Svar: Hvordan forlænger jeg natten fra 05 til 06?

22. februar 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Inge

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig og det er dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og indtil videre har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre :)

Jeres datter har en tidlig søvnfase - det betyder at hun står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og naturligt også går tidligt i seng. Og hun trives med sin tidlige rytme, hvilket jo egentlig er rigtig fint - MEN - I trives ikke med det og når du om 1.5 måned starter på arbejde, så vil det være rigtig godt, hvis hendes rytme kan passe bedre ind i den hverdag, som hun forventes at skulle følge der. Derfor kan jeg sagtens forstå dit behov for at rykke hendes rytme og jeg tænker også, at det godt kan lade sig gøre.

De fleste forældre forsøger at ændre stå op tidspunktet ved at putte senere - desværre virker det ikke. hvis I forsøger det, så får I bare en overtræt pige, som kommer til at mangle søvn og som pylrer meget og tydeligt mangler overskud, og det har ingen af jer glæde af. Så - når man skal ændre på en rytme, så skal man derfor ændre på hele dagens rytme og ikke kun se på puttetidspunktet om aftenen.

Og det man gør - sådan helt firkantet sagt - er at flytte hendes lure med ca 15 minutter af gangen. Så når hun lige nu puttes f.eks. kl 08 til sin første lur, så skal du putte hende kl 8.15, 8.30, 8.45, 9.00... og det samme med middagsluren - den flyttes gradvist fra kl 13 til 13.15, 13.30, 13.45, 14.00 og i takt med at hele dagens rytme på den måde flyttes 1-1.5 time, så vil I også kunne putte hende gradvist senere om aftenen - altså i stedet for at hun er putteklar kl 19, så vil det blive kl 19.15, 19.30, 19.45, 20.00 - og gradvist vil hun på den måde så kunne begynde at stå op kl 06 i stedet for kl 05.

Det er nogle gange også nødvendigt at flytte på spisetidspunkterne - det ville f.eks. være nødvendigt, hvis hun var vænnet til at skulle have morgenmad kl 05-06, hvor hun vågner. Det er dog ikke tilfældet hos jer - hun tilbydes normalt morgenmad kl 07 og det tidspunkt passer rigtig fint i forhold til den hverdag I fremadrettet gerne vil have. Der er således ikke grund til hos jer at ændre på hendes spisetidspunkter - hvilket er super godt - det er søvnen, som skal flyttes.

Du kan ikke flytte rytmen dag for dag, det vil ofte være sådan, at du skal bibeholde samme puttetidspunkt i 3-4 dage, før du så kan flytte tidspunktet igen. Det vil også nogle gange være sådan, at det i nogle dage kommer til at passe ret fint med puttetidspunktet, og så vil hun pludselig et par dage rykke tidspunktet lidt frem igen og dagen efter må du så forsøge at rykke tilbage - men det skal helst hele tiden gå i den rigtige retning.

Følgende dagsplan er derfor den rytme, som I kan arbejde hen imod:

Morgen 07: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere ammes først - mellemmåltidet erstatter behovet for brystet og hun lærer samtidig at sove uden at skulle være i favn og uden at ...

Annonce

... skulle have bryst.

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med rester fra aftensmaden og gerne lidt mos (Mos kan også bruges som smørbart pålæg). Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Det kan være en god idé at du lige nu indføre et bad på dette tidspunkt, fordi det vil være med til at gøre, at hendes vågenperiode er længere og mere aktiv, så hun er mere klar til at sove middagslur og også lettere kan puttes lidt senere.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30-14 og må meget gerne sovet et par timer her.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Skal ikke ammes eftermiddag og dagens 3. lur springes over

Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta og lidt sovs. Der skal være mad i stykker og også gerne lidt moset mad - frikadellen kan gives i stykker og kartoflerne moses med lidt sovs. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23-24: ammes rigtig godt og sover videre til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Som du kan se, så vil det være rigtig godt med 3 amninger i døgnet nu - før middagslur, aften og sen aften. Og gradvist skal lillepigen lære at sove uden brystet før lur, hvilket også betyder, at du skal putte hende til middagsluren, der hvor hun stadig er vågen nok til at registerer, at du lægger hende i seng eller triller hende en tur med barnevognen. Når hun bliver 10 måneder, så forsvinder denne amning helt og på den måde vil vuggestuen også kunne putte hende uden mælk til middagsluren.

På sigt vil det også være rigtig godt, at badet ligger om aftenen og på sigt må du meget gerne tilbyde en godnatgrød eller en moset banan efter badet og som en fast del af hendes putteritual - men lige nu tænker jeg, at det kan hjælpe jer til at få skabe en anden rytme at lægge badet ind midt på dagen :)

Når alt dette er sagt, så spiller søvnens varighed naturligt også ind på rytmen - hendes søvnbehov er nu ca. 14 timer i døgnet og hvis hun lige nu sover 10 timer fra kl 19 til 05 og sover 4 timer fordelt på to lure dagligt, så er hendes søvnbehov naturligt fint dækket og hun vil derfor vågne tidlig morgen. Det ændrer dog ikke på, at du stadig godt kan arbejde på at rykke hendes rytme, så de 10 timer kommer til at ligge mellem kl 20 og 06 og jeg håber, at ovenstående derfor hjælper lidt videre på vej.

Det kan være en fordel at tage udgangspunkt i en af de morgener, hvor det faktisk lykkes for dig at få hende til at stå lidt senere op, det gør det alt andet lige lettere at flytte rytmen, hvis I kan starte en af disse dage... At ændre en rytme tager tid - det kan sagtens tage 5-6 uger og det er under forudsætning af, at hun ikke bliver syg eller at der sker store ændringer i hverdagen. Det er meget firkantet sat op, men jeg tænker, at det burde kunne lade sig gøre for jer, hvis du er bevidst om hvordan :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin