Svar: Problemer med at falde i søvn og blive i søvnen
12. april 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Pelles forældre
Tak for jeres brev og stort tillykke med den lille dreng :) Dejligt at høre, at I har fulgt med på sidenlinjen og har haft stor glæde af de svar, som jeg har givet andre - og velkommen til - jeg vil naturligvis også meget gerne dele lidt tanker med jer.
Det er helt naturligt, at jeres dreng i en alder af 3 måneder stadig viser stort behov for tryghed og nærhed, når han skal sove. Han sover bedst, når han kan mærke jer og har jer helt tæt på, det gør ham rolig og tryg at være i jeres favn. Derfor sover han bedst i jeres arme eller i bæreselen.
Jeg har dog fuld forståelse for, at mor også gerne vil have armene fri i løbet af dagen og gerne vil have frigivet lidt tid til enten selv at få sovet lidt eller få lavet lidt praktisk, især nu hvor far starter på arbejde, og mor er alene i løbet af dagen. Og med den alder jeres dreng har, er det også helt fint at arbejde på at putte ham i egen seng, slyngevugge eller barnevogn - så han på den måde hjælpes til at sove fysisk på afstand af mor, bryst og favn.
Det er fint, at I her triller ture med barnevognen, fordi det at være i bevægelse kan hjælpe ham med at falde til ro og også blive i søvnen. Det er også rigtig fint, at I forsøger med svøb, tyngdedyne og lignende fordi det kan give ham en følelse af at være holdt, men det vil være af et klæde eller dynen og ikke af jeres arme. Og sutten må I naturligvis også gerne forsøge jer med, gerne koblet til en klud, der dufter af mor - det lyder dog ikke som om, at han umiddelbart har lyst til sut, og det skal man naturligvis også anerkende og acceptere. Måske kan en klud der dufter af mor stadig have lidt effekt, fordi det kan minde om at være i mors favn, give lidt fornemmelse af stadig at have mor tæt på sig, selvom han sover på afstand.
Det springer mig dog lidt i øjnene, at amning ikke konsekvent indgår i jeres drengs putning. Når jeg ser på dagsplanen, så ammer jeres dreng ofte hver 3-4 time, hvilket generelt lyder fint - men nogle gange ammes han før sin lur og andre gange først, når han vågner af en lur. Og jeg vil anbefale jer meget, at han nu ammes før hver lur. Det er vigtigt, at det at få mælk indgår som en fast del af putteritualet. Både fordi det er med til at sikre, at han kan sove et længere søvnstræk, før han vågner og naturligt er sulten/tørstig igen, men også fordi det at blive ammet vil hjælpe ham med at finde ro, koble fra overfor verden og alle de stimuli, som han naturligt får nu og dermed hjælpe ham til at falde bedre i søvn.
Det vil naturligt gøre, at han nogle gange faktisk skal ammes både når han vågner og før han sover igen, men det at han i en periode ammes to gange mellem hver lur, vil være med til at øge mors mælkeproduktion og dermed øge hans indtag af mælk og igen kunne give længere lur. Samtidig vil det også være med til at sikre, at ha fylder sig tilstrækkeligt op dagen igennem, og at der derfor kan gå længere tid mellem amningerne om natten. Hvis han kan gå 4 timer uden amning, så er det bedre at disse timer ligger om natten end om dagen...
Han vil naturligt være sulten, når han vågner efter et længere søvnstræk og her skal han have lov til at spise som han gør lige nu. Men før han puttes igen, så skal han tilbydes toppen at det andet bryst, så han får lidt "tørstslukkende" mælk og han skal her naturligt selv regulere, hvor meget han vil die og hvor længe. Det er et tilbud og I skal forsøge at give ham det, som han umiddelbart viser behov for. Når han så vågner og atter virker sulten eller tørstig, så ammes han fra det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spiser godt i bund der og før han så puttes igen, så tilbydes han toppen fra modsatte side. Har han spist rigtig godt før han er puttet, så vil han naturligt nogle gange helt kunne springe amningen over, hvis han vågner efter en kort lure og vil så fint kunne ammes som en fast del af putteritualet - så det igen netop er amning før lur, som lige nu prioriteres.
At han skal ammes, som et fast putteritual betyder dog ikke, at han skal falde i søvn med brystet i munden eller i favn. Det vil være rigtig godt at arbejde på, at han flyttes fra favn og ned i seng, barnevogn eller slyngevuggen lige der, hvor han stadig registrerer at han bliver flyttet, men ikke sover helt. Han skal flyttes der, hvor han er døsig. Det er synd for ham, hvis han sover godt, og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket, fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er samtidig vigtigt, at han ikke puttes vågen og ender med at græde sig i søvn - det er heller ikke rart og trygt for ham.
Derfor skal I (mor) starte med at skifte ham, gøre han klar til putning, lægge ham til brystet og amme ham og så forsøge at flytte ham fra sig der, hvor han registrerer, at han flyttes, men stadig er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre. Du skal se på ham, se på hans øjne og lytte til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned hvor han skal sove.
Lad gerne en klud følge med fra brystet og ned i sengen. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage, hvis han ligger i sengen, så prøv at lulle ham ind i søvnen med dine hænder på hans krop og puttes han i slyngevuggen, så vugges den lidt, så du på den måde luller ham ind i søvnen, der hvor han skal sove.
Jeg laver normalt ikke dagsplaner for så små børn, men jeg vil godt gøre et forsøg ud fra den rytme og de tider, som I allerede har skitseret - og det kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre til omkring kl 06, hvor dagen ofte starter hos jer...
Bliver skiftet, I leger lidt, hygger, pludrer
Morgen 07: Ammes og puttes til dagens første lur, som ofte er en kort powernap.
Omkring kl. 7 viser han tegn på træthed og bliver puttet i slyngevuggen, hvor han får en powernap
Vågner, I leger, tumler, hygger, pludrer...
Formiddag 9: Ammes og puttes gerne i barnevogn, sover her dagens længste lur, som han nu viser behov for...
Frokost 12: Vågner og ammes ofte igen, når han vågner. Han har brug for mælken efter den længere lur
I leger, hygger, tumler, pludrer. Han må faktisk gerne få et bad her midt på dagen, da det kan være med til at stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at det kan gøre, at hans middagslur måske vil ligge en lille smule senere og måske blive lidt længere...
Han ammes igen og puttes så til middagslur måske. ca. kl 14
Vågner, leger, hygger, tumler lidt
Eftermiddag 16.30-17: Ammes når han vågner, afhængig af hvor lang luren er, og I hygger, pludrer, leger...
Aften 18: Ammes og tager en kort lur i slyngevuggen...
Det er helt normalt, at han ofte dier hyppigt om aftenen og på den måde fylder sig ekstra op til natten.
Ammes og puttes til natten ca. kl 21. Naturligvis igen afhængigt af, hvor meget han har sovet om dagen og hvornår dagens sidste lur ligger.
Sen aften 24/01: Ammes rigtig godt og sover videre
Det bliver naturligt meget skematisk på denne måde og det er vigtigt, at I forsøger at følge hans behov. Han skal ikke føle sig presset til brystet, modsat skal han tilbydes brystet lidt hyppigere, hvis han gerne vil tage imod det. Generelt er det dog en god idé, hvis I kan arbejde på en rytme, hvor han som sagt altid får mælken som en fast del af putteritualet.
Derudover så skal I også se på hans samlede antal timers søvn. Med den alder han har nu, så er søvnbehovet gennemsnitligt 15 timer i døgnet. Og det vil ofte være fordelt sådan, at han vil trives med ca. 10 timers nattesøvn og 5 timers dagssøvn. Da jeres dreng ofte sover fra ca. 21 til 06, så sover han 9 timer om natten og dagssøvnen vil derfor udgøre ca. 6 timer. Da han har en tidlig rytme, så er det helt naturligt, at han har behov for 1-2 ekstra små lure, for ellers bliver dagen simpelthen for lang for ham. Og at han har brug for flere lure gør også at lurene vil være kortere. I kan derfor ikke regne med, at han vil kunne sove to lure af 2-3 timers varighed og kan bare én af hans lure vare mindst et par timer, så er det guld værd. Det er mere for at give jer lidt idé om, hvad I reelt kan forvente lige nu :)
Hans søvn og rytme vil ændre sig rigtig meget de næste uger til 1-2 måneder frem og I vil sandsynligvis opleve ændringer her. I takt med at han bliver ældre, vil han også skulle begynde med skemad, og det vil også være med til at skabe ændringer hos jer - og på sigt vil hans rytme netop skulle være sådan, at han får skemad og vand af kop, når han vågner og så stadig ammes, før han puttes. På den måde giver det også god mening at forsøge at indføre en rytme nu, hvor mælk indgår som putteritual :)
Når alt dette er sagt, så lyder det rigtig fint, at I skelner mellem "ked af det gråd" og "træt gråd". Det er tydeligt, at når han er træt og parat til at sove, så græder han meget kortvarigt, og ligger han godt puttet i sin barnevogn, så overgiver han sig til søvnen inden for få minutter, netop fordi han lige havde brug for hjælp til at koble fra. Nogle børn har på den måde brug for at smågræde lidt, før de kan falde i søvn. Man taler om, at de på den måde lukker overskudsenergi ud og det er helt okay :) Når han derimod græder ulykkeligt og virker rigtig ked af det, så er det en god idé at tage ham op, give ham trøst og ro og så putte ham igen, når han atter virker parat. Jeg tænker dog, at nogle af disse grådperioder måske vil blive naturligt kortere eller helt forsvinde, hvis han ammes og finder roen på denne måde og så derefter puttes.
Du må også meget gerne lægge dig med ham om dagen og amme ham i dobbeltsengen, præcis som du gør om natten. Det kan give dig lidt ro midt på dagen og sikre, at du også får hvile og mulighed for søvn. Og det er helt okay at amme ham liggende i din seng. Det er faktisk med til også at vænne ham til, at han ikke behøver være i favn og ikke behøver skulle trilles eller vugges med for at sove - når han ligger hos dig og ammer, så ligger han stille ved siden af dig og finder ud af, at det også er en tryg og god måde at falde i søvn på :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :) Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske