Svar: Nye søvnvaner i en tid med mange forandringer

17. august 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Kære mor med søvnbekymringer

Tak for dit brev og stort tillykke med at I venter en lillebror - det lyder super dejligt! Og velkommen til :)

Du har helt ret i, at der sker en masse nye ting for jeres lille familie, og det vil naturligt påvirke jeres 3årige datter.. men - det er trods alt rigtig gode ting, så det er helt okay, og jeg tænker faktisk at det er en kærkommen lejlighed til at få ændret på jeres vaner og rutiner. For som det er lige nu, så sover mor og datter sammen, og far sover i et andet rum, og det fungerer ikke godt. Det skal laves om :)

Jeg tænker, at I skal udnytte flytningen til det nye hus. Jeres datter får sit eget værelse, og det vil være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende med at lære at sove der - med det samme I flytter. Jeg forstår godt, hvis du gerne vil lave en blid overgang, men jeg tror, at det vil blive rigtig svært at få hende på eget værelse senere hen. Der kommer i givet fald til at gå ret lang tid, før I kan flytte hende på eget værelse. Og der kan være noget fornuftigt i at bruge det nye værelse til nye rutiner.

Hun skal naturligvis stadig puttes som hun plejer, så det er trygt og dejligt at komme i seng. Og det kan godt være, at mor og far bliver nødt til at skiftes, så I også skiftes til at tage jer af lillebror om aftenen på dette tidspunkt. Og den der så putter storesøster vil stadig ligge sammen med hende, læse historie højt, kærtegne hende osv. så hun føler, at hun også stadig bliver set, får den opmærksomhed og kærlighed, som hun naturligt har behov for - fordi hun jo skal dele jer med lillebror. Det kan også være, at det ikke kan lade sig gøre at I skiftes til at putte, men nogle aftener kan mor måske stadig putte og andre aftener er du nødt til at tage dig af lillebror, men det kan I jo så også forklare jeres datter.

Det er vigtigt, at du stadig siger godnat, selvom det er far, der står for putningen:) Det er vigtigt, at hun ikke føler sig afvist af dig, når lillebror kommer, men at du netop forsøger at prioritere hende og give hende følelsen af, at hun stadig har en stor plads i dit hjerte. Det betyder dog ikke, at hun ikke kan puttes på eget værelse, men det betyder, at du måske stadig skal være den der putter en gang imellem - når det kan lade sig gøre:)

Der er naturligvis også den løsning, at I vælger at mor og lillebror sover sammen og far og storesøster sover sammen, som du selv nævner... men det synes jeg ikke er optimalt. I voksne har naturligt også brug for at kunne sove sammen, og det udelukker ikke, at jeres datter stadig kan føle, at mor prioriterer lillebror frem for hende...

Det kunne være en idé, at hun får en madras på gulvet i soveværelset, så hun starter med at blive puttet i egen seng, men hvis hun vågner om natten af f.eks. en drøm, så kan hun komme ind og sove videre i soveværelset hos jer. Det er godt med madrassen på gulvet, fordi det også giver plads til lillebror og samtidig så er det lettere at komme fra en madras på gulvet til egen seng, end det er at komme fra smørhullet mellem mor og far til egen seng...

Hvis du/I ikke kan lykkes med at få hende til at sove på eget værelse, og I vælger en løsning med at ...

Annonce

... I alle 4 skal sove sammen, så er det naturligvis også okay. I nogen familier er samsovning jo det, som giver bedst søvn til alle i familien, og nogen vælger at bygge en 4 meter bred seng netop for, at der skal være plads til alle:)

Børn reagerer forskelligt, når der pludselig kommer en lille ny i familien. Nogle børn føler sig meget store i forhold til baby, hvilket kan gøre, at de af sig selv får lyst til at adskille sig fra forældrene og f.eks. ytrer ønske om, at nu vil de ikke længere bruge sut eller ble, eller nu vil de sove på eget værelse eller lignende. At hun starter i børnehave kan godt være med til at skubbe til denne følelse - at hun nu er en stor pige, og lillebror er en baby. Og det kan man så netop udnytte til f.eks. at komme på eget værelse.

Andre børn opfatter den lille ny som en rival, og synes det er meget svært pludselig at skulle være den store. De kan have rigtig svært ved de ekstra krav, som pludselig bliver stillet og kan begynde at få behov for ekstra hjælp til ting, som de ellers har mestret tidligere, ligesom de kan søge ekstra tryghed og nærhed. Alt efter hvordan jeres datter reagerer på det hele, må I derfor forsøge at finde ud af, hvad der vil være den bedste løsning for jer alle fire.

Hvis det viser sig, at løsningen bliver, at I alle 4 sover i samme rum, så er der den mulighed, at I vælger dette, indtil lillebror f.eks. bliver mellem 6-12 måneder gammel. På dette tidspunkt kan han sove på eget værelse - og I vil her så kunne overveje, om I skal lade børnene sove sammen. Mange børn vil omkring 4 års alderen gå meget op i retfærdighed, ting skal være fair. Og da jeres datter er en meget tænksom pige, som sætter mange ord på sine tanker, og som stiller rigtig mange spørgsmål, så kunne jeg godt forestille mig, at retfærdighed vil betyde en del for hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når børnene bliver ældre, så kan løsningen derfor blive, at de to sover sammen, og mor og far sover sammen, fordi der er noget retfærdigt i denne fordeling - børnene sover sammen, og de voksne sover sammen. Hvis det ikke lykkes med eget værelse lige nu, så kan det altså godt lade sig gøre senere hen - men sandsynligvis ikke lige med det samme. I kan naturligvis ændre det, når I synes, det passer bedst :)

I skriver, at hun snorker rigtig meget, og at det kan gøre det svært for jer at sove.. Er hun nogensinde blevet tjekket af en ØNH-læge? Jeg synes, I bør få hende tjekket igennem, da snorken kan være tegn på børnepolypper, og er det rigtig slemt kan det faktisk gøre, at børn lider af søvnapnø. Det behøver ikke være noget, nogle børn snorker en gang imellem, uden at det giver nogen problemer, men jeg synes I bør få hende tjekket igennem.

Hvis hun har problemer med polypper eller søvnapnø, så skal dette naturligvis behandles. Det kunne godt tænkes, at hun ville sove bedre og mere sammenhængende om natten - og måske derfor så ikke ville søge jer - hvis der var noget at behandle her. Bare en tanke, som I lige skal have med jer :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke med det hele - både flytning, fødsel osv. :) Jeg glæder mig til at følge jeres familie videre frem.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder