Svar: 13 mdr og mange opvågninger

14. januar 2021

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge, og hvad der kan være forklaringen hos jer :)

Det er i princippet rigtig godt, at jeres dreng pludselig har smidt sutten, hvis han vågnede op for at få denne i munden gang på gang natten igennem - men når han stopper med sut fra den ene dag til den anden, så mangler han måske noget andet til at give ro - både når han skal sove, og når han endelig sover. F.eks. en bamse, putteklud eller lignende - det er en god idé at indføre noget, som han kan putte sig med fremadrettet, og børn er ofte mellem 12-18 måneder gamle, når de begynder at kunne bruge f.eks. en bamse, slaskedukke, putteklud (f.eks. en aflagt t-shirt af din) eller lignende.

Det er vigtigt, at I giver ham bamse, nusseklud osv. hele dagen igennem. Den skal følge ham som en fast ven - være der, når I sidder i sofaen, når I kører i bilen og i barnevognen, den skal være med i vuggestue, så han også puttes med den der. Den skal være der når han er træt, når I sidder og nusser, krammer osv. og den skal være der, når han er ked af det, har brug for lidt trøst. Så den gradvist bliver en fast del af hverdagen og derfor kan fungere som substitut for mor og far :)

Det er vigtigt at I sikrer jer, at han er mæt og godt fyldt op med mad hele dagen igennem, så han ikke vågner om natten, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Mæthed skal skabes gennem hele dagen, men det vil også stadig være en rigtig god idé med et godnatmåltid. Det kan være en grød, en portion havregryn, rester fra aftensmaden som f.eks. rugbrød sammen med en frikadelle. Godnatmåltidet bør ligge adskilt fra aftensmaden, gerne med et bad imellem.

Det betyder at en aftenrytme kunne se således ud:

Aften 17.30: I spiser aftensmad sammen, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som spises med gaffel og med hænderne, og også stadig moset mad, som I hjælper ham med. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage eller lignende og gøres klar til natten.

Tilbydes et godnatmåltid f.eks. kl 18.45-19 og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten 19-19.30...

Rytmen er lidt senere end det I tidligere har sent til mig og det kan i sig selv også gøre en forskel og gøre ham mere klar til at sove....

Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden, når han puttes, ligesom det er vigtigt, at han ikke falder i søvn i jeres arme, men ...

Annonce

... forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.

Derudover skal I sikre jer, at han ikke har ondt. Når han protesterer mod søvnen, og når han vågner mange gange hver nat, så kan det godt skyldes f.eks. øreproblemer. Hvis han er forkølet eller har været det, så kan han godt have ondt i ørerne. Det viser sig ofte ved, at han vil vågne, når han har sovet lidt, fordi trykket i øret stiger, når han har ligget ned lidt tid. Så græder han og når I så tager ham op, trøster og beroliger, så falder trykket i øret, smerten forsvinder eller bliver mindre og I kan putte ham igen, og så sover han lidt videre, indtil trykket og dermed smerten stiger igen.

Alder og udvikling kan også spille ind. I 13-15 måneders alderen gennemgår børn en slags separation-gentilnærmelses-fase og han kan i denne periode godt søge jer ekstra meget og have ekstra meget behov for både at se jer og mærke jer. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. De fleste børn er omkring 16 måneder, før de begynder at have lidt fornemmelse af, at vi ikke er forsvundet og lidt fornemmelse for, at I f.eks. er i stuen imens han ligger på sit værelse. Lige nu føler han bare at I er væk - og han kan derfor godt vågne, fordi han har brug for at blive bekræftet i at I stadig er der :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det helt naturligt, at han vågner mange gange hver nat - de fleste af os har mindst 10 opvågninger om natten, hvor vi lige skifter stilling, sparker dynen af, trækker dynen om os, retter på puden, putter os ind til ham eller hende der ligger ved siden af. Og på samme måde har jeres dreng også mange naturlige opvågninger om natten. Her er det vigtigt, at I overvejer, hvordan I hjælper ham, når han vågner. Det er vigtigt, at I forsøger at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det er helt fint, at I hjælper ham med stilingsskift, en beroligende hånd, lidt beroligende ord osv. giver ham en puttebamse, putteklud eller lignende, måske nynner lidt for ham - brug det I gør, når han puttes generelt - men pas på ikke at tage ham op og gå rundt med ham, sætte jer med ham og hoppe på en pilatesbold eller lignende, da han naturligt så vil vænne sig til, at det er dette, som skal ske om natten.

Ritualer er super vigtige i denne alder, alt som barnet kender som noget trygt og rart giver ro - og ritualer før putning og undervejs i søvnen er ligeledes vigtigt men I skal medtænke, hvilke ritualer I har, og hvad I gør, når han vågner om natten, også selvom han ikke længere får sin sut :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder