Svar: 10 mdr skal lære at falde i søvn selv

14. januar 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og jeres rutiner :)

Min umiddelbare tanke er, at det vil være rigtig godt, hvis du kan fjerne amningen før formiddagsluren først. Det er vigtigt, at hun om dagen vænnes til at sove uden brystet - det skal hun kunne, når hun begynder i vuggestue og derfor er det en god idé at starte her. Amningen før middagsluren synes jeg godt du kan bibeholde 3-4 uger endnu...

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan amme hende om aftenen, når hun skal sove. Det giver rigtig god ro før natten og når hun starter i vuggestue vil hun naturligt have behov for at mærke dig ekstra meget helt tæt på. Amningen er en god måde at afslutte dagen på og overgive sig til søvnen på, så denne amning vil det være godt, at du bibeholder - gerne til efter hun er startet vuggestue.

Rent ernærningsmæssigt, så vil det være fint med 2 amninger i døgnet og det kunne altså godt være amningen før middagslur og amningen om aftenen. Jeg tænker dog, at det vil være for meget at skære ned til 2 amninger lige nu, så mit forslag er, at du ammer hende enten sen aften eller om natten lige nu. Så hun får 3 amninger - før middagslur, før putning om aftenen og så enten kl 23-24 eller kl. 04/05. Jeg hælder til tidlig morgen, da det lige nu får hende til at sove lidt længere, og dagen starter langt mere roligt og dejligt for jer begge to.

Det er vigtigt, at du nu bevidst arbejder på at adskille bryst og søvn. Det vil sige, at når du lægger dig og ammer hende, så er det rigtig godt, hvis du kan nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så hun på den måde registrerer og vænner sig til, at brystet ikke behøver være i munden, når hun skal overgive sig til søvnen. Samtidig med at du ammer hende liggende og forsøger at nå dertil, så vil det være super godt, at du beroliger med dine hænder, holder hænderne på hendes hofte, vugger hende lidt eller lignende og med dine kærtegn på denne måde luller hende ind i søvnen.

Derfra vil det så være rigtige godt, hvis du kan begynde at sætte dig op, når du ammer hende, så hun ammes og puttes fra dig, før hun sover helt. Hun skal ikke være vågen, men puttes fra dig der, hvor hun næsten sover, men dog registrerer, at hun flyttes fra din favn - og her skal du så igen berolige med de kærtegn, som du har indført og lulle hende ind i søvnen i egen seng.

Det er rigtig fint, at du har taget tremmesengen ind i soveværelset - har du mulighed for at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen - det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt? Det kan nemlig give dig mulighed for at putte hende i egen seng, men stadig ligge ved siden af hende - så det minder om at hun ammes i dobbeltsengen men den fysiske afstand kan gøres gradvist større på denne måde, samtidig med at hun lærer at sove i egen seng. Og når hun så kan det og forbinder sin seng med stedet, hvor hun overgiver sig til søvnen, så kan du sætte tremmerne på og øve at blive puttet i sengen i eget værelse.

Der er naturligvis også den mulighed, at du lader tremmesengen være på hendes eget værelse og så sætter dig på en stol ved siden af tremmesengen. Ammer hende siddende og til hun næsten sover og derfra så flytter hende over i egen seng, og igen står hos hende, beroliger med dine hænder, kærtegn osv. så hun hele tiden fornemmer, at du stadig er der, ligesom når I sover sammen :)

Din datter har nået en alder nu, hvor hun godt ved at mor og bryst er to forskellige ting, og det betyder, at du med god samvittighed godt kan være der for hende, trøste, berolige, betrygge osv. ved netop at være der, have hende i din favn eller holde hænderne på hende osv. men uden at give hende brystet. Du skal naturligvis sikre, at hun har ...

Annonce

... fået mad nok og vand af kop før putning, så hun ikke søger brystet, fordi hun er reelt sulten eller tørstig - men trygheden kan hun godt få på anden vis.

Og ja - derfor kan det også være en god idé at du tager hende op, hvis hun bliver rigtigt ked af at blive lagt fra dig - så du med dine hænder, kærtegn, nærhed, favn kan berolige og betrygge hende - og når hun så er rolig, så prøver du at lægge hende fra dig igen. I en sådan situation kan du bruge det der kaldes "op-ned-metoden", hvor du netop putter hende, tager hende op, hvis hun blive red af det og putter hende igen, når der atter er ro på.

Det er en god idé at forsøge at introducere barnevognen igen - ved formiddagsluren. Det er så lang tid siden I har forsøgt med barnevognen, og hun har en alder nu, hvor hun sansynligvis genre vil sidde og kikke mere på verden. Og du skal netop sætte hende op i barnevognen, også selvom det er tid til at sove. Giv hende lidt bløde frugtbåde eller en rosinbolle eller lignende i hånden, som hun kan sidde og pille i (det kan virke næsten meditativt) og lad hende sidde og kikke imens I triller af sted. Tal om de ting I møder, lad hende mærke vinden i ansigtet. Du kan også give hende en drypfri kop i hånden med lidt vand, så hun kan få lidt at drikke.. og se så, om hun gradvist koble fra og måske begynder at vise tegn på at kunne sove en lille lur. Lad hende halvt sidde/halvt ligge, hvis det kan lykkes på denne måde lige nu :)

Og til middagsluren skal du som sagt lægge dig og amme hende i dobbeltsengen, så du sikrer dig, at hun stadig får en længere lur midt på dagen, netop fordi du gør det på denne måde.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Om natten vil det være rigtig godt, hvis du kan holde igen med brystet, så hun ikke selv kan die, når hun viser behov, men så det er dig der styrer, hvornår mælkebaren er åben:) Sov med en t-shirt eller lignende på om natten, så brystet ikke er frit tilgængeligt.

Prøv at holde fast i de ammetider, som jeg foreslår - og hvis hun lige nu er nødt til både at blive ammet kl 23-24 og igen kl 04/05, så undgå at amme hende derimellem. Sørg samtidig for, at en af disse amninger bliver så kort som muligt ved at du trækker brystet til dig igen og igen, så du bevidst hele tiden arbejder på at adskille bryst og søvn. Og er det super svært, så vil det være rigtig godt, hvis far kan tage hende om natten f.eks. efter kl 23.30 og du sover et andet sted indtil kl 05, hvor du så kan amme hende igen. Far kan give masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men kan af gode grunde ikke amme, så det er udelukket.

Jeres datter vil naturligt protestere og kan godt blive ked af det, når hun pludselig ikke får brystet i de timer, men det er okay, fordi far stadig er der, hun er ikke alene, men far passer på hende, trøster og beroliger. Far kan gøre det fredag nat, lørdag nat og søndag nat - man siger normalt at efter 3 nætter vil far kunne mærke en ændring. Ikke at hun vil have accepteret det fuldstændig, men hun vil ikke søge brystet helst så meget og hendes grådperider vil være mindre, og hun vil være lettere at trøste... De tre nætter kan derfor godt gøre en forskel, men det er naturligvis vigtigt, at du så holder fast i ændringerne, hvis du igen tager over i hverdagene...

Så lige nu 3 amninger i døgnet (før middagslur, aften og en gang tidlig morgen), dog evt. en enkelt amning før midnat de næste dage, før denne så forsvinder. Og om 3-4 uger, forsvinder så også amningen før middagslur, så hun kan puttes uden, når hun starter i vuggestue - og så ammes hun stadig to gange dagligt - aften og tidlig morgen - når vuggestuelivet begynder. Det vil være den mest hensynsfulde måde at gøre det på :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med projekt "væk fra bryst og falde i søvn selv" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor