Svar: Putning i barnevogn - 11 mdr.
2. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder faktisk som om, at du har allerede har gjort og stadig forsøger at gøre alt, hvad du kan.. men din datter har bare rigtig svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen i barnevognen - og jeg synes også det lyder lidt hårdt, hvis dagplejer har sagt, at "det må du se at få fikset", for så let er det jo ikke.
Dertil kommer, at det jo slet ikke er sikkert, at det bliver et problem for dagplejer at putte. De vaner og rutiner, som dagsplejer har vil være nogle andre, hele hverdagen vil være anderledes, dagplejer sende nogle andre signaler end du gør, din datter kan spejle sig i de andre børn osv. så hele situationen vil være en anden - og der er faktisk børn, som uden problemer puttes i barnevogn i dagpleje, selvom de hjemme ikke kan det. Så vi kan jo håbe, at det er tilfældet hos jer, og som udgangspunkt skal man ikke tage problemerne på forskud :)
Når det så er sagt, så er det naturligvis dejligt for både dig, din datter og også dagplejer, hvis hun kan sove i sin barnevogn. Det er praktisk i hverdagen, hvis I kan tage på nogle ture ud af huset, og hun så kan finde ro i vognen og sove, når hun har brug for det - og måske er det netop det, som du skal forsøge.
Jeg tænker faktisk, at du måske skal prøve at bruge barnevognen mere bevidst i hverdagen og ikke kun i forbindelse med søvn, men også når du f.eks. køber ind. I begynder at kunne tage nogle ture rundt i byen og kan opleve flere ting nu, hvor vejret bliver bedre, og Danmark åbner mere og mere op igen - og det vil være rigtig godt at udnytte dette.
Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du kan gøre det at være i barnevogn til noget hyggeligt og rart - og hvor fokus ikke er, at hun skal sove, men netop opleve verden, få masser af indtryk og stimuli, som hun deler med dig - og det gør hun så fra sin vogn. Og bliver hun så træt, så kan hun lægge sig tilbage, læne sig op af ryglænet, og hun kan naturligt også lægge sig til at sove, hvis hun har behov for det, men det er ikke derfor I bruger barnevognen.
Det spiller naturligt ind, at hun sover på maven og foretrækker denne sovestilling. Når hun er i sin barnevogn, så vil hun blive holdt på ryggen og barnevognsselen vil forhindre hende i at trille om på maven - og så bliver hun naturligt irriteret. Det er dog nødt til at være sådan og jeg tænker, at hun godt kan lære at acceptere det, hvis hun ikke føler sig presset til at sove, men netop selv kan læne sig tilbage og finde ro, når hun har brug for det og barnevognen netop ikke bruges til søvn lige nu.
Det kan godt være en idé, at du nogle gange bare sætter hende i barnevognen og lader hende sidde i den, kikke lidt på verden, måske få lidt mad i hånden, som hun kan gumle på, en rosinbolle at pille i osv. som kan aflede hendes tanker lidt. Det at sidde og gumle på noget og pille i noget kan nogle gange virke næsten meditativt og kan være det som gør, at hun får koblet fra. Og dagplejer kan i princippet gøre det samme - sætte hende i barnevognen og lade hende sidde og kikke lidt, imens hun så putter de andre børn. Din datter kan sidde og se på, hvordan de andre børn puttes, bliver lagt ned, falder til ro og kan på den måde spejle sig i dette og finde ud af, at det er det, der skal ske nu. Og så kan dagplejer gå tilbage til din datter og lægge hende ned, når hun så er parat til det.
Jeg tænker, at hvis hun er tryg ved sin barnevogn og har oplevet flere gange, at hun ikke bliver presset til at skulle sove i den, men selv har kunne finde ind i søvnen, når hun har haft behov, så vil det naturligt hjælpe hende til også at kunne puttes i den, når hun i dagplejen så netop skal sove i den. Jeg mener bestemt ikke, at det er en løsning flere dage i træk at "lade hende græde sig sønder og sammen" i barnevognen. Det giver hende ikke en følelse af, at barnevognen er et trygt og dejligt sted at være, og det vil ikke hjælpe hende til lettere at finde roen og falde i søvn der - tværtimod.
Jeg er med på, at du i perioder har forsøgt at gå med hende siddende først, så hun kan sidde og kikke, og du fortæller, at det ikke har gjort det nemmere, og at hun bliver tre sur - før du overhovedet har lagt hende ned. Men jeg tænker altså, at du skal prøve at trille med hende, uden at hun skal sove. Hun skal netop ikke lægges ned, og du skal prøve at medtænke barnevognen, som en del af dagens aktiviteter og måske trille en tur, bare for at trille end tur og ikke for at hun skal sove.
Hun må altså gerne komme op af sin formiddagslur, og så kan I trille af sted for f.eks. at køre en tur til bageren eller gøre lidt indkøb, hvor hun sidder i barnevognen og kikker på ting, som I kører forbi. I taler om lydende fra bussen, fuglene, hunden osv. som I triller forbi, så det på den måde er en oplevelsestur - og så triller i hjem igen, hvor hun så kan spise frokost og derefter blive puttet. På den måde har I haft en positiv barnevognstur, som I kan bygge videre på. Og hvis hun så en dag falder i søvn i barnevognen, så er det super fint. Og har hun en grundlæggende følelse med sig om, at barnevognen er noget positivt og et godt sted at være, så vil dagplejer naturligt også lettere kunne putte hende i barnevognen, når det er tid til det :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske