Svar: Vil ikke puttes af far, del 2
7. juni 2021
Alder:
12 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Jeg kan godt forstå, hvis far bliver ked af det. For det er naturligt rigtig hårdt, hvis han kan gøre alt andet end at putte - og det gør naturligt ondt, hvis han føler, at hun afviser ham og han ikke kan trøste hende og give hende ro...
Det er dog vigtigt at holde fast i, at far jo kan alt andet, og at de to faktisk hygger sig utrolig godt sammen. Der er ingen problemer om dagen, hvor han fint kan putte hende i barnevognen, faktisk bedre end mor kan :) Og han kan om aftenen sagtes give hende mad, bade hende, give hende godnatbanan, flaske osv. Og også putte hende i seng - men lige der, hvor hun skal overgive sig til søvnen, har hun brug for sin mor... Og jeg tænker, at I skal give hende tid.
Jeg synes det er en rigtig god idé, hvis I holder fast i at far gør alt det, som leder op til putning, også når du er hjemme. Så det bliver nogle rutiner og et ritual, som de to har sammen. Det er også rigtig fint, at far nogle gange prøver at putte hende i seng - men så kommer mor ind og siger godnat derefter. Og på samme måde skal du nogle gange putte hende i seng, og så kommer far ind og siger godnat. Jeg tænker, at det vil være godt, hvis hun kan sige godnat til jer begge to, så det på den måde er og bliver noget helt naturligt at sige godnat til både mor og far - og gradvist vil far så kunne tage helt over, hvis mor ikke er hjemme.
Jeg tænker, at I skal forsøge at gøre putningen så naturlig som mulig og begge være en del af det og så give hende den tid, som lyder til at være nødvendig. Det er vigtigt, at I ikke gør til til et specifikt projekt, der går ud på, at far skal, men at I lader det være en gradvis tilvænning, hvor hun naturligt bliver tryg ved at far også kan sige godnat om aftenen.
Hun har brug for tid, og det er helt okay. Hun er glad for sin far og lyder til at være rigtig fint knyttet til ham. Det er super dejligt, og far skal prøve ikke at taget det personligt, når hun gerne vil puttes af mor om aftenen. Han er der stadig og er jo med til alt, lige inden hun lukker øjnene og falder i søvn, og han kan naturligt stadig også sige godnat.
Så far skal gøre alt det, som lede op til putning. naturligvis kan du en gang imellem også være den, som giver hende bad og gør hende klar til natten, men det vil være super godt, hvis det er far, der som udgangspunkt gør alle disse ting hver aften. Så kan far putte hende i seng og sige godnat, og så kommer mor ind og siger naturligt også godnat. På den måde er det trygt og dejligt for jer alle tre - og er du så ikke hjemme en dag, så vil hun forhåbentlig være så tryg ved ritualet og måske bare falde i søvn - faktisk vil du/I måske opleve, at hun nogle aftener næsten når at falde i søvn, før du kommer ind til hende... Ikke i starten, men i takt med at hun vænner sig til disse rutiner og også bliver ældre:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske