Svar: Aftengråd - 3,5 måned

15. februar 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hvis jeres dreng altid har været glad, smilende, rolig, og han så pludselig græder, nærmest skriger - så er det vigtigt at være opmærksomme på, om han kan have ondt. Det kunne være smerter fra ørerne, og nogle gange ser man, at barnet har ekstra ondt om aftenen og natten, men ikke nødvendigvis reagerer på samme måde ved søvnen om dagen...

Det lyder dog umiddelbart som om, at jeres dreng måske er lidt overtræt om aftenen og græder fordi han der har rigtig svært ved at koble fra. Som jeg læser jeres brev, så græder han, når han skal puttes til natten, han græder ofte i 10-15 minutter og derefter så falder han i søvn og sover faktisk okay. Der er altså ikke tale om at han igen og igen vågner og græder, men mere tale om, at det er svært for ham at finde roen, når han skal sove.

Det lyder ikke forkert at putte ham mellem 19-20, og det lyder også rigtig fint, at han er vågen i 2-3 timer. I kan naturligvis godt forsøge at putte ham lidt tidligere for at se om det gør en forskel, måske har han brug for kortere vågentid om aftenen, netop hvis der er sket en del i løbet af dagen...

Derudover er det super godt, at du er opmærskom på at slukke for tv og skrue mængden af leg ned, når det er tid til at sove. Du skal dog også være opmærksom på, hvor meget I har tv og radio tændt i løbet af dagen og hvor meget aktivitet, der generelt er. Jeres dreng har en alder nu, hvor han er langt mere bevidst, han kan se længere og følger mere og mere med i, hvad der sker omkring jer - og det gør også, at han får rigtig mange stimuli hele dagen igennem. Derfor kan det være en god idé en gang imellem at lade ham sove afsides f.eks. i soveværelset eller i haven, imens du er indendøre, for på den måde at skærme ham lidt mere, end hvis han f.eks. sover i stuen.

Nogle børn har glæde af at få et bad om aftenen, og hvis han er glad for vand og for et bad, så kan det ...

Annonce

... med fordel forsøges. Især hvis badet afsluttes med god frottering med håndklædet og lidt babymassage, kan det være med til at give ham ro. Derefter kan han så få mælk og blive puttet. Da du både ammer og giver flaske, kan du med fordel amme ham før han kommer i bad, og så tilbyde ham flasken, før han skal sove.

Du nævner, at han lige nu får en aftenflaske, og du derudover ammer - men at han lige nu ikke vil amme, som han plejer til natten. Her skal du være opmærksom på, om han måske protesterer mod brystet, fordi han føler sig presset til brystet - det kan gøre ham helt flitsbueagtig i kroppen. Det kan også være, at du har ændret nogle vaner, som gør at din mælk smager anderledes, hvilket han også kan reagere på, måske er du ved at få menstruation igen... Det kan også være, at han bliver frustreret over, at mælken ikke flyder helt så let til ham, som når han får flaske. Prøv derfor at amme ham først og så tilbyde flasken efterfølgende - gerne med et bad imellem - for at se om det kan gøre en forskel hos jer og give mere ro :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du nævner også, at selvom han lige nu ikke rigtig vil amme, som han plejer, så virker han ekstra tryghedssøgende - og jeg tænker, at du/I meget gerne må sætte jer med ham om aftenen. Han må meget gerne ligge på mors eller fars brystkasse, finde tryghed og ro - og også gerne falde i søvn der, hvis han lige nu har behov for det. Han kan sagtens have behov for at mærke jer tæt på uden nødvendigvis at skulle have mælk, og det er helt okay, hvis I derfor prioriterer at sidde med ham om aftenen.

Bruger han sut kan det være en fordel at give ham sutten til ro. Han kan godt have behov for at ligge og sutte, slappe af og koble fra netop med sutten - og uden at skulle have mælk i maven eller skulle koncentrere sig om at spise. Han skal bare sutte og slappe af og finde ro...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far