Svar: Urolig dreng på 3. måned - hjælp til bedre rytmer - del II

3. august 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære begge

Tak for jeres brev og tilbagemelding, jeg vil meget gerne uddybe og svare på jeres nye spørgsmål :)

Det er dejligt at høre, at I kan bruge mine forslag til rytme, og hvordan denne kan blive bedre. Jeg kan godt forstå, at I synes, det er rigtig svært at flytte flaskerne, og det kan godt være, at det er nødvendigt at gøre det med små skridt og det ikke lykkes lige fra den ene dag til den anden. Men hvis I bare kan få et par af flaskerne til at ligge før putning jf. min tidligere sendte dagsplan, så vil det i sig selv skabe en ændring i rytmen og en ændring i jeres drengs behov. Samtidig vil det, at han tilbydes 7 flasker i døgnet ca hver 3-4 time være med til at gøre, at han måske ikke bliver så paniksulten, som er tilfældet nu, men måske kan tage det lidt mere roligt og derfor også bedre koncentrere sig om at spise, når han tilbydes flasken... man kan da håbe :)

Der er ikke noget næring i vand, og da hans mælkeindtag ikke er så stort, så synes jeg ikke, at I skal begynde at give ham vand i stedet for modermælkserstatning. Hvis I er nødt til at skabe en gradvis ændring, så prøv om I kan aflede ham og måske rykke mælkemåltidet bare 20 minutter senere og på den måde gradvist få rykket hans rytme.

Jeg vil også anbefale jer, at I f.eks. forsøger at lægge et bad ind midt på dagen. Det kan være med til at aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og samtidig forbrænder han en del energi under et bad. Det kan gøre, at han så efterfølgende kan få sin flaske og så blive puttet til en middagslur. På den måde kommer flasken igen til at være en del af hans putteritual, og I slipper for igen og igen og igen at forsøge med flaske gennem eftermiddagen.

Når jeg læser jeres dagsrytme igennem, så forsøger I hyppigt at give ham mad, og det frustrerer ham, han kæmper imod, bliver ked af det osv. Og jeg tænker, at I skal prøve ikke at få ham til at spise helt så hyppigt, men netop forsøge at holde jer til de ca 3 til max 4 timers mellemrum - også selvom han ved måltidet inden ikke har spist særlig meget. Hvis han føler sig presset til at spise, så kan det godt gøre, at han afviser mere og mere.

I nævner, at han smågylper lidt - og I skal her være opmærksom på, om han mon kan have refluks, måske det der kaldes silent refluks. Silent refluks er, når der kommer mavesyre og mælk fra mavesækken op i spisrøret, men i stedet for at barnet gylper det op, så løber det tilbage og ned i mavesækken igen. Hvis han har dette, så vil I ofte kunne se, at han laver synkebevægelser, og I vil have en fornemmelse af, at der er noget som irriterer ham og som gør ondt. Han kan klynke, virke generelt irritabel, pjevset, være meget urolig. Det bliver ofte værre, når han ligger ned.. f.eks. ved søvn eller hvis han ligger ned, når han får flaske. Hvis han ofte ligger med nakken bøjet bagover, så kan det også være tegn på silent refluks, fordi det er den stilling, som gør, at han selv kan minimere tilbageløbet. Hikker han ofte, græder han, når han skal af med en bøvs? Alt sammen kan det være tegn på silent refluks. Hvis det er problemet, så kan det behandles med medicin.

I nævner også, at han ikke har haft afføring i 3 dage, og at I derfor har givet ham Movicol. Hvis han har tendens til forstoppelse, så kan det også gøre, at hans indtag af mælk bliver nedsat. Samtidig vil man godt kunne opleve, at han faktisk er sulten, virker søgende og tager fat i flasken for at spise - men så snart mælken begynder at løbe, så bliver han frustreret og ked af det - simpelthen fordi han faktisk er sulten, men forstoppelsen gør, at mælken ikke kan passere. Han føler altså sult uden at kunne drikke, fordi der ligesom er stop i maven... Derfor er det vigtigt, at hans forstoppelse behandles, og det lyder som om, at I skal give ham movicol fast i en periode, så han har gennemløb og passage i maven - og ikke kun give ham det, når I oplever, at han ikke har haft afføring i længere tid. Han bør have afføring en gang i døgnet...

I spørger, om I skal være urolige for, at han ikke spiser mere, når han følger sin vægtkurve - og i princippet nej. Det kan sagtens være, at han optager næringen af sin mælk så godt, at han ikke behøver spise det udregnede behov for at tage på og være rigtig fint dækket ind. Mange børn stortrives med mindre mælk end deres behov udregnes til. MEN, I skal naturligvis sikre jer, at han ikke græder og spiser for lidt, fordi han f.eks. har ondt, er ...

Annonce

... reelt sulten men ikke kan spise på grund at forstoppelse, og faktisk har brug for mere mad..

Når I spørger, om I gør et eller andet helt galt, når I putter ham for at berolige ham, når han er meget ked af det, så nej - det tænker jeg ikke, at I gør, tværtimod. I er nødt til at få ro på ham, nødt til at få ham til at koble fra. Det er vigtigt, at hans lille krop ikke er i konstant alarmberedskab, men at I netop hjælper ham med at finde ro og få sovet. Når det så er sagt, så skal I naturligvis igen være opmærksomme på, om hans uro og gråd skyldes smerter, forstoppelse, behov for mere mælk eller.. ja hvad som helst....

Når alt dette er sagt, så beskriver I jo en dreng, som umiddelbart trives. Han er undersøgt af lægen, I har været omkring børneafdelingen, jeres sundhedsplejerske følger jer med ekstra besøg - og alle siger, at "han er en sød og fin dreng, lidt mere krævende, men sådan er der jo mange børn der er".. men hvad er det så?

Har I hørt om high need babies? Eller der der også kaldes signalstærke børn på dansk (en måske lidt misvisende oversættelse... Det er børn, som på mange punkter virker ekstra krævende. Nogle børn har måske brug for hjælp til at spise eller har brug for hjælp, når de skal sove. Men high need babies har brug for hjælp til det hele. Derfor er det rigtig svært at være forældre til disse børn, fordi man som forældre let føler, at intet af det man gør virker. Det er rigtig svært at opfylde disse børns behov, og man får let en følelse af magtesløshed...

Jeg er normalt ikke meget for at sætte prædikater på børn, men jeg ved at det kan hjælpe at vide, at disse børn findes. Det er ikke, fordi der er noget galt med jeres dreng eller noget galt med det I gør - det er "bare" sådan han er, det er hans personlighed. Han er en meget intens dreng og oplever verden mere intenst - og der er andre familier, som oplever det samme som jer :)

Nogen kalder high need babies for kortluntede. Der skal ikke så meget til, før verden vælter for dem. Når de græder, så græder de mere end andre børn, og det samme når de er glade, så er deres glæde også overvældende. Det er som om, at der ikke rigtig er nogen mellemvej - enten er han jublende glad eller også helt ulykkelig...

Disse børn har ofte også et mindre søvnbehov end andre børn på samme alder - og de har ofte også svært ved at overgive sig til søvnen. De har altså svært ved at sove - både svært ved at falde i søvn, og når de endelig sover, så har de også svært ved at blive i søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er også et kendetegn, at de ofte ikke accepterer en substitut for mor. De sover bedst i mors favn og kan blive helt ulykkelige, hvis andre prøver at tage over. Nogle gange protesterer de også mod bæreseler og lignende - de skal holdes i arm...

De kan også have rigtig svært ved at spise. De afviser f.eks. flasken igen og igen, men hvis man så nøder dem ekstra, så tager de pludselig fat og tømmer så flasken på en gang - og man tænker "hvorfor så stritte imod, du var jo tydeligt sulten?!". De har bare rigtig svært ved at fornemme mæthed og sult og dermed svært ved at spise, når maden er der.

Ofte reagerer de også på store skift i hverdagen. De har svært ved, hvis der sker for meget omkring dem - gæster, i byen, handle osv. Samtidig har de det dog også rigtig svært med faste rammer. Ofte er rådene til små børn, at de skal hjælpes med struktur og genkendelighed, men disse børn trives faktisk ikke med for faste rammer. Det er ofte sådan, at de rutiner, som I har haft og som har virket et par dage, de virker pludselig ikke to dage efter og så skal I finde på noget nyt. Det er så svært at hjælpe dem!

Begrebet high need babies blev oprindeligt beskrevet af amerikaneren Dr. Sears. Og hvis I er gode til engelsk, så kan I læse hans bog "The Fussy Babybook: Parenting your High-Need Child from Birth to Age Five". På dansk findes også bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen eller bogen "Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe :)

Jeg kan naturligvis ikke sige, hvorvidt jeres dreng vil være det, som man kalder "high need baby", men jeg tænker, at det måske kan give lidt ro at vide, at også andre forældre står i situationer, hvor de bare føler, at deres barn ikke er helt som alle andre børn, og hvor de synes det bare er rigtig svært... og nogle gange er det måske derfor, bare en tanke :)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre igen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder