Svar: Nægter middagssøvn, men kan hun undvære den?

21. juli 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Kære mor til Johanne og lillebror

Tak for dit brev og stort tillykke med, at I har fået en lillebror - hvor dejligt! Og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for 2 årige børn ligger på 13 timer i døgnet, og for 3 årige er behovet ca. 12 timer. Og det lyder som om, at Johanne de fleste dage faktisk trives rigtig fint med at få 12 timer fra kl 19-07, mens hun andre dage naturligt har behov for at sove lidt mere - og når I så kører i bilen, klapvognen eller lignende, så falder hun naturligt i søvn.

Når børn begynder at kunne undvære deres middagslur, så vil der ofte være tale om en overgang, så hun nogle dage klarer sig fint uden og andre dage stadig har brug for luren. Og det er vigtigt at give denne fleksibilitet. Hos jer betyder det dog at de dage, hvor hun sover, så påvirker det jeres aftener og nætter rigtig meget, og jeg kan derfor godt forstå, at I forsøger at undgå dagssøvnen. Og det tænker jeg faktisk også lyder helt okay. I beskriver jo en pige, som faktisk trives rigtig godt, selvom middagsluren springes over. Hun sover en god lang nattesøvn, hun falder ikke i søvn foran fjernsynet om eftermiddagen, hun virer til at have mere overskud, og I har langt færre konflikter end tidligere, og alt i alt er hun igang med en rigtig god og sund udvikling, der sker bare rigtig meget både motorisk og mentalt.

Der er ingen tvivl om, at dagssøvn giver Johanne noget andet end nattesøvnen gør. Dagssøvn kan reparere på en dårlig nattesøvn, men nattesøvn kan ikke på samme måde reparere eller gøre det ud for manglende dagssøvn. Hvis der er dage, ...

Annonce

... hvor I tydeligt mærker, at Johanne har brug for at få sin lur, dage, hvor hun næsten ikke kan hænge sammen, så synes jeg derfor at I skal give hende en lur. Som du skriver, så kan vi jo alle sammen have dage, hvor det er nødvendigt, og hos børn (og ældre mennesker) er der naturligt flere af disse dage. Og så må hun komme senere i seng om aftenen.

Jeg tænker dog også, at de dage, hvor I kan holde gang i hende, og hun derfor ikke når at falde i søvn, så er det helt okay at gøre dette, og hvis det holder humøret højt og giver overskud, at I sidder og synger "oppe i Norge", så gør I bare det :) Ender hun så med at falde i søvn, så er det sådan, og så må I vække hende, så hun ikke sover en længere lur, men blot får en powernap, et lille afbræk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner hun af sig selv om morgenen eller vækker I hende? Der er nemlig også den mulighed, at I ikke vækker hende om morgenen, men lader hende vågne af sig selv. Hvis hun vågner af sig selv, så er der større sandsynlighed for, at hun ikke behøver sove i løbet af dagen. bliver hun derimod vækket om morgenen, så kan behovet for et middagshvil eller powernap blive forstærket. Så når du lige nu er hjemme på barsel, så kan det være en overvejelse værd at lade hende sove til hun vågner af sig selv. Hvis hun altid vågner kl 07, så er det naturligt helt fint, og så er det sådan, det er. Men kan hun nogle gange sove til bare 7.30, så kan det faktisk godt være med til at gøre en forskel for jer.

Og ja - ellers så er det sandsynligvis tiden, der må arbejde lidt for jer. Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og ønsker jer alle fire en rigtig god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"