Svar: Vågner efter 30 minutter - 14 mdr.
15. april 2021
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det igen går bedre med putningen :)
Det lyder umiddelbart som om, at jeres dreng vågner op, når han efter ca. 30 minutter går fra et søvnstadie til et andet. Han falder jo umiddelbart fint i søvn, og han sover de fleste nætter også rigtig fint og sammenhængende derefter - men selve skiftet er tilsyneladende svært for ham...
I skal naturligvis være opmærksomme på, om det kan have noget at gøre med måden, han falder i søvn på. Hvis han f.eks. falder i søvn i dine arme og flyttes sovende til egen seng, så vil han efter 30 minutter vågne op, registrere at han ligger et andet sted, og det vil være utrygt for ham, hvorfor han så græder - du kommer ind, tager ham op i armene igen, og han falder så atter til ro - fordi det jo er måden han er faldet i søvn på.
Bruger han sut, når han skal sove? Måske taber han sutten efter ca. 30 minutter og vågner så op, fordi han mangler sutten i munden...
Er der andre rutiner, som han kan savne - musik I spiller, eller at du f.eks. sidder hos ham, når han skal sove og efter ca. 30 minutter, så registrerer han, at musikken er slukket, eller at du ikke længere er der - og så vågner han op og græder...
Det er vigtigt, at måden han puttes på ikke adskiller sig fra det han oplever, når han vågner op i egen seng efter ca. 30 minutter. Det er vigtigt at han, når han vågner, kan orientere sig og føle at alt er fuldstændig, som da han faldt i søvn. Intet er ændret, så alt er trygt, dejligt og rart. Og derfor kan han fint sove videre.
Smerter skal man også altid overveje, men det tænker jeg ikke er problemet hos jer, da han jo sover hele natten igennem og derfor ikke virker til at have ondt.
Behov for væske eller mad kan også være en årsag, men det tænker jeg helelr ikke er tilfældet hos jer, da han i følge tidligere breve spiser godt, ikke længere får flaske, og jeg går ud fra, at han stadig får sin godnatgrød... Vand kan han naturligt godt have behov for og du skriver, at I ofte giver ham en tår vand og lidt nus, når han vågner - og du kan godt forsøge med en drypfri kop i sengen, for at se på du på sigt kan lære ham selv at tage sin kop og drikke lidt vand, hvis han vågner og har behov for det om natten. Så det fremadrettet bliver noget, som han kan klare selv.
Lige nu tænker jeg dog, at det er rigtig godt, at du/I går ind til ham, beroliger med hænder, kærtegn, giver lidt vand og hjælper ham videre ind i søvnen. Det er helt okay, at han har brug for lige at mærke jer lidt ekstra tæt på og fornemme, at I stadig er der for ham, at I ike er forsvundet. Og jeg tænker også, at tiden arbejder for jer. Der sker udviklingsmæssigt meget med ham lige nu og netop 13-15 måneders alderen er ofte en alder, hvor han søger ekstra fysisk kontakt og nærhed - og det kan også være derfor han vågner - altså behov for lige at mærke jer lidt ekstra, før han er helt parat til at sove resten af natten. Og det er helt okay og vigtigt, at I bliver ved med at give ham den tryghed :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej, og måske giver lidt idé om, hvad der kan spille ind - og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske