Svar: Hvordan forlænger jeg natten fra 05 til 06?
22. februar 2021
Alder:
9 mdr.
Kære Inge
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig og det er dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og indtil videre har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre :)
Jeres datter har en tidlig søvnfase - det betyder at hun står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og naturligt også går tidligt i seng. Og hun trives med sin tidlige rytme, hvilket jo egentlig er rigtig fint - MEN - I trives ikke med det og når du om 1.5 måned starter på arbejde, så vil det være rigtig godt, hvis hendes rytme kan passe bedre ind i den hverdag, som hun forventes at skulle følge der. Derfor kan jeg sagtens forstå dit behov for at rykke hendes rytme og jeg tænker også, at det godt kan lade sig gøre.
De fleste forældre forsøger at ændre stå op tidspunktet ved at putte senere - desværre virker det ikke. hvis I forsøger det, så får I bare en overtræt pige, som kommer til at mangle søvn og som pylrer meget og tydeligt mangler overskud, og det har ingen af jer glæde af. Så - når man skal ændre på en rytme, så skal man derfor ændre på hele dagens rytme og ikke kun se på puttetidspunktet om aftenen.
Og det man gør - sådan helt firkantet sagt - er at flytte hendes lure med ca 15 minutter af gangen. Så når hun lige nu puttes f.eks. kl 08 til sin første lur, så skal du putte hende kl 8.15, 8.30, 8.45, 9.00... og det samme med middagsluren - den flyttes gradvist fra kl 13 til 13.15, 13.30, 13.45, 14.00 og i takt med at hele dagens rytme på den måde flyttes 1-1.5 time, så vil I også kunne putte hende gradvist senere om aftenen - altså i stedet for at hun er putteklar kl 19, så vil det blive kl 19.15, 19.30, 19.45, 20.00 - og gradvist vil hun på den måde så kunne begynde at stå op kl 06 i stedet for kl 05.
Det er nogle gange også nødvendigt at flytte på spisetidspunkterne - det ville f.eks. være nødvendigt, hvis hun var vænnet til at skulle have morgenmad kl 05-06, hvor hun vågner. Det er dog ikke tilfældet hos jer - hun tilbydes normalt morgenmad kl 07 og det tidspunkt passer rigtig fint i forhold til den hverdag I fremadrettet gerne vil have. Der er således ikke grund til hos jer at ændre på hendes spisetidspunkter - hvilket er super godt - det er søvnen, som skal flyttes.
Du kan ikke flytte rytmen dag for dag, det vil ofte være sådan, at du skal bibeholde samme puttetidspunkt i 3-4 dage, før du så kan flytte tidspunktet igen. Det vil også nogle gange være sådan, at det i nogle dage kommer til at passe ret fint med puttetidspunktet, og så vil hun pludselig et par dage rykke tidspunktet lidt frem igen og dagen efter må du så forsøge at rykke tilbage - men det skal helst hele tiden gå i den rigtige retning.
Følgende dagsplan er derfor den rytme, som I kan arbejde hen imod:
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere ammes først - mellemmåltidet erstatter behovet for brystet og hun lærer samtidig at sove uden at skulle være i favn og uden at skulle have bryst.
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med rester fra aftensmaden og gerne lidt mos (Mos kan også bruges som smørbart pålæg). Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Det kan være en god idé at du lige nu indføre et bad på dette tidspunkt, fordi det vil være med til at gøre, at hendes vågenperiode er længere og mere aktiv, så hun er mere klar til at sove middagslur og også lettere kan puttes lidt senere.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30-14 og må meget gerne sovet et par timer her.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Skal ikke ammes eftermiddag og dagens 3. lur springes over
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta og lidt sovs. Der skal være mad i stykker og også gerne lidt moset mad - frikadellen kan gives i stykker og kartoflerne moses med lidt sovs. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-24: ammes rigtig godt og sover videre til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
Som du kan se, så vil det være rigtig godt med 3 amninger i døgnet nu - før middagslur, aften og sen aften. Og gradvist skal lillepigen lære at sove uden brystet før lur, hvilket også betyder, at du skal putte hende til middagsluren, der hvor hun stadig er vågen nok til at registerer, at du lægger hende i seng eller triller hende en tur med barnevognen. Når hun bliver 10 måneder, så forsvinder denne amning helt og på den måde vil vuggestuen også kunne putte hende uden mælk til middagsluren.
På sigt vil det også være rigtig godt, at badet ligger om aftenen og på sigt må du meget gerne tilbyde en godnatgrød eller en moset banan efter badet og som en fast del af hendes putteritual - men lige nu tænker jeg, at det kan hjælpe jer til at få skabe en anden rytme at lægge badet ind midt på dagen :)
Når alt dette er sagt, så spiller søvnens varighed naturligt også ind på rytmen - hendes søvnbehov er nu ca. 14 timer i døgnet og hvis hun lige nu sover 10 timer fra kl 19 til 05 og sover 4 timer fordelt på to lure dagligt, så er hendes søvnbehov naturligt fint dækket og hun vil derfor vågne tidlig morgen. Det ændrer dog ikke på, at du stadig godt kan arbejde på at rykke hendes rytme, så de 10 timer kommer til at ligge mellem kl 20 og 06 og jeg håber, at ovenstående derfor hjælper lidt videre på vej.
Det kan være en fordel at tage udgangspunkt i en af de morgener, hvor det faktisk lykkes for dig at få hende til at stå lidt senere op, det gør det alt andet lige lettere at flytte rytmen, hvis I kan starte en af disse dage... At ændre en rytme tager tid - det kan sagtens tage 5-6 uger og det er under forudsætning af, at hun ikke bliver syg eller at der sker store ændringer i hverdagen. Det er meget firkantet sat op, men jeg tænker, at det burde kunne lade sig gøre for jer, hvis du er bevidst om hvordan :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske