Svar: Powernap - 4 mdr.
24. maj 2021
Alder:
4 mdr.
Kære Maja
Stort tillykke med lillebror og hvor dejligt at høre fra dig igen - og velkommen tilbage:) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig godt, at lillebror sover godt om natten. Det lyder som om, at han faktisk er ret god til at sove sammenhængende her og det er super. Jeg kan dog godt forstå, at du gerne vil arbejde på at hjælpe ham til også at sove lidt mere sammenhængende om dagen og jeg tænker umiddelbart, at en rytme med 3 lure dagligt, hvor den midterste lur er en længere lur, nok vil fungere ret godt for jer :) Viser det sig, at han trives bedre med 4 korte lure dagligt, så er det naturligvis også helt okay, men det lyder som om, at du måske godt kan få ham ind i en 3-lure-dagligt-rytme og en længere lur midt på dagen.
Jeg vil anbefale dig, at du lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet vil være med til at aktivere og stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Det vil naturligt forlænge hans vågenperiode lidt og når han så puttes til en middagslur, så vil han måske kunne sove lidt længere. Især hvis du, som du selv er inde på, enten triller ham en tur med på dagen for på den måde at holde ham sovende eller du vælger at lægge dig med ham og ammer ham i dobbeltsengen. Begge dele vil være helt okay at gøre, netop for at vænne ham til rytmen og påvirke hans indre ur til at fornemme behov for en længere middagslur.
Det er super dejligt, at amningen går godt, og du skal endelig amme ham. Det vil være godt, hvis du kan amme ham, som en fast del af hans putteritual, så han bliver fyldt godt op med mælk, før han skal sove. Det vil også være med til at sikre, at han ikke vågner efter ½ times tid, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Så mælk er vigtigt, som en fast del af hans putteritual. Når det er sagt, så er det dog også en god idé, at han ikke falder i søvn i din favn eller med brystet i munden, men at du forsøger at adskille bryst og søvn mere og mere, så han nu vænnes til at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover. Hvis han falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden og lægges sovende over i sin seng, så vil han kunne reagerer på dette skift. Det kan virke utrygt for ham og han kan vågne yderligere op og kan så ikke falde i søvn igen, før du atter tager ham op og ammer ham. Derfor er det godt, hvis han kan blive ammet og puttet i seng eller barnevogn, før han sover helt.
Det er også rigtig godt, at du nu er startet op med lidt smagsprøver på lidt grød. Det lyder som om, at han tager fint imod dette og det er super at du giver lidt grød til frokost. Når det fungerer godt og han kan spise ½ dl. uden problemer, så må du gene begynde at tilbyde ham lidt mos om aftenen, så han får ½ dl. 2 gange dagligt. Det vil også hjælpe jer til mere rytme og kan igen gøre, at han på sigt begynder at kunne sove lidt anderledes om dagen.
Mit forslag til en dagsplan, kan derfor se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, må gerne tilbydes brystet igen, når I vågner og dagen begynder, hvis han har brug for det.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til dagens første lur. Det er helt okay, hvis han sover kortvarigt her, lad ham sove som han viser behov for.
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov og får lidt babymassage. Stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt og har på den måde en lidt længere vågenperiode her.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 12-12.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er endt med at være. Du må meget gerne hjælpe ham til at sove f.eks. 1.5 time her ved enten at trille ham en tur i barnevognen eller lægge dig med ham i dobbeltsengen.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur som igen ofte vil være en powernap
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos, dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl. 20 - igen afhænger tidspunktet af, hvor når han har sovet dagens 3. lur og hvor lang den er
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Midt nat 03: Har måske stadig også behov for amning her, og det er helt okay :)
Du spørger om du aktivere ham nok, og det er naturligt svært at svare på, men det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at hans døgn nu skal andeles i vågne aktive perioder, hvor du tumler, leger, pludrer med ham osv. og så perioder, hvor han hjælpes til at koble fra, får mælk og puttes.
Når børn har tendens til at powernappe, så kan man let komme ind i en rutine, hvor man bruger rigtig lang tid på at få ham lullet i søvn hele dagen igennem, men hvor det nogle gange kan være bedre at holde fokus på, at han skal aktiveres godt - for så derefter at kunne sove bedre og længere. Prøv derfor ikke at se alle gab som tegn på, at han skal puttes, men i stedet som udtryk for at han måske keder sig og skal stimuleres lidt ekstra, for så derefter at blive puttet til en forhåbentlig længere lur :)
Jeg håber at dagsplanen giver lidt idé om, hvordan det hele kan skrues sammen og at du kan finde roen i at de korte lure er okay, men kan du få skabt en rytme, hvor han sover bare en lur dagligt a 1.5 times varighed, så vil det være rigtig godt :)
Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jer endnu engang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske