Svar: Vågner efter kort tid

3. august 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Marie

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen efter så mange år :) Kæmpe stort tillykke med lillesøster :)

Når børn sover mange kortvarige lure, så skal man altid se på, hvordan barnet vågner. Hvis jeres datter vågner op smilende, glad, og virker til at have fået sit søvnbehov fint dækket, så må du tro på det. Hvis hun derimod vågner pjevset, uden særlig meget overskud og virker til at have sovet for lidt, så vil det være en god idé, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen.

Man skal også altid se på barnets indtag af mælk og mad. For nogle gange er vågne børn sultne børn, og det at barnet sover kortvarigt og er meget vågen kan faktisk nogle gange godt være tegn på, at der er behov for mere at spise. Det lyder dog som om, at jeres datter får, hvad hun har behov for. Hun tilbydes skemad to gange dagligt, og hun ammes før hver lur - præcis som anbefalingen ville være. Og jeg går ud fra, at hun trives, tager på osv. som forventet, så det er fint :)

Så skal man også altid overveje, om barnet kan have ondt. Hvis hun har smerter f.eks. fra skulder, nakke, bækken, måske ondt i ørerne, problemer med refluks, forstoppelse eller lignede, så kan det naturligt også afbryde søvnen og være en forklaring på, at hun sover kortvarigt. Heller ikke her lyder det som om, at det skulle være problemet. Hun er generelt en glad og smilende pige, som er super aktiv og lyder til at stortrives - og ikke som om, at hun skulle have ondt.

Alder og udvikling kan naturligt også spille ind. Og her vil mange børn godt kunne have en lidt sen rytme, så de går sent i seng. Det ændrer sig dog ofte i takt med at de bliver ældre, men hun behøver ikke nøvendigvis at være putteklar allerede kl 19.30-20 - dog afhænger puttetidspunktet om aftenen naturligt også af dagslurenes varighed.

Hendes alder og udvikling gør også, at hun er langt mere bevidst end tidligere og følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring jer. Hun kan derfor godt have svært ved at koble fra og finde roen - og skal have ekstra hjælp til at falde i søvn, ligesom hun kan drømme mere og derfor sove ekstra uroligt, og også have behov for en beroligende hånd under søvnen.

Og så er der naturligvis problemet med vaner og rutiner. Og jeres datter er vant til at hun skal være i bevægelse for at kunne sove - og også undervejs i søvnen. Det er dog ikke tilstrækkeligt med barnevognsture og I bruger også motor på vuggen - hun vågner stadig ofte op, dog sover hun nogenlunde sammenhængende om natten, når hun endelig sover. Dog ofte med brystet i munden.. så spørgsmålet er, om hun måske også er lidt afhængig af brystet for at sove sammenhængende... I hver tale ammer du ofte både kl 24. 03 og 06 og så 1-2 gange derimellem, og det lyder lidt som om, at det måske er brystet, som gør at hun kan sove lidt mere sammenhængende.

Mit forslag vil være, at du overvejer at tilbyde lidt morgengrød, så hun får 3 måltider dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad. Hun spiser allerde godt, ofte 1 dl af gangen både til frokost og aften og i stedet for at øge hendes portioner, så de bliver større, så vil jeg anbefale, at I prøver med en lille ekstra måltid.

Jeg vil også anbefale, at du ammer ligesom nu. Antallet af amninger skal altså ikke skrues ned, hun skal stadig tilbydes brystet, før hver lur. Du kan evt. overveje at lægge dig med hende i dobbeltsengen midt på dagen for at se om du på den måde kan få hende videre i søvnen, så hun faktisk får en længere middagslur der. Samtidig kan et middagshvil være guld værd for dig.

Det kan ...

Annonce

... også være et forsøg værd at lægge et bad ind midt på dagen, før hendes anden lur. Badet vil aktivere hende ekstra både motorisk og mentalt. Det vil forlænge hendes vågenperiode lidt og hvis hun så derefter ammes, vil hun måske kunne puttes til en lidt senere, men måske lidt længere middagslur.

Hvis du på en eller anden måde kan få hende vænnet til at sove bare lidt længere midt på dagen, så vil du kunne påvirke hendes indre ur til at fornemme dette behov og på sigt vil hun så måske sove dette af sig selv.... tidspunktet for hendes 3. lur kan også komme til at ligge lidt senere, men det afhænger faktisk lidt af, hvornår hun står op om morgenen og jeg tænker faktisk, at det godt kunne være en idé at lade dagen starte senest kl 08, og ikke først kl 09.

Det er jeres stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen, og som derfor også spiller ind på, hvornår hun i sidste ende er putteklar om aftenen. Jeg forstår godt bevæggrundende for ikke at vække hende om morgenen, hvis hun først er faldet i søvn omkring midnat, og hvis hun ikke vågner af sig selv, så er det vigtigt, at I vækker hende kærligt og nænsomt. Men, det kan faktisk godt gøre en forskel på hele dagens rytme og på søvnen, at hendes rytme bliver rykket lidt frem.

Det betyder, at en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, indtil klokken er ca. 8, og dagen begynder.

Morgen 08: Tilbydes lidt morgengrød, vand af kop.

Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til middagslur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur, det kan være en idé at du lige nu prøver at lægge dig med hende og ammer hende i din seng, for at se om du på den måde kan holde hende sovende og også selv få lidt hvile. Puttes som nu mellem 13-14...

Eftermiddag 16-17: Ammes igen og får her dagens 3. lur, og det er helt okay at denne lur er en kort lur.

Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20.30-21 - naturligvis afhængigt af, hvornår lang hendes middagslur har vist sig at være, og hvornår hun har sovet 3. lur.

Sen aften 24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes i egen seng

Nat 03: Evt. amning...

Jeg er helt enig med dig i, at det lyder af for lidt søvn, hvis lillesøster ofte sover 8-9 timer om natten og 2-3 timer samlet i løbet af dag og aften. Defor er det også en god idé at arbejde lidt på, at få hende til at sove lidt mere i løbet af dagen. Hvis det ikke lykkes, så må man jo også sige, at du beskriver en pige, som udvikler sig i rigtig fin retning, og som lyder til at trives med sin nuværende rytme og søvn - og måske er det så sådan, det er nødt til at være hos jer.

Med hensyn til mælkebehovet, når lillesøster er 7.5 måned gammel, så vil de fleste børn i 7 måneders alderen trives med 4 amninger og i 8-9 måneders alderen skrues ned til 3 amninger. Jeg tænker derfor, at du godt vil kunne amme aften, sen aften og tidlig morgen og til frokost kan jeres datter måske få lidt mme af en kop. Og stille og roligt, vil det være fint med lidt mme af en kop til frokost og så amning aften og sen aften. På den måde vil I godt kunne dække hendes behov for mælk, - også selvom hun ikke tager flaske :)

Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej og skabe lidt mere dagssøvn:)

Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder