Svar: Søvn og familieforøgelse

11. februar 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M og S

Tak for jeres brev og stort tillykke med, at I venter en lillebror - hvor er det dejligt, og hvor er det også godt, at I gennem graviditeten har talt med storebror om det og at han, trods sin alder, lyder til at være lidt med på, hvad det drejer sig om :)

Når det så er sagt, så er forandringen naturligt også svær for ham, og han mærker forandringen allerede nu. Han har lagt mærke til, at mor måske har været lidt mere træt, har ligget lidt mere på sofaen, ikke har båret ham helt, som hun plejede at gøre, pladsen på mors skød er også gradvist blevet mindre. Han mærker også, at I måske kræver lidt mere selvhjulpenhed af ham - ikke nødvendigvs bevidst, men snarere fordi det er rigtig godt, hvis han kan lidt flere ting nu, hvor der kommer en lille ny til. Så han skal pludselig gå selv, selv finde sine sko, selv tage tøj på osv. Alt sammen super godt og helt naturligt også med den alder han har, men stadig en forandring, som han godt kan reagere på.

Og reaktionen vil ofte være, at han netop søger jer ekstra meget. At han har brug for at mærke jer tæt på, at han har brug for at holde mor ekstra i hånden, brug for mors fysiske kontakt og nærhed - netop fordi mor er gravid. Det er vigtigt for ham at føle sig prioriteret. Bedsidecribben er måske sat op i soveværelset, der er gjort klar til at lillebror skal komme - og behovet for at mærke, at I stadig er der hundrede procent for ham stadig væk er naturligt derfor større. Det forklarer derfor, hvorfor han f.eks. siger, at han gerne vil blive lidt længere i soveværelset, eller gerne vil have at det er mor, som putter ham om aftenen.

I skal naturligvis lytte til ham og hans behov og netop lade ham mærke, at I stadig er der, og at der altid er plads til ham. Derfor er det også super godt, at I har ladet ham stige ud af sin seng og søge jer om aftenen og også om natten, når han har haft brug for det. Når det så er sagt, så er det dog også helt okay, at I holder fast i, at han stadig puttes i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Det har han altid gjort, han elsker sit putteritual, og det er naturligt trygt og dejligt for ham at sove i egen seng. Derfor er han også helt okay med, at I følger ham tilbage i værelset om aftenen - han bliver ikke ked af det, når I følger ham tilbage og jeg tænker ikke, at han gør det fordi "han anser det, som det 'rigtige' og derfor kontrollerer sine egne behov", som du skriver - og hvis han gør, så er det vel egentlig også okay. Altså at han er okay med at blive fulgt tilbage og fornemmer, at det er godt for ham at holde fast i den gode ...

Annonce

... rutine, som han altid har haft.

Ud fra det du fortæller, så tænker jeg ikke, at du skal være urolig for, at han lukker sine følelser inde og ikke vil lade jer forstå, hvis det er for stort et krav for ham pludselig at skulle sove alene. Og når lillebror kommer, så vil han højst sandsynligt være rigtig god til at vise jer - enten verbalt eller fysisk - hvis det er for svært for ham, og så kan I tage hånd om det til den tid :) Han er jo en dreng, der på trods af at han kun er 2.9 måneder gammel, faktisk er rigtig god til at sætte ord på sine tanker, følelser og behov. Det er ret fantastisk, at han kan sige at han "gerne vil blive lidt længere" og derfor er det rigtig vigtigt, at I lytter til ham og de behov, som han giver udtryk for - samtidig med at I også forsøger at finde en balance og holder fast i det som han faktisk normalt også trives med - netop at blive puttet og sove i sin egen seng :)

I forhold til børnehavestart, så tænker jeg, at det er guld værd, at du har barsel, når han skal vænnes til dette. Det vil være rigtig godt for ham, at han har mulighed for at få en længere indkøring - hvis det viser sig nødvendigt. Ligesom han kan få lidt kortere dage - møde lidt senere, blive hentet lidt tidligere, nogle gange måske få en hjemmedag osv. At du har barsel giver netop lidt mere fleksiblitet og derfor igen mulighed for at møde ham og hans behov bedst muligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan naturligt være lidt svært at finde sin rolle - især når man hjemme skal vænne sig til at være "den store" og i børnehaven vil være "den lille", men igen vil hans evne til at sætte ord på tanker og følelser være super vigtigt fordi det igen vil gøre, at I kan støtte ham og hjælpe ham bedst muligt. Og jeg tænker, at han vil elske at opleve den nye store verden, som børnehaven er og elske netop at følge de noget større børn, som fysisk og mentalt kan rigtig mange ting - og det vil jo i princippet også kunne styrke hans følelse af, at han jo nu er stor, hvor lillebror er en baby.

Og forskellen på dette kan være vigtig. Lillebror er ikke i konkurrence med storebror og der er masser af kærlighed til dem begge. Der er stadig plads til ham og alt det han har behov for, og I er der begge stadig for ham. Den usikkerhed, som dukker op i ham nu, hvor han mærker forandringen og som naturligt også kan dukke op i perioder, når lillebror er kommet til verden - den kan I fint håndtere med jeres opmærksomhed og store kærlighed til ham og hinanden :)

Håber I kan bruge dette lidt videre og rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel :) Glæder mig til at følge jeres lille familie endnu engang :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.