Svar: Stjæler sutten

23. februar 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tusind tak for dine søde ord - jeg er kun glad for at hjælpe, men dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar :) Og hvor godt at behandlingen hjælper, så jeres dreng nu har fået det betydeligt bedre og er langt gladere og både sover og leger godt!

Ja, det bliver heldigvis varmere nu, og det betyder, at det bliver sværere at putte, for så bliver det hurtigt for varmt.. Derfor skal du naturligt tilpasse jeres drengs tøj, sovepose, dyne osv. så det passer til temperaturen, og han må have færre lag på af gangen :)

Hvis han vil acceptere at ligge i en sovepose som f.eks. en voksipose, så vil det naturligt kunne hjælpe ham med at holde armene mere ind til kroppen, men med den alder han har, vil han naturligt ofte gerne kunne bevæge sig mere, og det er også helt okay. Det har dog den udfordring, at han nogle gange få skubbet sutten ud af munden.

Det er dog ikke nødvendigvis så skidt, for på sigt er det faktisk ret vigtigt, at han ikke kun kan sove, hvis han har sutten i munden hele tiden. Det kan nemlig give det, som jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn... Hvis han lærer, at sutten skal være i munden for at kunne sove, og han har brug for sutten i munden, hver gang han går fra et søvnstadie til et andet - så kan du regne med at skulle gå i pendulfart for hele tiden at give ham den sut, som naturligt falder ud af munden på ham. Og han skal være mindst 10 måneder eller mere, før ...

Annonce

... han måske begynder at kunne finde sin sut selv.

Derfor er det faktisk okay, hvis han nu stille og roligt lærer, at sutten ikke altid behøver være der, så prøv om du nogle gange kan hjælpe ham videre ind i søvnen med lidt håndspålæggelse, beroligende ord, trille barnevognen lidt eller lignende - men uden at give ham sutten i munden igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også prøve at trække en stofble eller lignende igennem suttens ring og på den måde lave det til en sutteklud. Det kan nogle gange gøre, at sutten bliver lettere i munden, og han holder fast i kluden i stedet, og får han trukket sutten ud af munden, så vil han måske bedre kunne finde sutten på sigt, eller også vil han kunne bruge sin klud i stedet for sutten - og det vil også være rigtig dejligt for dig, fordi du så igen ikke behøver rende frem og tilbage for at give ham klud... en klud er lettere at finde og få fat i, end sutten er :)

Til sommer, når det (forhåbentlig) bliver dejligt sommervejr, så vil han sandsynligvis skulle puttes blot med et dynebetræk, en tynd dyne/tæppe eller måske helt uden dyne eller andet, i hvert fald hvis det bliver rigtigt varmt, og her vil det være rigtig godt, at han så kan puttes med en putteklud og finde trygheden ved det. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en klud bevidst, men du kan sagtens forsøge at introducere den nu :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre