Svar: Putte rutiner
27. juli 2021
Alder:
4 mdr.
Kære T
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker - jeg kan godt forstå, at du synes det er svært, og du skal naturligt ikke gå rundt og være så ked af det og ende med at græde i afmagt. Det er rigtig vigtigt, at du passer på dig selv, og du skal naturligvis også overveje, hvor ked af det du er - og om det er noget, som du måske skal tale med din læge omkring... :)
Jeg vil meget gerne svare på dine spørgsmål og uddybe mit tidligere svar. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål i den rækkefølge de stilles :)
Det er rigtig godt, at jeres dreng er set af flere behandlere, og at I nu er sikre på, at han ikke længere bøvler med noget. Det er vigtigt at sikre sig, at han ikke har svært ved at overgive sig til søvnen, fordi han har ondt. Så langt så godt :)
Det lyder også som om, at du stimulerer ham rigtig fint hele dagen igennem og umiddelbart tænker jeg ikke, at du stimulerer ham for meget. Han er nu 4 måneder gammel og dermed ikke længere et spædbarn men en aktiv lille baby, og han har derfor brug for stimuli. Han har brug for, at du hjælper ham med at bruge sig selv både motorisk og mentalt, og det lyder det som om, at du gør - så super fint :)
Når han spræller med arme og ben, ligger og pludrer, smiler osv. når han bliver lagt i sin barnevogn - så er det sandsynligvis fordi han faktisk nyder at ligge der. Det er genkendeligt og dermed trygt og dejligt for ham, samtidig med kalechen skærmer ham, så han bedre kan koble fra. Mange børn reagerer på denne måde, når de efter leg, aktivitet og oplevelser lægges ned i barnevognen - det er lidt som om, at det så er deres trygge koble-fra-sted og derfor sover de ikke nødvendigvis med det samme, når de lægges der.
Nogle gange er løsningen at putte lidt senere, andre gange er løsningen at trille en tur og netop lade ham ligge og nyde det hele lidt. Det kan også være, at han har brug for at få en flaske, når du f.eks putter ham i barnevognen til middagsluren. En af fordelene ved flaske er, at han faktisk kan få den, imens han ligger ned der, hvor han skal sove - og han derfor får lov til at falde i søvn, hvor du har puttet ham. I modsætning til at falde i søvn i dine arme og derefter blive flyttet. Det kan derfor godt være et forsøg værd at give ham flasken liggende i barnevognen - vælger I denne løsning bør I dog elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under hovedenden af madrassen....
Du/I kan også prøve at putte ham med en flaske om aftenen, for at se om det vil hjælpe ham til bedre at kunne koble fra og overgive sig til søvnen. Flasken kan gives på flere måder - sidde med ham, ligge med ham, have ham ved siden af jer, i tremmesengen osv. I skal gøre det, som I fornemmer virker bedst og som giver ham ro.
Det er også rigtig godt, at I er begyndt med smagsprøver på lidt skemad, og det lyder som om, at han har taget rigtig godt imod det. Hold mængden på smagsprøver et par dage, så hans mave kan følge med, det er vigtigt at give ham tid, især fordi han jo hele tiden har haft problemer med maven. Og når an så kan spise ½ dl. grød eller mos og maven stadig fungerer, så kan I begynde at give ham en ½ dl. om aftenen også. Så han f.eks. får lidt grød til frokost og lidt grøntsagsmos til aften. Stadig kun små mængder og vand af kop sammen med...
Stille og roligt vil skemaden være med til at skabe mere rytme dagen igennem, og på sigt vil det være super godt, hvis I kan forsøge at give ham skemad, når han vågner, og mælk før han skal sove. På den måde skaber I bedst mulig plads i maven til begge dele, og han vil få mælken til at koble fra og finde roen med - og den er en naturlig del af hans putteritual.
I skal være opmærksomme på, at mange børn i 4 måneders alderen går sent i seng. De har en meget sen rytme, og det er ikke usædvanligt, at de først er parate til at sove, når klokken er f.eks. 22. Derfor er det ikke nødvendigvis forkert, når jeres dreng nogle aftener sover en kort lur om aftenen og derefter er vågen et par timer, før han så er parat til at sove igen. Det kan altså være helt normalt for alderen, at han har en sådan rytme, og der er derfor ingen idé i at I kæmper med at få ham puttet til natten kl. 19, hvis han efter 30-40 minutter så vågner op og er parat til leg og hygge og først så kan sove igen kl 21.30-22. Det vil være helt normalt, og det vil ændre sig igen, når han bliver ældre.
Det kan være en god idé at arbejde på en 3-lure-om-dagen-rytme, men måske vil han nogle gange have behov for en 4. lur. og så skal der også være plads til det.
Mit forslag til en dagsplan - som I måske kunne forsøge at arbejde lidt hen imod - kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Vågner og dagen begynder stille og roligt med bleskift, tøj osv.
I leger, hygger, tumler, pludrer mm
Formiddag 09: Flaske og puttes til dagens første lur
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer osv.
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt
Flaske og puttes til middagslur - tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er, men måske omkring kl 12-12.30...
Vågner og I leger, hygger, pludrer, tumler
Eftermiddag 15-15.30: Flaske
Og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur
Vågner, og I leger, hygger, tumler, pludrer osv. igen
Aften 17.30: Her tilbydes lidt grøntsagsmos, når skemaden til frokost fungerer godt og maven kan følge med.
Flaske og puttes til natten ca. kl 19... og måske sover han her kun 30-40 minutter og vil så vågne op og være klar til at hygge, tumle osv. et par timer eller tre, før han så atter er putteklar. Det kan også være, at han nogle aftener vil sove til natten allerede her, lige nu er I nok nødt til at være lidt fleksible omkring dette :)
Sen aften 22: Drømmeflaske og sover videre
Nat: 02/03: Flaske efter behov
Måske passer denne rytme slet ikke til jeres dreng og den hverdag, som I oplever, men se det som en rettesnor for, hvordan døgnet kan skrues sammen :) Jeg tænker, at hvis du kan få skabt lidt struktur på dagen, så vil det også være med til at give dig mere overblik og derfor også mere overskud :)
Det er en god plan, I har lagt - at I vil ændre på hans rytme og afkorte putteseancerne før I vænner ham fra bevægelse. Det lyder fint at forsøge denne måde, og jeg håber at min dagsplan og tanker kan hjælpe lidt på vej :)
Stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske