Svar: Putning til natten - 8 mdr.
14. juni 2021
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer :) Der er højst sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og derfor må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Jeres datter er nu 8 måneder gammel, og du fortæller, at hun motorisk er begyndt at krybe - og jeg tænker, at hun lige nu er i separationsfasen.
Det betyder, at hun motorisk og mentalt øver sig i at være fysisk mere på afstand af jer. Fra at have siddet på skødet, til at være på gulvet, sidde et par meter væk, så øver jeres datter sig nu i fysisk at bevæge sig væk fra jer. Hun kryber eller kravler lidt væk, vender sig, kikker efter jer, skal lige sikre sig, at I stadig er der. Nogle gange kan du fint blot sige "jeg er lige her skat, hej med dig", så har hun det godt med at være på egen hånd ingen, andre gange vil hun have brug for et lille kram, brug for lige at mærke dig, og så er hun klar til at prøve at kravle lidt videre igen.
Du vil sandsynligvis også opleve, at hun kan blive rigtigt ked af det, hvis hun ikke kan se dig. Det kan være om dagen, hvor du f.eks. går i køkkenet eller på toilettet og imens lader hende være alene i stuen. Hun har brug for at kunne se dig for at føle sig tryg og når du pludselig forsvinder ind i et andet rum, så bliver hun grædende. Det samme kan ske, hvis I er nogen steder eller I har gæster, så kan hun også blive oprigtigt ked af det, hvis nogen forsøger at holde hende, snakker med hende eller bare kikker på hende. Hun har det bedst, hvis hun kan sidde i mors eller fars favn, i sin trygge base. Når hun sidder i jeres arme, så vil hun tjekke op på, hvordan du eller far har det, hvordan I reagerer og spejle sig i dette. hvis nogen vil holde hende, snakker til hende eller bare kikker på hende. Tager I det roligt, så er hun også langt mer rolig.
Hele denne udvikling giver en stor mental uro. Hun vil have rigtig svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, det er rigtig svært at koble fra og sige farvel til dagen - og derfor lige nu rigtig svært at overgive sig til søvnen. Og når hun endelig sover, så vil hun ofte også sove meget uroligt, hun kan drømme rigtig meget og kan kom natten vågne fordi hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, og fordi drømmene gør, at hun nogle gange græder, andre gange griner eller ligger og pludrer - alt sammen fordi alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover.
Hun øver sig også motorisk, når hun sover - og ikke kun om dagen. Så hun vil lige nu have rigtig svært ved at finde fysisk ro, når hun skal overgive sig til søvnen og også svært ved at ligge stille, når hun først sover. Hun kan om natten begynde at lægge sig op i kravlestilling, hvor hun ligger og vipper frem og tilbage, hun græder og klynger frustreret, og hun har brug for din/jeres hjælp til at blive lagt ned igen.
Hun har derfor brug for jeres hjælp, både når hun skal finde ro og overgive sig til sønnen og også når hun sover om natten. Hun har brug for at I med jeres hænder, nærhed, kærtegn osv. hjælper hende - som I jo også forsøger. Det er dog rigtig godt, hvis hun kan lære at finde ro i sin seng og ikke i jeres arme. Og her er det faktisk en fordel, at hun nu får flaske om aftenen og jeg vil anbefale at I prøver at give hende flasken i sengen. Det vil sige, at hun skal puttes i sin seng og tilbydes flasken der - og på den måde opleve at finde ro i sengen. I bør elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden.
Når hun får flasken i sengen og får l ov til at falde i søvn på denne måde, så undgår I skiftet fra favn og ned i seng, som det lyder som om, at hun lige nu reagerer på. I skal stadig være der, holde hænderne beroligende på hende osv. så hun kan mærke, at I er der, men netop bruge flasken til at give hende ro der, hvor I ønsker, at hun skal sove. Og så skal flasken helst fjernes fra hendes mund før hun sover helt. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan puttes, få sin flaske, spise og slippe flasken der, hvor hun så smiler til jer og triller om på siden og sover :)
Udover alder, udvikling og separationsfasen lige nu - så spiller hele dagens rytme naturligt også ind. Det er vigtigt, at I putter hende, når hun er parat og hvis I aften efter aften bruger en time på putning, så skal hun måske puttes lidt senere..?
Det kan derudover være en god idé at se på hendes indtag af mad og mælk hele dagen igennem. Det vil ofte være passende med 3 mælkemåltider nu, og derudover 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider - og jeg vil faktisk anbefale jer, at I om aftenen indfører en godnatgrød før putning. Grøden bør ligge adskilt fra aftensmaden - gerne adskilt af et bad. Netop badet vil være med til at give hende en større ro i kroppen, især hvis det afsluttes med god frottering med håndklædet osv. En aftenrytme med aftensmad, bad og godnatgrød og så flaske og putning kan derfor godt være med til at gøre en forskel for jer :)
Mit forslag til en aftenrytme ser nu derfor således ud:
Aften 18: Udgangspunktet familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Mere og mere af jeres mad, mad med mere og mere bid, mad i hånden og også stadig mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, får lidt babymassage, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30-19.45. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Vand af kop. Får børstet tænder...
Flaske og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes eller drømmeflaske og sover videre
Når alt dette er sagt, så skal I dog også overveje om hun kan have problemer med ørerne - det at I ofte tager hende op og holder hende oprejst/på højkant nedsætter trykket i øret, og hvis hun har ondt i ørerne, vil smerten derfor forsvinde. Nå hun bliver lagt ned igen, så vil trykket i øret stige og så vil hun atter blive ked af det. Har hun været forkølet, så kan det være en overvejelse værd om der kan være noget med ørerne...
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der nok er på spil hos jer, og hvordan I kan komme videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske