Svar: Natteskræk? - 16 mdr.
14. juni 2021
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og de opvågninger, som I oplever, at han har :)
Der er nogle ting, i det du beskriver, som tyder på, at der godt kunne være tale om natteskræk - f.eks. at han vågner med skrig, er klamtsvedende, sidder op og virker diffus. Men der er også nogle ting, som tyder på, at hans opvågninger skyldes smerter f.eks. at han ofte vågner blot 30 minutter efter, at han er faldet i søvn, og at han vågner flere gange og græder om natten helt frem mod kl 04...
Det kan naturligvis godt være tandfrembrud, især når der kommer rigtig mange tænder på en gang. Men - det kunne også være smerter fra ørerne eller måske smerter fra hals og svælg - hvilket jo hænger sammen. Du nævner, at han stikker hele hånden i halsen, som om at noget irriterer ham der... Har han været forkølet eller haft en periode, hvor han ikke har virket rask? Kan du komme til at se ham i halsen - virker han hævet, rød, irriteret. Det kunne måske være en overvejelse værd at få ham set af en ØNH-læge for lige at sikre, at han ikke har problemer med ørene, hævede mandler eller lignende... Du nævner, at I har givet ham panodil, hvilket nogle gange har givet ro - og det tyder jo også på smerter...
Hvis det er natteskræk, som jeres dreng har - så er det ofte netop kendetegnet ved at han vågner med skrig og kan være svær at trøste. Ofte vil han også svede meget, hans hjerte vil slå hurtigt og voldsomt, og du vil nærmest føle, at han virker til at være i panik. Du vil ikke kunne trøste ham og berolige ham - hvis du forsøger at tage ham op, så vil du ofte blive afvist, skubbet væk. Det foregår i søvne, og hvis han vågner af, at du tager ham op, så vil du sandsynligvis godt kunne give ham lidt at drikke, hvorefter han så måske vil finde roen igen, men ofte vil der gå noget tid, netop fordi han har sovet, imens anfaldet har stået på og vækkes - og derfor ikke kan sove med det samme igen :) Og det lyder faktisk meget, som den beskrivelse du giver...
Natteskræk er ikke farligt, og det er helt sikkert værre for jer forældre, der står midt i det, end det er for jeres dreng. I vil opleve det helt anderledes end ham, og han vil ikke kunne huske det næste dag.
Det kan forebygge natteskræk, at I forsøger at have så fast en dagsrytme som muligt. Med den alder han har nu, vil han sandsynligvisbegynde at trives med en lidt længere lur midt på dagen og sove f.eks. kl 12-14.30. Hans søvnbehov vil være ca. 13-13.5 time i døgnet og kan meget fint være fordelt sådan, at han sover ca. 11 timer om natten og 2-2.5 time til middag. Måske har han også stadig brug for to lure dagligt - i givet fald skal han naturligvis have lov til at få det.
Det er godt, hvis I kan forsøge at skabe samme rytme, uanset om det er hverdag eller weekend, uanset om han er i vuggestue eller hjemme. Det gælder stå op tidspunkt, puttetidspunkt, tidspunkt for middagslur... ligesom det også gælder tidspunkter for måltider, aktiviteter osv. Undersøgelser viser, at børn som gennem længere tid sover for lidt eller som generelt har for varierende en rytme har større tendens til at få anfald af natteskræk - så at hjælpe ham til så ensartet en rytme som muligt vil være rigtig godt.
Undersøgelser viser også, at børn som f.eks. lider af refluks, eller søvnapnø, hvor deres luftpassage blokeres under søvn, vil have større tendens til at lide af natteskræk. Igen kan det derfor være en god idé at få en ØNH-læge til at kikke ham igennem...
Derudover så er det ofte også arveligt. Så måske har du eller far haft samme problem. Da I var børn, var det bare ikke noget man var særligt opmærksomme på, men spørger I jeres forældre kan de måske berette historier der minder om jeres...
Prøv om I kan hjælpe ham til at falde i søvn i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Det er synd for ham, hvis han falder i søvn i jeres arme, flyttes til egen seng sovende og derefter vågner og registrerer, at han ligger et andet sted. Det er utrygt og vil ikke gøre noget godt for hans søvn.
Prøv også om I kan hjælpe ham med så lidt aktivitet som muligt, når han har disse voldsomme opvågninger. Det betyder, at hvis I kan få ham videre i søvnen ved blot at lægge ham ned, kærtegne ham og lægge dynen på ham, så er det rigtig godt. Prøv så vidt muligt ikke at tage ham op, ikke at tale for meget med ham osv. men hold fast i at hjælpe ham videre i søvnen - netop fordi han faktisk sover, hvis der er tale om natteskræk. Tager I ham op eller reagerer I for meget, så kan I risikere at vække ham - det sker der ikke noget ved, det tager bare længere tid for ham at finde roen og sove igen og alles søvn bliver afbrudt :) - men allerbedst er det, hvis I kan lade ham komme videre i søvnen, så han også vænnes til ikke at skulle op, vågne osv. om natten :)
Er hans anfald så voldsomme, at han tydeligt er i oprør og måske nærmest gør skade på sig selv, så skal I naturligvis vække ham :)
Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske