Svar: Urolig dreng på 3. måned - hjælp til bedre rytmer

30. juli 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære begge to

Tak for jeres brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng :) Det lyder rigtig hårdt, det I fortæller, og det er vigtigt, at I taler med jeres læge. Det er bestemt ikke meningen, at mor skal blive sygemeldt og far være nødt til at være hjemme for, at I kan passe jeres dreng - derfor er I nødt til at få lægen på banen, så I kan finde ud af, hvad der er galt.

Det er rigtig fint, at I har forsøgt jer med zoneterapi, osteopati, kranio-sakral og kiropraktor. Alle har sagt, at jeres dreng ikke fejler noget, så langt så godt. Men, han skal ikke græde mellem 5-10 timer hver dag, og han skal ikke kun sove 10 timer i døgnet. Derfor skal I tale med lægen om at få jeres dreng undersøgt grundigt, så I kan finde ud af, hvad det drejer sig om.

I skal også kontakte jeres sundhedsplejerske og bede om hjælp. Det er meget vigtigt, at I har sundhedsplejersken med på sidelinjen og taler med hende om de udfordringer, som I møder. Sundhedsplejersken har forskellige muligheder for at hjælpe jer - hun kan aflægge jer flere besøg, hun kan også henvise jer til andre, hvis det er nødvendigt. Måske ville I have glæde af "En god familiestart", som er et tilbud, der så vidt jeg ved, kører i kommunen, hvor I bor. Her får man via kommunens familievejleder støtte, hjælp og rådgivning i hverdagen, og det er sundhedsplejersken, som skal henvise jer.

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejen også Marte-Meo, som måske også kunne være en hjælp for jer. Det er en metode, hvor man via små videofilm kikker på samspillet mellem jer og jeres dreng, og hvor fokus er på alt det gode, alt det I gør godt, og som kan hjælpe jer videre og også på, hvordan jeres relation kan styrkes. Formålet med Marte Meo er at anerkende og støtte den relation, I har med jeres søn - og da I skriver, at I er nået et punkt, hvor I ikke har overskud til ham mere, så tænker jeg, at denne metode ville være god for jer. Men tal med jeres sundhedsplejerske om det.

Og så til det I beder om - nemlig hjælp til bedre rytme. Som udgangspunkt vil det være rigtig godt, hvis I kan hjælpe jeres dreng med en rytme, hvor han får 3 lure dagligt - der må dog gerne være plads til en ekstra 4. lur, hvis han sover meget kortvarigt.

Det vil også være rigtig godt, at I forsøger at give ham mælk, som en fast del af hans putteritual. Jeg er med på, at I skriver, at han ofte spiser bedst når han vågner eller en time efter han er vågnet, og de dage, hvor det lykkes at sove en længere lur, så er det naturligvis helt fint, hvis han får sin flaske, når han vågner - men prøv om I så vidt muligt kan forsøge at give mælk som en fast del af putteritualet. Det vil hjælpe ham med at koble fra og bedre kunne overgive sig til søvnen, og det vil også gøre, at han kan sove længere, når han har mælk i maven. Hvis han altid spiser, når han vågner og så sover et par timer efter igen, så vil han naturligt ikke kunne sove særligt længe, før han atter skal have mælk og vil derfor vågne op.

Derudover, så lyder det som om, at det måske er i underkanten med 5 flasker i døgnet af 150 ml. Hvor stor er han, hvad vejer han? Hvis han får 750 ml i døgnet, så vil det passe med, at han vejer 5 kg - men jeg tænker, at han i en alder af 3 ...

Annonce

... måneder vejer mere? I skriver, at han tager godt på og udvikler sig i fin retning, og det er super godt - han optager tilsyneladende næringen fra erstatningen rigtig godt. Men det lyder for mig som om, at nogle af hans vågne timer og hans megen gråd hænger sammen med, at han skal have flere flasker. Altså ikke nødvendigvis mere mælk i hver flaske, men måske 7 flasker i døgnet i stedet for 5....

I skriver, at det er rigtig svært at finde rytmen for mad, søvn og aktivitet. Og I skal nu prøve at se hans døgn inddelt i forskellige perioder. Det vil sige, at der skal være perioder, hvor I leger, tumler, pludrer. Hjælper ham med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Så skal han have en ren ble og gøres klar til putning. Så får han sin flaske og så bliver han puttet. Og når han så vågner, så leger, tumler og aktiverer I ham rigtig godt igen, skifter ble, hygger osv. og før han så skal sove, så får han næste flaske. Han bør tilbydes flaske ca. hver 3 til max hver 4 time.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen ca. 06: Flaske og sover lidt videre.

I vågner, starter dagen med bleskift, hygge, I pludrer, leger, tumler, hygger.

Formiddag ca. 9-9.30: Flaske og puttes tli dagens 1. lur

Han vågner, og I leger, tumler, hygger, pludrer

Frokost ca. 12.30: Flaske og puttes til dagens 2. lur

Han vågner og igen leger I, tumler, hygger, pludrer, hjælper ham med at bruge sig selv motorisk og mentalt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Han vågner og I leger, hygger, pludrer, tumler, hjælper ham med at bruge sig selv motorisk og mentalt...

Aften 19.30-20: Flaske og puttes til natten

Sen aften 23: Drømmeflaske

Midt nat 03: Flaske

Som I kan se, så er der i min dagsplan 7 flasker i døgnet, og flaskerne ligger med ca 3-4 timers mellemrum, og samtidig indgår flasken som en fast del af putteritualet. Han får sin mælk, før han skal sove. Døgnet er også skruet sådan sammen, at der i planen er 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur om eftermiddagen.

Lige nu tænker jeg, at I skal forsøge at fokusere på at få skabt en rytme, hvor jeres dreng får sine lure og det afbræk, som lurene naturligt giver ham - men ikke fokusere så meget på, hvor lange lurene er. Jeg tænker, at det måske også kan hjælpe jer lidt at se lidt på klokken for det lyder som om, at jeres dreng måske sender lidt utydelige signaler. Han kan være svær for jer at aflæse, så det kan være svært at vide, om han egentlig er træt og skal puttes eller om han har mere brug for aktivitet og leg. Ved at se lidt på klokken og følge min dagsplan så håber jeg, at I kan få skabt lidt mere rytme og dermed overblik over døgnet, og hvad der egentlig er hans behov.

I spørger om det kan være rigtigt, at det skal være så svært - og nej det skal det ikke. Derfor skal I også bede om hjælp :) I spørger om putningen skal være en kamp, der ofte strækker sig over længere tid end selve luren - og nej det skal det ikke - men jeg håber, at min dagsplan og de angivne tider kan give jer lidt at arbejde ud fra, så tingene kan begynde at ændre sig lidt hos jer.

Rigtig meget held og lykke med det hele og et stort knus herfra til jer begge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder