Svar: Sommervarme og søvn
16. juli 2021
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg tror, vi alle sammen oplever det rigtigt svært at få soveværelset tilstrækkeligt køligt i øjeblikket. Det bedste råd er nok at åbne vinduerne om dagen, så rummet bliver fyldt med frisk luft og så samtidig holde gardinerne trukket for, så solens stråler holdes ude... men køligt bliver det naturligt ikke...
Og det betyder også, at det bliver ekstra varmt for vores børn og du har naturligvis helt ret i, at I skal være opmærksomme på, at jeres datter kan komme af med varmen. Det lyder umiddelbart rigtig fint med en bambus bodystocking uden ærmer, da den netop kan suge sveden. Du nævner dog, at jeres datter sveder så meget lige når hun bliver puttet, at der efter en time "ligger en sø omkring hende"... og det lyder af meget.
Måske kan du vente med at give hende body på til sen aften. Jeg tænker, at med den alder hun har, så vil hun stadig have brug for mælk omkring midnat, så når du ammer eller giver flaske her, så kan hun få sin bodystocking på, som så suger sveden i løbet af natten.
Du kan også med fordel fjerne hendes sengerand, hvis hun har en sådan. Så der kommer mere luft ind mellem tremmerne, og hun ikke ligger helt så varmt.
Jeg går ud fra, at hun ikke sover med dyne, hvis hun gør det, så bør du tage dynen af hende. Hvis du skønner, at hun har brug for noget over sig, så kan du nøjes med et dynebetræk, men hun kan sandsynligvis sove helt uden noget med de tropenætter vi har i øjeblikket.
Måske vil hun have glæde af et andet lagen f.eks. også i bambus, eller en anden madras, måske en topmadras, som kan hjælpe hende med at regulere sin temperatur bedre...
Normalt behøver man ikke vende barnet tilbage på ryggen, når først de er så gamle, at de kan trille omkring uden problemer. Sundhedsstyrelsen skriver: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". Citat fra Forebyg vuggedød - og undgå skæv hovedfacon og fladt baghoved, 2011.
Men, når det er sagt, så sker der jo heller ikke noget ved, at du hjælper hende tilbage på ryggen, når du tjekker hende i løbet af aftenen, før du f.eks. selv går i seng, eller hvis du om natten opdager, at hun har vendt sig rundt. Jeg tænker, at det vil være en helt okay ting at gøre lige nu, og med den alder hun har. Så får du også lige en fornemmelse af, hvor varmt hun egentlig har det, og om hun er okay :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske