Svar: 5 mdr og kan ikke give sig hen til søvnen
3. juni 2021
Alder:
5 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter, og de udfordringer I har :)
Jeg går ud fra, at I har talt med jeres læge omkring hende, og at lægen har tjekket hende igennem da hun blev 5 måneder? Jeg spørger, fordi man naturligvis skal sikre sig, at hun ikke græder og skriger så meget i forbindelse med søvn, fordi hun har ondt. Det kan være smerter fra ørerne, blærebetændelse, tandfrembrud og lignende, men det kan også være smerter fra nakke, skuldre, ryg, lænd.
Hvordan ligger hun, når hun ligger? Altså hvordan har hun det med at ligge på maven og på ryggen? Lægger hun sig ofte i C-stilling, virker hun ofte flitsbueagtig og låst i kroppen? Har hun tendens til lejringsbetinget skævhed i kraniet? Har hun en favoritside, som hun altid kikker til eller drejer sig mod? Alt dette kan være tegn på, at hun har problemer med nogle led, sener, muskler, og hvis det er tilfældet, så vil det være en rigtig god idé at I får hende tjekket igennem af en fysioterapeut, evt. en kiropraktor - og netop derfor spørger jeg, hvad lægen har sagt...
Hun kan også græde fordi hun har problemer med refluks. Det betyder egentlig bare, at der glider maveindhold op i munden - og børn med refluks gylper meget. MEN, børn kan faktisk også have det, som kaldes silent refluks, som betyder at mælken står og kører i spiserøret, og det svier og gør rigtig ondt. De har altså refluks uden at gylpe og symptomerne kan f.eks. være, at de ofte græder og pylrer meget og har rigtig svært ved at sove, fordi lige så snart de ligger ned, så er tilbageløbet værre og det gør derfor ondt. Refluks kan behandles og derfor er det vigtigt, at det også er noget, som I taler med jeres læge omkring.
Det er helt okay, hvis hun lige nu trives bedst med 4 lure af ca. 45 minutters varighed. Det vil naturligt være dejligt, hvis I kan få en af lurene f.eks. middagsluren til at vare det dobbelte, så hun sover 1.5 time midt på dagen, men lykkes det ikke, så må det være sådan. I kan dog prøve at lægge et bad ind midt på dagen fordi det faktisk nogle gange kan hjælpe til en bedre rytme og en længeremiddagslur. Badet vil aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, det vil forlænge hendes vågenperiode og kan vær med til at gøre at middagsluren efterfølgende bliver lidt længere.
Er I begyndt med lidt skemad? Da jeres datter får flaske og jeg ud fra jeres tidligere brev ved, at hun ikke er storfan af flasken, så tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé at starte med lidt grød og mos nu. Jeg vil anbefale jer, at I starter med lidt grød til frokost og når hun har fået dette en lille uges tid, så begynder I med lidt grøntsagsmos til aften. Skemaden vil være med til at give mere rytme dagen igennem og kan også gøre, at hun gradvist begynder at kunne sove lidt mere.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
I vågner, dagen begynder og I tumler, hygger, leger
Formiddag: Flaske og puttes til dagens første lur
Hun vågner, I leger, hygger, tumler, pludrer
Frokost: Hun tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt, så hendes vågenperiode bliver lidt længere og er god og aktiv.
Flaske og puttes til middagslur
Tidlig eftermiddag: I leger, hygger, tumler, pludrer
Hun sover igen en lille lur (afhængig af, hvor lang middagsluren har været)
Vågner, leger, hygger, tumler, pludrer
Sen eftermiddag: Flaske og hun sover igen en lille lur
Vågner, leger, tumler, hygger, pludrer
Aften: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid introduceres, når det går godt med grøden til frokost.
Flaske og puttes til natten
Sen aften eller først på natten: Flaske...
Det er rigtig fint, at I ofte lader hende "ligge og gasse af" - det lyder som om, at hun har brug for nogle gange at ligge lidt for sig selv og nyder denne tid, hvor hun så leger med sin sut, tager fat i sine fødder osv. Hun hygger sig og det er rigtig godt. Men, når det er tid til at koble fra, så vil det være rigtig godt, hvis I så kan give hende en flaske, som hun kan falde i søvn på.
Fordelen ved flaske er, at den kan gives i sengen. Så når hun allerede ligger i sin seng, så behøver I ikke nødvendigvis tage hende op i favn og behøver ikke hoppe og vugge hende, men kan i stedet prøve at give hende flasken, hvor hun ligger og se om hun på den måde så bedre vil kunne finde ro. Det er dog vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
Det vil samtidig være en måde at vænne hende til, at hun ikke behøver at skulle vugges eller hoppes med for at sove, men at det faktisk er okay at falde i søvn liggende. Derudover så vil hun også stille og roligt begynde at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove, så hun ikke behøver jeres fysiske kontakt og nærhed helt så meget - som det faktisk lyder som om, at hun nogle gange stritter lidt imod. Det kan altså også være en måde at hjælpe hende på, hvor I naturligt stadig er der, men også anerkender hendes behov for at forsøge lidt selv :)
Jeg kan godt forstå, at I synes det er hårdt, men jeg håber at mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske