Svar: Dreng på 15 måneder vugges stadig i søvn (del 2)
4. august 2021
Alder:
15 mdr.
Kære Søren og Ane
Tak for jeres brev, det er rigtig fint, at I skriver tilbage :)
Jeg synes bestemt ikke, at I skal lade jeres dreng græde, skrige, hulke, sparke, lave flitsbue mm i 2 timer. Og hvis I har fået opfattelsen af, at det var sådan I skulle gøre, så beklager jeg meget, for så har jeg ikke forklaret mig godt nok.
Jeres ønske er, at han skal lære at sove for sig selv. Det er et helt okay ønske, og det behov kan jeg sagtens sætte mig ind i. Det er dog sådan, at dette læres gradvist i takt med at barnet bliver ældre. Det lille spædbarn sover naturligt bedst i favn hos mor og far, men i takt med at barnet bliver ældre, så skal bryst, favn og søvn stille og roligt adskilles, og barnet vænnes til, at det godt kan sove i f.eks. vugge, seng, barnevogn og andre steder.
Af forskellige årsager - og ofte gode årsager - så lykkes dette ikke altid, og så kan man som jer, ende med at stå i en situation, hvor man har et barn på 15 måneder, som er afhængig af at skulle ammes, bæres og vugges i favn. Det er en rigtig uheldig situation at havne i, for det kan I naturligt ikke holde til i længden. Jeres dreng er for tung, og det fungerer naturligt ikke.
Jeg er helt med på, at det er hårdt, og jeg forstår til fulde, at I bare rigtig gerne vil ændre på tingene nu. Jeg synes dog, at man skylder barnet at ændre på tingene med små skridt af gangen. Jeg synes det er synd, hvis man vælger "en kold tyrker", fordi mor og far er trætte af rutinerne - det er jo de rutiner og vaner, som I har skabt. Derfor er mit råd, at man ændrer tingene med små skridt, og fjerner en ting af gangen. Og mit råd til jer var:
Fjerne amning om natten først
Fjerne behovet for bevægelse
Lægge sig med ham, så han stadig får masser af nærhed
Vænne ham til egen seng
Indføre klud og bamse, som kan følge med hele vejen
Mit råd er - eller har været - at mor sov et andet sted, og at far sov med jeres søn for at vænne jeres dreng væk fra brystet. Men da det tilsyneladende ikke virker, så er løsningen hos jer ikke at starte her, men i stedet lade mor amme og så gradvist vænne jeres dreng væk fra brystet. Det vil sige, at i stedet for at I fjerner brystet først, så kan I f.eks. vænne ham til at sove uden bevægelse først. Her kan mor lægge sig med ham, amme ham og give ham ro - og så lærer han at falde i søvn liggende ned ved siden af mor, og skal ikke længere gås rundt med, bærer rundt på, for at sove. Og når han kan ligge ned og falde i søvn liggende, så kan I så arbejde på at fjerne brystet.
Min angivne rækkefølge er et forslag, men I skal naturligvis gøre det, som I føler vil være bedst for jer og jeres dreng. Det er jer, som kender jeres dreng bedst og som derfor ved, hvad han har behov for, og hvilke skridt I bør tage først, netop for at han hele vejen kan følge med.
Det er vigtigt, at han falder trygt i søvn. Tryghed er alfa omega i forhold til søvnvaner. Derfor er jeg heller ikke tilhænger af "godnat og sov godt - metoden". Jeg synes ikke, at børn skal græde sig i søvn eller være ulykkelige i timevis - hverken i tremmsengen eller i mors og fars seng. Der er som I skriver ikke forskel her. Og det er fulstændig rigtigt, når I skriver, at det er problematisk, og at I er bange for at giver "jeres søn et dårligere forhold til hans forældre, der fremfor at give tryghed bliver fangevogtere i sengen". Derfor virker det I gør lige nu ikke, I skal give ham tryghed og lære ham, at det at skulle sove er forbundet med noget dejligt, og derfor er I så nødt til at forsøge en anden taktik.
Tryghed skabes også ved, at I sætter noget andet i stedet for det, som han er vant til. Det betyder, at hvis han er vant til brystet, så kan alternativet til brystet f.eks. være en godnatgrød og lidt mælk (kold eller lun) af en kop.
Hvis han er vant til at sove i jeres favn, så kan alternativet til at have jer tæt være en aflagt t-shirt, en bamse eller lignende, som han i stedet kan putte sig med. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en bamse eller lignende som substitut for mor og far.
Hvis han motorisk har rigtig svært ved at finde ro og derfor kravler rundt, og slet ikke kan ligge stille, så kan det være en god idé med et bad. Hvis badet ligger en times tid før putning og afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. så kan det for det første give ham lidt nærhed og tryghed før søvn, men kan også gøre, at han lettere vil kunne ligge fysisk stille og kunne overgive sig til søvnen.
Hans evne til at overgive sig til søvnen om aftenen afhænger også af hans rytme hele dagen igennem - hvad han spiser, hvornår han spiser, hvad han laver, aktiviteter osv. dagen igennem, hvornår han puttes, hvor lang tid han sover, hvornår han står op, ligesom det naturligt også spiller ind, hvordan han puttes om dagen, og hvilke rutiner og ritualer han har her. Det hele hænger sammen og man kan derfor ikke kun se på aftenerne og rutinerne her.
Jeg synes ikke, at han skal være vågen i 9 timer, før han af udmattelse falder i søvn, og at I efter 9 timer ammer eller vugger ham for at få ro på. Så vil det være bedre, at mor ammer ham ved puttetid (men måske ikke hele natten), ligesom det kan være en god idé at I måske lærer ham at sove uden bevægelse først, eller at I f.eks. indfører bad, godnatgrød osv. som nyt ritual og som alternativ til netop at amme, bære ham rundt i favn osv.
Tryghed skabes også ved, at I har hjertet med i det I gør. At I føler, at det I gør er rigtigt. Hvis jeres dreng mærker, at I har roen i, at vanerne skal ændres, og at det stadig er trygt, dejligt og rart, så vil han naturligt også spejle sig i jeres ro, og den tryghed I signalerer.
Det er naturligt, at jeres dreng vil protestere, blive rigtigt ked af det og grædende, når brystet pludselig tages fra ham - og her var mit forslag, at far skulle tage over. Ofte vil far efter ca 3 nætter kunne fornemme en forskel. Men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer, og så skal I naturligvis ikke forsætte på denne måde. Så kan det sagtens være, at mor skal være den der putter, - at jeres dreng skal undvære brystet behøver jo ikke betyde, at han også skal undvære mor, og det vil måske være lettere for ham, hvis mor stadig er der.
Igen - det er jer, som kender jeres dreng bedst og derfor kan vurdere, hvad der er nødvendigt, hvilke skridt I skal tage, hvornår og hvordan, for at det kan lykkes :)
Jeg håber, at jeg har fået uddybet og forklaret mig bedre denne gang...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske