Svar: Vil ikke puttes af far, del 2

7. juni 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Jeg kan godt forstå, hvis far bliver ked af det. For det er naturligt rigtig hårdt, hvis han kan gøre alt andet end at putte - og det gør naturligt ondt, hvis han føler, at hun afviser ham og han ikke kan trøste hende og give hende ro...

Det er dog vigtigt at holde fast i, at far jo kan alt andet, og at de to faktisk hygger sig utrolig godt sammen. Der er ingen problemer om dagen, hvor han fint kan putte hende i barnevognen, faktisk bedre end mor kan :) Og han kan om aftenen sagtes give hende mad, bade hende, give hende godnatbanan, flaske osv. Og også putte hende i seng - men lige der, hvor hun skal overgive sig til søvnen, har hun brug for sin mor... Og jeg tænker, at I skal give hende tid.

Jeg synes det er en rigtig god idé, hvis I holder fast i at far gør alt det, som leder op til putning, også når du er hjemme. Så det bliver nogle rutiner og et ritual, som de to har sammen. Det er også rigtig fint, at far nogle gange prøver at putte hende i seng - men så kommer mor ind og siger godnat derefter. Og på samme måde skal du nogle gange putte hende i seng, og så kommer far ind og siger godnat. Jeg tænker, at det vil være godt, hvis hun kan sige godnat til jer begge to, så det på den måde er og bliver noget helt naturligt at sige godnat til både mor og far - og gradvist vil far så kunne tage helt over, hvis mor ikke er hjemme.

Jeg tænker, at I skal forsøge at gøre putningen så naturlig som mulig ...

Annonce

... og begge være en del af det og så give hende den tid, som lyder til at være nødvendig. Det er vigtigt, at I ikke gør til til et specifikt projekt, der går ud på, at far skal, men at I lader det være en gradvis tilvænning, hvor hun naturligt bliver tryg ved at far også kan sige godnat om aftenen.

Hun har brug for tid, og det er helt okay. Hun er glad for sin far og lyder til at være rigtig fint knyttet til ham. Det er super dejligt, og far skal prøve ikke at taget det personligt, når hun gerne vil puttes af mor om aftenen. Han er der stadig og er jo med til alt, lige inden hun lukker øjnene og falder i søvn, og han kan naturligt stadig også sige godnat.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så far skal gøre alt det, som lede op til putning. naturligvis kan du en gang imellem også være den, som giver hende bad og gør hende klar til natten, men det vil være super godt, hvis det er far, der som udgangspunkt gør alle disse ting hver aften. Så kan far putte hende i seng og sige godnat, og så kommer mor ind og siger naturligt også godnat. På den måde er det trygt og dejligt for jer alle tre - og er du så ikke hjemme en dag, så vil hun forhåbentlig være så tryg ved ritualet og måske bare falde i søvn - faktisk vil du/I måske opleve, at hun nogle aftener næsten når at falde i søvn, før du kommer ind til hende... Ikke i starten, men i takt med at hun vænner sig til disse rutiner og også bliver ældre:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor