vil fungere bedst. Og på sigt, så skal godnatmåltidet og mælken erstatte flasken helt. Godnatmåltidet kan også være en portion havregryn med lidt letmælk eller blot et stykke rugbrød, evt. med lidt rester fra aftensmaden.
Det betyder også, at han nu bør introduceres for et nyt putteritual, som også på sigt vil erstatte den nuværende flaske. Det er super godt, han falder i søvn i egen seng og på eget værelse, men han har brug for en substitut for jer og flasken. Det kan være en bamse, en slaskedukke, en putteklud. Og de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en sådan bevidst - så det vil være oplagt at introducere dette nu.
Bamse eller klud skal følge ham hele dagen, så den skal være med i barnevognen, når I kører i bil, når I sidder på sofaen, når han putter hos jer, når han er i vuggestue eller hvor han nu er om dagen.. så det bliver en fast følgesvend for ham og den er der naturligt også når han sover middagslur og når han puttes om aftenen.
Det vil også være en rigtig god ide, at I indføre en godnatsang og også meget gerne taler lidt om dagen eller introducerer en godnathistorie. Det er super fint, at i kan mærke, at han ikke har brug for at få en masse tæt kontakt, når han skal sove. Her må I gerne bare putte ham i seng og så sidde hos ham, synge en sang, læse en hostie eller lignende - og putte ham med bamse, slaskedukke eller klud.
Lige nu vil han altså godt kunne have behov for, at I giver ham flasken, før han skal sove. At I sidder med ham osv. som I plejer og derefter putter ham i seng, men der skal også være en bamse, der skal synges en godnatsang osv. Og så skal mængden af mælk/vand i flasken skrues ned. Tanken er, at hans nye ritual på den måde skal tage mere og mere over, så alt er som det plejer at være - den eneste forskel på sigt er, at flasken ikke længere er der. Han kan evt. få en tår vand af en kop, hvis han er tørstig, men derefter er det slut. Og han puttes i seng med bamse, klud, kærtegn, sang, historie.. så når og hvis han vågner om natten, så kan han igen beroliges med sin klud og bamse, og behøver ikke længere sin flaske for at kunne sove videre :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker, og at det giver lidt idé om, hvordan I får stoppet med flasken og introduceret et nyt ritual, som kan fungere for jer alle på sigt :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske