Svar: Sommervarme og søvn

16. juli 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg tror, vi alle sammen oplever det rigtigt svært at få soveværelset tilstrækkeligt køligt i øjeblikket. Det bedste råd er nok at åbne vinduerne om dagen, så rummet bliver fyldt med frisk luft og så samtidig holde gardinerne trukket for, så solens stråler holdes ude... men køligt bliver det naturligt ikke...

Og det betyder også, at det bliver ekstra varmt for vores børn og du har naturligvis helt ret i, at I skal være opmærksomme på, at jeres datter kan komme af med varmen. Det lyder umiddelbart rigtig fint med en bambus bodystocking uden ærmer, da den netop kan suge sveden. Du nævner dog, at jeres datter sveder så meget lige når hun bliver puttet, at der efter en time "ligger en sø omkring hende"... og det lyder af meget.

Måske kan du vente med at give hende body på til sen aften. Jeg tænker, at med den alder hun har, så vil hun stadig have brug for mælk omkring midnat, så når du ammer eller giver flaske her, så kan hun få sin bodystocking på, som så suger sveden i løbet af natten.

Du kan også med fordel fjerne hendes sengerand, hvis hun har en sådan. Så der kommer mere luft ind mellem tremmerne, og hun ikke ligger helt så varmt.

Jeg går ud fra, at hun ikke sover med ...

Annonce

... dyne, hvis hun gør det, så bør du tage dynen af hende. Hvis du skønner, at hun har brug for noget over sig, så kan du nøjes med et dynebetræk, men hun kan sandsynligvis sove helt uden noget med de tropenætter vi har i øjeblikket.

Måske vil hun have glæde af et andet lagen f.eks. også i bambus, eller en anden madras, måske en topmadras, som kan hjælpe hende med at regulere sin temperatur bedre...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Normalt behøver man ikke vende barnet tilbage på ryggen, når først de er så gamle, at de kan trille omkring uden problemer. Sundhedsstyrelsen skriver: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". Citat fra Forebyg vuggedød - og undgå skæv hovedfacon og fladt baghoved, 2011.

Men, når det er sagt, så sker der jo heller ikke noget ved, at du hjælper hende tilbage på ryggen, når du tjekker hende i løbet af aftenen, før du f.eks. selv går i seng, eller hvis du om natten opdager, at hun har vendt sig rundt. Jeg tænker, at det vil være en helt okay ting at gøre lige nu, og med den alder hun har. Så får du også lige en fornemmelse af, hvor varmt hun egentlig har det, og om hun er okay :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor