Svar: Ingen søvn - 5 mdr. - part II
22. april 2021
Alder:
5 mdr.
Hej igen
Det er super godt, at du skriver tilbage, det giver mig lidt ekstra informationer, og jeg vil naturligvis meget gerne uddybe mit svar :)
Når jeg skriver, at han gerne må tage sit længste søvnstræk om aftenen, så er det i forhold til, hvornår drømmeflasken kan ligge - og at det her er helt okay, at den ofte først gives kl 01, da han så melder sig selv og drikker mere, end hvis du forsøger at give den mellem kl 23-24. Det er altså tiden mellem flaskerne, som jeg refererer til, og ikke hvorvidt han lige nu reelt sover her :)
Jeg er helt med på, at han stadig vågner op imellem sine flasker og har brug for, at du hjælper ham på anden vis. Du skriver blandt andet: "Jeg har prøvet at give ham flaske kl. 23.00, men der spiser han max 40 ml, jeg har derfor trukket det til kl. 01.00, der kan han tømme flaske (næsten), så tilbyder jeg ham igen ved en 03-04 tiden men spiser kun få ml igen, jeg tilbyder ham flaske kl. 06, og der spiser han godt igen. Derfor har jeg i flere nætter kun givet ham mad kl. 01 og så igen kl 06." Og det lyder derfor super fint, det skal du ikke ændre på :)
Det er også super godt, at du ikke putter ham med flasken i munden, men putter ham hvor han er vågen nok til at registrere, at han bliver lagt i sin tremmeseng. Det skal du også holde fast i, og det er super godt, at han puttes på netop denne måde. Det er således ikke en uhensigtsmæssigt afhængighed af flaske i munden, som gør at han vågner.
Det lyder dog som om, at han godt kan være ved at blive lidt afhængig af vugning/trilning/bevægelse. I hvert fald så triller du ham i barnevognen om dagen for på den måde at holde ham sovende - og om natten ligger han jo helt stille - hvilket så måske forstyrrer ham, fordi han savner bevægelse. Derfor vil det være super godt, hvis du kan forsøge at minimere behovet for bevægelse om dagen.
Samtidig skal du så også se på hans samlede søvnindtag, og mit forslag er, at du prøver at lade ham styre søvnen lidt mere selv - så han måske ikke sover helt så lang en lur f.eks. om formiddagen, men netop vågner mere op, fordi du ikke længere triller ham så længe. Det lyder lidt som om, at du ved at trille ham holder ham sovende i længere tid end han måske egentlig har behov for, når man ser på hans samlede søvnindtag... Når det så er sagt, så er det jo en balance, fordi "søvn også avler søvn" :)
Med hensyn til motorisk udvikling, så vil det være rigtig godt, hvis du kan tumle, trille, lave forskellige bevægelige osv. med ham i løbet af dagen - altså hjælpe ham med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Det er super fint, at han er god til at bruge sine hænder, men du må meget gerne hjælpe ham med også at bruge sine ben ligesom han skal støttes i at trille både fra ryg til mave og fra mave til ryg. Jo mere du kan hjælpe ham med at bevæge sig og bruge sin krop, jo mere roligt vil han måske også kunne sove, fordi den motoriske aktivitet vil være med til at give ham en anden ro i kroppen...
Det er normalt, at han ikke har fundet sine fødder endnu, det gør mange børn først omkring 6 måneders alderen, men du må meget gerne hjælpe ham med at finde fødderne og bruge fødderne. Du kan f.eks. give ham ranglesokker på fødderne, så der sker noget og han på den måde hjælpes til at få øje på dem.
Når du sidder med ham og holder ham, må han meget gerne lave hoppebevægelser på dine lår imens du holder ham om livet. Når han ligger på gulvet må du meget gerne gribe om hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje - først til siddende og derefter til stående stilling. Du må også meget gerne hjælpe ham med at dreje kroppen fra side til side, cykle med hans ben, og når han ligger på maven hjælpe ham med at krybe fremad efter legetøj eller måske mod et spejl, hvor han kan se sig selv.
Du skriver, at han er meget stærk i benene, og det er et super godt tegn, og jeg tænker også, at måden han om natten løfter benene op netop er tegn på, at han begynder at få en større bevidsthed omkring sine ben - men det vil være godt, at han bruger dem mere om dagen og måske derfor så kan slappe lidt mere af i benene om natten. Og så igen - det er som sagt normalt for alderen, at han lige nu har en periode, hvor han er meget urolig i benene og får sparket dynen af. I takt med at han motorisk bliver stærkere, bruger sig selv mere og mere bevidst, så vil han ofte begynde at sove lidt mere roligt om natten igen, så på den måde arbejder tiden også for jer.
Og så skal du naturligvis være opmærksom på, hvordan du hjælper ham videre om natten, når han har sine opvågninger. Tager du ham op? Bliver han vugget? Får han en sut? Det har alt sammen betydning for, hvordan han lærer at komme videre i søvnen. Nogle gange skal han måske op, beroliges og betrygges og hjælpes videre i søvnen igen, andre gange er det super fint med en beroligende hånd, så han lige kan mærke, at du er der. Og atter andre gange behøver du måske slet ikke gøre noget, men skal trække tiden og lade ham finde videre i søvnen på egen hånd.
De rutiner I har om dagen, at du hjælper ham videre i søvnen ved at "gå ud og trille for ellers vågner han helt op" - skal du forsøge at ændre på og minimere. Måden han falder i søvn og sover på om dagen spiller naturligt ind på måden han også sover på om natten. Og det kan være en god idé og også lettere at ændre vaner om dagen og så overføre disse til aften og nat. Det er i hvert fald lettere at skabe ændringer om dagen, hvor du selv har overskud og naturligt ikke er så træt, som du er om natten... :)
Jeg håber, at du kan bruge denne uddybning lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske