Svar: Stjæler sutten
23. februar 2021
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tusind tak for dine søde ord - jeg er kun glad for at hjælpe, men dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar :) Og hvor godt at behandlingen hjælper, så jeres dreng nu har fået det betydeligt bedre og er langt gladere og både sover og leger godt!
Ja, det bliver heldigvis varmere nu, og det betyder, at det bliver sværere at putte, for så bliver det hurtigt for varmt.. Derfor skal du naturligt tilpasse jeres drengs tøj, sovepose, dyne osv. så det passer til temperaturen, og han må have færre lag på af gangen :)
Hvis han vil acceptere at ligge i en sovepose som f.eks. en voksipose, så vil det naturligt kunne hjælpe ham med at holde armene mere ind til kroppen, men med den alder han har, vil han naturligt ofte gerne kunne bevæge sig mere, og det er også helt okay. Det har dog den udfordring, at han nogle gange få skubbet sutten ud af munden.
Det er dog ikke nødvendigvis så skidt, for på sigt er det faktisk ret vigtigt, at han ikke kun kan sove, hvis han har sutten i munden hele tiden. Det kan nemlig give det, som jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn... Hvis han lærer, at sutten skal være i munden for at kunne sove, og han har brug for sutten i munden, hver gang han går fra et søvnstadie til et andet - så kan du regne med at skulle gå i pendulfart for hele tiden at give ham den sut, som naturligt falder ud af munden på ham. Og han skal være mindst 10 måneder eller mere, før han måske begynder at kunne finde sin sut selv.
Derfor er det faktisk okay, hvis han nu stille og roligt lærer, at sutten ikke altid behøver være der, så prøv om du nogle gange kan hjælpe ham videre ind i søvnen med lidt håndspålæggelse, beroligende ord, trille barnevognen lidt eller lignende - men uden at give ham sutten i munden igen.
Du kan også prøve at trække en stofble eller lignende igennem suttens ring og på den måde lave det til en sutteklud. Det kan nogle gange gøre, at sutten bliver lettere i munden, og han holder fast i kluden i stedet, og får han trukket sutten ud af munden, så vil han måske bedre kunne finde sutten på sigt, eller også vil han kunne bruge sin klud i stedet for sutten - og det vil også være rigtig dejligt for dig, fordi du så igen ikke behøver rende frem og tilbage for at give ham klud... en klud er lettere at finde og få fat i, end sutten er :)
Til sommer, når det (forhåbentlig) bliver dejligt sommervejr, så vil han sandsynligvis skulle puttes blot med et dynebetræk, en tynd dyne/tæppe eller måske helt uden dyne eller andet, i hvert fald hvis det bliver rigtigt varmt, og her vil det være rigtig godt, at han så kan puttes med en putteklud og finde trygheden ved det. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en klud bevidst, men du kan sagtens forsøge at introducere den nu :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske