Svar: Vil ikke sove i vuggestuen - 7 mdr.

24. marts 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære C.

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Og ups.. jeg vidste ikke, at jeres datter var startet i vuggestue, eller at det var planen, at hun skulle starte i en alder af 6 måneder - for så ville jeg have anbefalet dig at arbejde mere bevidst på at udfase amning og overgå til flaske... for det er brystet (flasken), som jeres datter mangler, nu hvor hun skal kunne trøstes, finde ro og falde i søvn i vuggestuen.

Du skriver, at du har fravalgt amningen til middag, og at I vil fjerne amningen før morgenluren i påsken, og så vil du se, hvornår hun kan undvære amningen før eftermiddagsluren - og så vil du bibeholde amning om natten, fordi din datter naturligt har brug for den ekstra tryghed, som brystet giver hende, nu hvor hun netop er adskilt fra dig om dagen. Det er også en god prioritering og lyder som en god plan :) Men, når det er sagt, så vil det være rigtig godt, hvis hun kan få flaske en gang i løbet af dagen. I en alder af 7 måneder, har hun brug for 4 mælkemåltider, og jeg vil anbefale, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur (før 2. lur), aften og sen aften. Og jeg vil anbefale, at du og vuggestuen arbejder bevidst på at give hende flaske før middagsluren - hver dag i håb om at hun kan lære dette og begynde at acceptere den som substitut for mor og mors bryst.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:

Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre ind til ca. 06 hvor dagen begynder.

Morgen 06.30: Havregrød, toppet med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til dagens 1. lur og som udgangspunkt uden at få mælk først.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter eller lignende. Det kan være hjemmelavet eller en middagsret fra glas, eller hvad de nu serverer i vuggestuen. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl 13. Hun har brug for at få flasken her, så hun med den kan finde ro, koble fra og falde i søvn - på samme måde, som hun hjemme tidligere har fået brystet.

Eftermiddag 14.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur ca 15.30 som nu...

Aften 17-17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19, som nu

Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre

Som du kan se ud af denne plan, så anbefaler jeg som sagt 4 ...

Annonce

... mælkemåltider - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og jeg anbefaler, at I giver flaske før middagsluren og ihærdigt arbejder på at lære hende at acceptere denne. Det er meget svært at vænne hende til flaske med den alder hun har - og det er ikke sikkert, at det lykkes, men det vil være rigtig godt, hvis det kan lykkes.

Du kan prøve med lidt forskellige typer mælk - udmalet modermælk eller forskellige typer erstatning, da de alle smager lidt forskelligt. Prøv med erstatning på brik, så der ikke gå så meget til spilde, når I forsøger jer. Du kan også prøve med vælling, for at se om hun vil kunne lide det. Det vigtigste er, at hun lærer at tage imod flasken - fordi pædagogerne med en flaske vil kunne give hende den trøst og ro som vil gøre, at hun netop kan få sovet i vuggestuen.

Du kan også prøve med forskellige typer af flasker/flaskesutter, for at se om hun bedre vil acceptere noget fremfor andet. bruger hun sut? det kan være en god idé at prøve en flaskesut, som så minder om den sut, hun normalt bruger. Hvis flasken er helt umulig, så kan du også prøve med en drypfri kop sammen med lidt lun erstatning.

Når jeg anbefaler jer at arbejde bevidst på at vænne hende til flaske, så handler det altså ikke så meget om at sikre hende mælkebehov, for det kan du godt sikre ved at amme hende 4 gange i løbet af de timer, hvor I er hjemme. Det handler derimod om at hjælpe jeres datter til at få den trøst, ro og søvn, som hun naturligt har behov for og give pædagogerne en måde at hjælpe hende på.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder som om, at I har fundet en god vuggestue og det er rigtig godt, at de forsøger med både bæresele, barnevogn osv. Lad dem endelig forsøge alt det de kan i håb om at et eller andet vil vise sig at kunne give jeres lille pige ro :)

Det er helt naturligt, at hun reagerer på at være adskilt fra dig, og det er helt naturligt, at hun har svært ved at koble fra og falde i søvn i vuggestuen. Hun oplever hele verden med sine sanser - hun mærker, dufter, smager, hører, ser - og alle sanser er på overarbejde lige nu. Alt er nyt - vuggestuen, de andre børn, de voksne - de er anderledes end alt hvad hun ellers kender, og det reagerer hun på. Du skal se hendes reaktion som noget naturligt, selvom det er hårdt :) Det er også derfor, at hun virker konstant træt og at du oplever, at hun har sværere ved at sove, ligesom det også forklarer, hvorfor hendes rytme lige nu ændrer sig...

Så.. når du spørger, om der er ting, som jeg tænker, at I kan gribe anderledes an, så er det at vænne hende til at få mælk på en ny måde. Det vil give hende trøst, ro, tryghed, søvn - og pædagogerne vil kunne hjælpe hende :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke og knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor