Svar: Putning i barnevogn - del 2.
3. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Det er rigtig godt, at du allerede tager din datter med i barnevognen, når I handler. På den måde lærer hun at forbinde sin barnevogn med noget godt, hyggeligt og rart, og jo flere små ture I kan tage, hvor hun synes det er sjovt, jo bedre er det.
Det er selvfølgelig helt okay, at du giver hende legetøj og lignende som underholdning - du kan også prøve at lade hende sidde med nogle af varerne, så hun på den måde er mere aktiv, når I handler sammen eller du kan give hende lidt at spise, som også kan aflede lidt. Ligesom du naturligvis gerne må småsnakke med hende, om de forskellige ting I ser på jeres vej osv. - hvilket du sandsynligvis også allerede gør - så bliv ved med det:)
Lige nu er det vigtigste, at hun forbinder sin barnevogn med noget hyggeligt og rart, så de ture I tager forbliver gode. Du skal helst ikke trække tiden så meget ud, at hun ender med at blive for ked af det. Hun må dog gerne ende med at falde i søvn, da det jo er dit endelige mål, men det er ikke det, som skal være jeres fokus lige nu.
Du er nødt til at prøve dig lidt frem og se, hvad din datter virker parat til. Jo mere tryg hun bliver for sin barnevogn generelt, jo større sandsynlighed er der for, at hun også vil kunne falde i søvn i den - og det på en stille og rolig måde. Så igen - jo flere små ture I kan have som er hyggelige og sjove, jo bedre vil det være, eller sagt på en anden måde, jo flere små succesoplevelser med barnevognen, I har at bygge videre på, jo bedre. Hvor lang tid det vil tage, jeg kan desværre ikke sige, da det er meget individuelt. Men bare det, at du allerede oplever, at de fleste af jeres indkøbeture faktisk går okay, er super godt og vigtigt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, selvom jeg ikke kan sige, om det er 1, 2 eller ... 5 uger, det må tiden vise... :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske