Svar: Udvikling og lidt om putterutiner

13. januar 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære J

Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord, det er rigtig dejligt at høre, at du kan bruge mine svar og er glad for brevkassen :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen.

Først - det er naturligvis helt okay, at jeres datter er i vuggestue. Det er jo netop meldt ud, at de mindste børn gerne må komme af sted, og at forældre, som er selvstændige eller som har et arbejde, som kræver at de møder ind dagligt, naturligt skal lade deres børn passe. Så det skal du ikke have det dårligt over.

Samtidig tænker jeg også, at der sandsynligvis er forældre, som holder deres børn hjemme, og at der derfor er færre børn i institutionen, end der plejer at være..? Og selvom vi i medierne også hører om corona-syge pædagoger, så tænker jeg umiddelbart, at der er pædagoger til at tage sig af børnene og dermed hænder nok, så jeres datter naturligt kan få den hjælp, støtte, tid osv. som hun har behov for, og som der normalt også ville være .. Naturligvis kan skiftende vikarer medvirke til større utryghed. Det er svært at forholde sig til mange nye ansigter - men forhåbentlig er de søde, omsorgsfulde og glade for deres arbejde - og selvom mange aktiviteter foregår udendørs, så skal børnene naturligvis stadig aktiveres og stimuleres. Jeg håber, det er sådan...:)

Hjemme må I forsøge at lave forskellige ting med hende, som stadig aktiverer hende og støtter hendes udvikling. Hun vil have en stor nysgerrighed og udforskningstrang, som I naturligvis skal støtte op omkring - og det gælder både ude og inde. Det kan være en god idé at gå ture i naturen, det kan være i parken, på stranden, i skoven.. det kan være rigtig lærerigt at øve sig i at gå på ujævnt terræn, øve sin balance, prøve at træde op på en helt lav træstub, imens I holder hende i hænderne. Måske er der en naturlegeplads i nærheden af, hvor I bor, som I kan besøge, hvor hun sammen med jer kan prøve lidt forskellige nye ting. Hvis det sner, kan I også give hende kælketure, hvor hun sidder, og I trækker hende af sted gennem sneen...

Sanglege, dans og bevægelse til musik er rigtig godt. Hun kan stå og rokke frem og tilbage, hun kan klappe med sine hænder osv. - det I gør kan hun efterligne. I kan også spille musik, bruge forskellige rytmeinstrumenter - rasleæg, tromme og lignende. leg i badekaret er ofte et hit, så giv hende plastikflasker, skåle, legetøjsfisk, der kan trækkes op og som bevæger sig i vandet, legetøj, der kan sidde fast med sugekopper på fliserne osv.

Hun må også gerne være med til at bage boller og prøve at sidde med bolledejen i hænderne, det kan også være en ny oplevelse for hende at mærke på denne måde...

Træpuslespil med knopper vil hun også stille og roligt kunne lære og have glæde af. Legetøj med forskellige aktiviteter - hvor hun skal trykke, dreje, skubbe osv. hvorved skuffer springer frem, bolde kan trykkes igennem rør eller andet, ...

Annonce

... som får nye ting til at ske. Det vil være rigtigt spændende for hende med legetøj, hvor bestemte bevægelser frembringer nye ting.

Tårn der bygges af klodser og byggebægre - og især som væltes. Hun kan blive helt ekstatisk af forventningens glæde, når hun oplever at I bygger tårnet op, og det pludselig siger BANG! når det vælter. Det vil hun også kunne synes er rigtigt sjovt.

Og så naturligvis pludre og snakke en masse med hende, så hendes sprog stimuleres så meget som muligt. Kikke i billedebøger, gerne med fotografier, så billederne ligner ting fra hverdagen og dermed er genkendelige for hende.

Med hensyn til nattesøvn og puttebamse, så er det bare super dejligt, at hun allerede har knyttet sig til en bamse og tydeligt lyser op, når hun ser den. Rigtig godt! Den skal I bestemt holde fast i :) Det samme med vuggevisen osv. som hun kender og også finder tryghed ved, og hun ved, at det er sovetid, når den synges.

Flasken skal I bare bibeholde lidt endnu. De fleste børn stopper helt med flasken i 13-15 måneders alderen, så der er lidt tid til endnu :) I bør trappe ud af flasken stille og roligt , så hun får gradvist mindre og mindre mælk - og til sidst kan hun få lidt mælk af en kop og så blive puttet. I skal sørge for at hendes ritual er, som det plejer at være, eneste forskel er, at mælken i flasken erstattes med lidt mælk af en kop, og derefter kan hun så få lidt vand i stedet for mælk, men en ting af gangen...

Det er ikke sikkert, at hun af sig selv finder flasken uinteressant, men netop ved at I gradvist indføre et ritual med bad, godnatmåltid, få børstet tænder, sidder lidt på skødet, få læst lidt historie, få lidt lun mælk af en kop, komme i seng, falde i søvn med vuggevise osv. så vil hun stille og roligt acceptere at hun ikke længere får sin flaske. Ritualet er stadig super hyggeligt og mælken får hun stadig (i en overgang) bare af kop, så det vil være okay for hende på sigt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er helt normalt, at hun ikke rigtigt kan koncentrerer sig om godnathistorie endnu. Det kommer sandsynligvis hen af vejen. Det er til gengæld super godt, at hun har sin puttebamse, allerede har knyttet sig til den og derfor allerede nu kan puttes med den.

En aftenrutine hos jer kunne f.eks. se således ud:

Leg i stuen, herefter bad og gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød, mælk af kop, får børstet tænder.

I går på værelset og sætter jer på en stol ved siden af sengen. Hun sidder på skødet hos jer, har sin bamse hos sig, drikker sin flaske (og det bliver så senere til en kop mælk og derefter vand), I kikker lidt i en billedbog imens hun falder til ro, hun puttes over i sin seng, hvor hun stadig har sin bamse hos sig, og I sidder der stadig, synger vuggevisen og hjælper hende på den måde det sidste stykke ind i søvnen.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og fortsat god lørdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder