Svar: Mange opvågninger i nattesøvnen

12. januar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære søvnige forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :) Det lyder som om, at I har fået en lillebror der trives rigtig godt, og at I nyder at være en familie på fire, dejligt :)

Dagsrytmen ser umiddelbart fin og alderssvarende ud. Hvis jeg skal komme med lidt forslag til ændringer, så vil det være, at I nu også begynder at servere grøntsagsmos med kød og fisk til frokost, så han får 2 portioner grøntsagsmos og 2 portioner grød dagligt. Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan begynde at tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad, så han gradvist tilbydes mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris osv. så maden gradvist får mere smag og mere bid :)

Det lyder meget passende med 4 amninger i døgnet, når man er 7.5 måned gammel, og disse amninger ligger ofte rigtig godt placeret tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Præcis som I også gerne vil. Det er således et realistisk mål at arbejde på netop et lidt længere søvnstræk om aftenen og igen mellem midnat og tidlig morgen. Når det ikke rigtig lykkes, så kan det skyldes lidt forskellige ting...

Det ene er naturligvis mængden af mad og mælk dagen igennem. Det er vigtigt, at han tilbydes mad nok og også drikker nok. Derfor skal balancen mellem skemad og vand af kop og amning findes. Det betyder, at det er bedre, at I f.eks. giver ham 1 dl mos til frokost sammen med vand af kop, og han så tager imod brystet, før sin middagslur. End at I giver ham 2 dl. mos, og han så afviser brystet eller ikke drikker nok. Hvis han ikke har indtaget væske nok dagen igennem, så vil han naturligt søge sit væskebehov ekstra dækket aften og nat. Derfor skal balancen mellem skemad, vand og mælk findes :)

Derudover så kan måden han falder i søvn på spille ind. Du fortæller, at I går på værelset, du sætter dig i en lænestol og ammer ham ved siden af tremmesengen, han falder i søvn ved brystet, du erstatter brystet med en sut og fatter ham over i hans seng - og det er vigtigt, at han flyttes fra din favn, før han sover helt. Det lyder lidt som om, at han er for sovende, når han bliver flyttet og derfor ikke når at registrer, at han puttes i egen seng. Det gør, at når han så går fra et søvnstadie til et andet, så vågner han op.

Vi har alle sammen nogle faste søvnrutiner, søvnassociationer, ting vi forbinder med at skulle sove. Og hvis han er vant til at falde i søvn i din favn og med dit bryst i munden, så vil han ikke kunne sove uden dette. Så vil han vågne op, registrere, at han ligger et andet sted og vil naturligt ikke kunne sove videre, før du tager ham op i favn og giver ham bryst igen og igen. Det er det han forbinder med at sove.

Derfor er det vigtigt, at han puttes fra din favn der, hvor han stadig er vågen nok til at registrere, at han ligger i sin seng, så når han skifter søvnstadie, så kan han roligt sove videre fordi alt er, som da han faldt i søvn...

Der er også nogle børn som i 7 måneders alderen har tendens til at vågne op ½ time efter de er faldet i søvn, hvor de så søger brystet igen og derefter sover. Det sker dog ofte kun én gang og ikke gentagende gange, som man ser hos jer - men det kan naturligvis ikke udelukkes, at dette også spiller ind. Her kan det være en god idé, at du om aftenen ammer ham af to omgange. Det vil sige, at du ammer ham, skifter hans ble og gør ham ...

Annonce

... klar til natten, og derefter ammer du ham så igen, før du putter ham. Det kan nogle gange gøre, at opvågningen efter ½ time kan undgås og han i stedet blot sover videre.

Dagsrytmen kan også spille ind, og I må faktisk gerne begynde at skabe en mere fast rytme ved at lade dagen starte til samme tid hver dag. Jo mere fast rytme I har, jo lettere vil det naturligt være at ramme det rette puttetidspunkt om aftenen, og det vil gøre det lettere for ham at overgive sig til søvnen. Hele dagens rytme har naturligt betydning for nattens forløb... Umiddelbart lyder det dog som om, at han lige nu er ret god til at flekse sit behov, og I lader ham selv styre det, så de dage hvor han står tidligt op, får han 3 lure og de dage, hvor han starter dagen senere, så sover han to lure - og puttetidspunktet om aftenen varierer naturligt efter dette. Det er fint - men hvis det fortsat er svært at putte ham, og hvis puttetidspunktet om aftenen bliver meget sent, så kunne det på sigt godt overvejes at lave lidt ændringer her..:)

Med hensyn til flaske, som I spørger til, så kan I godt forsøge med dette. Det er ikke sikkert, at han vil have den, hvis han aldrig har fået flaske før, men det kan sagtens forsøges. Fordelen ved flaske er blandt andet, at I kan give ham modermælkserstatning, som godt kan mætte lidt mere end modermælk og derfor gøre, at han sover et længere søvnstræk, før han vågner igen. Det er også en fordel, at far kan give flasken, så far kan komme mere på banen om aftenen og putning ikke er overladt til mor. Med flasken vil I også vide præcist, hvor meget han har drukket, og det kan give lidt ro i forhold til at holde igen med brystet og forsøge at berolige på anden vis.. og så kan flasken faktisk også gives i sengen, hvis man eleverer hovedgærdet, så han kan få sin mælk, der hvor I ønsker, at han skal sove og ikke længere oplever et skift fra favn og ned i seng, som han måske reagerer på...

Flasken kan derfor gives enten aften, når du putter ham - eller han kan få den som en drømmeflaske sen aften f.eks. kl 23-24, hvorefter han så kan sove til næste morgen tidlig, hvor han så bliver ammet igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det man skal være opmærksom på i forhold til flaske er, at han godt kan blive så glad for denne, at han foretrækker den fremfor brystet. Samtidig vil din mælkeproduktion naturligt nedsættes, hvis du erstatter en amning med flaske og hvis din produktion nedsættes og han samtidig har en oplevelse af, at mælken via flasken kommer lettere til ham, så kan det gøre, at han begynder at afvise brystet og altså foretrække flasken.

Om dette sker afhænger helt af, hvor veletableret amningen er, og hvor glad han generelt er for brystet - hvis amningen fungerer rigtig godt, så kan det sagtens tænkes, at du kan give ham en flaske dagligt uden at det ødelægger din amning med den alder han har - men der er ingen garantier. Derfor skal du/I overveje, hvad I gerne vil og hvilke planer I har fremadrettet - vil I f.eks. gerne at far skal kunne putte, skal far holde barsel osv. så vil det være en god idé, at jeres dreng vil tage imod en flaske. Men vil du gerne være fuldstændig sikker på at du kan amme ham til han er mindst et år, så kan det godt være, at du skal prioritere amningen fremfor flasken...

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker og overvejelser lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre