Svar: Halvanden årig har uro ved putning

11. maj 2021

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Kære Tina

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har været glade for mine tidligere svar, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer igen :)

Rigtig mange forældre oplever, at deres barn omkring 1.5 års alderen pludselig sover dårligt. Fra at putningen er gået nogenlunde let, og barnet har kunne sove igennem om natten, så trækker putningerne pludselig ud, og barnet sover meget uroligt og vågner nogle gange også med skrig...

Jeres datter går igennem et stor udviklingsspring netop nu. Hun har rigtig meget behov for tryghed og nærhed. Det er vigtigt for hende at vide og at mærke, at I er der for hende, og hun kan derfor godt have ekstra behov for jer, når hun skal sove. Det handler blandt andet om, at hun begynder at have lidt farefornemmelse, altså en spirende fornemmelse for at verden ikke kun er sjov og ballade, men godt kan være farlig. Hun oplever det i løbet af dagen, hvor hun bevæger sig hurtigere rundt, hun falder, slår sig, kravler op, kan ikke selv komme ned osv. Og hun oplever mere og mere modstand - det kan være fra jer og de voksne i vuggestuen. I siger mere og mere nej i løbet af dagen, holder fast i hende og forhindrer hende i at gøre ting, som hun gerne vil, men ikke nødvendigvis forstår konsekvensen af. Hun oplever også modstand fra andre børn - de skubber, tager legetøjet fra hende, nogen børn bider, andre slår...

Den spirende farefornemmelse gør det svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne. Det er svært for hende at koble fra, finde roen og lægge sig til at sove, og det har hun derfor brug for, at I hjælper hende med. Det er også farefornemmelsen som gør, at hun drømmer mere og derfor kan vågne op med gråd om natten. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover.. og lige nu er der bare ekstra mange oplevelser at bearbejde og derfor ekstra drømmeaktivitet og uro - og dermed også ofte gråd om natten...

Det bedste I kan gøre er at berolige med ord, kærtegn osv. og vise hende igen og igen at verden stadig er et trygt og dejligt sted. At I passer på hende og naturligt er der for hende. Samtidig med at I også skal holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt, og som er vigtige for også at sove godt fremover - f.eks. at hun stadig puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove :)

Det kan være en god idé at sidde hos hende, tale lidt om dagen - faktisk kan det være en rigtig god idé at gennemgå dagen og alle dagens oplevelser, fordi I på den måde kan hjælpe hende med ...

Annonce

... at få bearbejdet lidt af det hele, så hendes drømmeaktivitet måske bliver mindre om natten. Og kan hun falde i søvn i løbet af 15 minutter, fordi I sidder der og taler dagen igennem, så er det rigtig godt givet ud.

Det er dog ikke sådan, at I SKAL sidde der. Nogle gange kan jeres tilstedeværelse faktisk gøre, at hun bliver lidt forvirret, når hun skal sove. Hun kan blive i tvivl om, hvorvidt hun skal lægge sig til at sove eller hoppe rundt, lege, lave sjov og ballade. Derfor kan det nogle gange være okay at gå kortvarigt fra hende. Hun må gerne ligge i sin seng og tumle rundt, bruge lidt energi og få lidt af sin overskudsenergi ud, før hun så er parat til at sove - og her kan I så være der, læse godnathistorie osv.

Hvis hun bliver rigtig ked af det og tydeligt ikke kan falde i søvn, uden at I er på værelset, så kan det også være en god idé at bruge det, som jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå sådan, at hun ikke behøver rejse sig i sin seng for at se, om I er der. Når I står og stryger tøj, så er I tilgængelige. I sidder ikke bare og venter på at hun skal sove, men viser hende, at hun trygt kan ligge i sin seng, fordi I er der og passer på hende stadigvæk - og at I har noget kedeligt at lave, når hun skal sove. Det er ikke tid til sjov og ballade, og der er ikke noget, som hun går glip af...

I må meget gerne tale med hende, når I står og stryger. Det er faktisk vigtigt, at I kommunikerer og ikke ignorerer hende. Hun kan kalde på jer "moar?!" eller "faar?!" og I kan svare "ja, jeg er lige her, nat-nat" eller lignende. Hvis hun rejser sig, kan I bede hende om at lægge sig ned "læg dig ned, skat", så hun selv lægger sig - det gør sandsynligheden for, at hun bliver liggende større :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt kan I udvide metoden ved at gå frem og tilbage, hvor I går med et formål, nemlig at hente noget nyt vasketøj. I kan f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen", og så går I kortvarigt væk, kommer tilbage med en skjorte, som I så stiller jer og stryger. På den måde kan hun lære, at det igen er helt okay at ligge i sin seng, mor og far er der hele tiden, I er aldrig helt forsvundet, og hun kan være helt tryg.

Og gradvist kan I så begynde at være væk i længere og længere tid :)

Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe jer lidt videre, så jeres lille datter kan komme tilbage i sin gode søvnrutiner igen :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin