Svar: Barnevognsnægteren

22. april 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære tyndslidte forældre

Tak for jeres brev og meget fine, uddybende og også ærlige beskrivelse af jeres lille dreng og alle jeres tanker - og alt hvad I har været og stadig går igennem :)

Der er ingen tvivl om, at det har været et hårdt forløb og at Isak fra starten har haft nogle problemer. I lyder dog til at være nogle rigtig gode forældre, der har set hans behov og derfor med det samme har gjort alt hvad I har kunne for at hjælpe ham bedst muligt - og det gør I stadig. Så selvom det er svært, så prøv at holde fast i, at I faktisk gør, hvad I kan! Det her er bare ikke let :)

Der er ingen tvivl om, at Isak har nogle motoriske udfordringer. Han er født som stjernekikker, har været låst i nakken og han har fået ugentlige behandlinger af kiropraktor og selvom I oplever bedring, så er det stadig nødvendigt at behandle ham.

Der er heller ingen tvivl om, at han har nogle spisemæssige udfordringer, fordi han har haft problemer med sit tungebånd, som er blevet klippet flere gange, måske vokset forkert sammen, han har høj gane osv.

Der er også udfordringer med hans sanseapparat og sanseintegration, I fortæller blandt andet, at hans moro-refleks er overaktiv, hans nervesystem er i alarmberedskab, og I er nu igang med et forløb hos en ergoterapeut og igang med at få lavet en sensorisk profil, som I afventer svar på. Det lyder som en rigtig god beslutning.

Derudover så kommer problemer med evt. reluks og nu også astma, som behandles med medicin, og så selvfølgelig mistanke om, at han kan være signalstærk... og alt sammen er det med til at forklare, hvorfor jeres dreng har svært ved at sove. Jeres løsning, det der har virket, har været viklen - og i en alder af 6 måneder, har jeres dreng lært, at han sover i vikle - det er det, som fungerer. Her sover han bedst, især hvis i går rundt med ham eller hopper med ham på en pilatesbold. Og det sige sig selv, at det naturligvis er en rigtig uhensigtsmæssig søvnassociation, og at det ikke bliver lettere fordi han jo bliver tungere og derfor sværere for jer at sidde med - men I har gjort det, som har virket, og det I har følt var nødvendigt for, at det kunne hænge bare lidt sammen for jer og ham...

Jeg forstår dog godt jeres behov for at ændre vaner og rutiner - og jeg synes ikke det virker urealistisk at nå at ændre på tingene til august, hvor han skal starte i dagpleje eller vuggestue. Det er vigtigt, at mor kommer tilbage til sit studie. Du har brug for det! Det har I alle sammen - også Isak, og det lyder som en god beslutning at arbejde på nye rutiner nu og lade ham starte til august.

Er han begyndt med lidt skemad og hvordan går det med det? Nu hvor han er 6 måneder gammel, så skal han helst igang med grød og mos, samt drikke vand af kop, og jeg kan ikke ud af jeres brev se, hvor I er henne i forhold til dette. Hans indtag, altså konsistensen af skemaden skal naturligvis tilpasses hans udvikling, og jeg går ud fra, at den sensoriske profil, som ergoterapeuten udarbejder også vil sige noget om, hvordan han aldersmæssigt ligger mundmotorisk. Hvis han ikke kan kapere grovere grød som feks. havregrød, så skal I ikke give ham dette, men han skal stadig have grød. Og jeg vil lige nu anbefale skemad 3 gange dagligt - hvis han er igang med skemad allerede kan han øges og tilbydes mellemmåltider også, men ellers morgenmad, frokost og aftensmad, så han kommer igang. Det er vigtigt, at få ham væk fra den hyppige amning og han er en fysisk stor dreng, som naturligt har brug for anden næring end modermælk.

Kan han sidde kortvarigt op i sin høje stol? Eller i barnevognen? Jeg spørger fordi jeg faktisk vil foreslå jer, at I indfører en fast rytme dagligt, hvor han en gang om dagen f.eks. før sin middagslur - sættes op i barnevognen. Du skriver: "Han vil IKKE sove i barnevogn, og det kan tælles på én hånd, hvor mange gange, han har sovet i vognen. Han vil ikke engang trille ture i den. Så snart han bliver lagt derned, så begynder han at brokke sig, og den brok ender altid i voldsom gråd, hvis ikke vi opgiver vores foretagende i tide. Og vi har prøvet alverdens for at få ham til at ville være deri. Vi har fået lavet en personlig vuggevise, som vi spiller for ham. Vi har prøvet white noise. Vi har prøvet med kalechen oppe/nede. Vi har hængt barnevognsranke op/fjernet den igen. Vi har hævet hans hovedgærde lidt. Vi har prøvet at svøbe. Vi har prøvet med meget bevægelse/uden bevægelse af barnevogn. Vi har prøvet at tage ham op, trøste og lægge ham ned igen. Og listen kunne fortsætte." MEN alt hvad I har ...

Annonce

... forsøgt går ud på at han skal ligge ned og sove liggende i barnevognen - og det protesterer han imod.

Jeg vil anbefale, at I sætter ham op. Hvis der er ryglæn i barnevognen, så sæt det op og lad ham sidde op af det. Hvis I ikke har ryglæn i barnevognen, så køb en barnevognspude, som han kan sidde op af. Ud fra jeres beskrivelse, så lyder det faktisk som om, at han godt vil kunne sidde, og han må jo meget gerne læne sig tilbage, hvis han bliver træt i ryggen og har brug for aflysning, ligesom han kan hive sig frem, hvis det er hans behov...

Det er ikke et spørgsmål om, at han skal sove (selvom det skal være på det tidspunkt, hvor han normalt skal puttes), og det er netop vigtigt, at han ikke føler sig presset til at skulle sove. Anerkend i stedet hans lyst til at følge med i verden, opleve og fornemme. Lad ham mærke vinden i ansigtet, del oplevelser med ham og småsnak om de ting, som I triller forbi. Giv ham gerne lidt ristede rugbrødsbjælker, en appelsinbåd eller lignende i hånden, så han har noget at sidde og sutte på - og også bliver afledt af! Og giv ham også gerne en flaske med vand, så han kan få noget vand at drikke, hvis han er tørstig. Det kan være en sutteflaske eller det kan være en drypfri kop. Det betyder ikke noget lige nu, hvad I giver ham og hvordan - bare det fungerer og bare han lige nu på den måde kan vænne sig til at det med at være i barnevognen faktisk kan være noget positivt, hyggeligt og rart.

Det kan være fint at tage viklen med, så hvis og når han bliver ked af at være i barnevogn, så kan I tage ham op, sætte ham i viklen og falde i søvn der, som han plejer. Men hver dag, gerne en gang dagligt f.eks. før middagsluren, gradvist vænne ham til at barnevognen faktisk er okay at sidde i og dermed være i - og på sigt måske falde i søvn i...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlg morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, gerne med lidt frugtmos eller bærmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur - gerne i viklen, som han plejer

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11: Tilbydes lidt grød, anden slags end om morgenen f.eks. øllebrød eller tilbydes lidt grøntsagsmos - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, som passer til hans mundmotoriske udvikling. Vand af kop.

Når det er tid til middagslur f.eks. kl 12-12.30, så bliver han ammet og så sættes han herefter i barnevognen og så triller I en tur. Han sidder op, kikker på verden, tilbydes lidt rugbrødsbjælker, en tvebak, lidt appelsin eller lignende blød frugt i hånden, får en flaske eller drypfri kop med vand - og så triller I af sted. Når han ikke gider mere, så kommer han i viklen og sover så sin middagslur der - men på sigt vil han måske falde i søvn sovende i sin barnevogn...

Eftermiddag 16: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som igen foregår i viklen og er som den plejer at være...

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og suppleres også her med rugbrødsbjlæker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop. Mosen er hjemmelavet eller købt - og igen er det i en konsistens som han mundmotorisk kan kapere.

Ammes og puttes til natten 19.30-20. Falder i søvn med amning, godnatsang osv. som han plejer, det fungerer godt :)

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre.

Nat - begynder at kunne undvære amning om natten...

Jeg er helt enig med jer i, at der ikke er nogen idé i at "gennemtvinge hardcore barnevognstræning, der indebærer gråd og utryghed". Der er jo mange gode grunde til, at jeres dreng ikke kan finde trygheden i barnevognen og derfor ikke kan sove i den - og trygheden ved vognen får han ikke ved, at man gør det til en kamp og lader ham græde i den! Det er dog en god idé at vænne ham til barnevognen, men det skal naturligt gøres gradvist, og jeg foreslår som sagt, at I gør det ved at sætte ham op og trille tur, hvor han sidder. Tag viklen med og brug den, hvis han viser behov for det - gradvise ændringer, så han kan følge med, et skridt af gangen. Hvis han f.eks. kan sidde op i barnevognen i f.eks. 7-10 minutter, så er det jo et kæmpe skridt på vejen :)

Det er meget tankevækkende, at I skriver, at I føler jer meget alene med jeres udfordringer, når man tænker på, at I både har talt med sygehuspersonale, læge, kiropraktor, sundhedsplejerske, ergoterapeut, psykolog og familievejleder... det gør mig oprigtigt ondt at høre! Og jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - Rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge