Svar: Problemer med at fastholde vores 4 måneder datter i søvnen

3. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maj

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at I har kunne finde inspiration i et svar, som jeg har givet en anden familie :) Jeg vil naturligvis også meget gerne dele lidt tanker med jer...

Som jeg ser det, er jeres situation lidt anderledes. Jeres datter har en meget sen rytme, det vil sige, at hun står sent op, sover sent hele dagen igennem og naturligt også går sent i seng. Og samtidig er det sådan, at børn i 4 måneders alderen generelt ofte har en døgnrytme, hvor de går sent i seng - det er f.eks. helt normalt, at børn i denne alder ikke sover før klokken er 22 eller 23 om aftenen. Så når jeres datter samtidig har en sen rytme, så forklarer det, hvorfor hun pludselig først går i seng kl 01.30-02.

I følge jeres dagsplan, så får jeres datter ofte 4 lure, og det kan sagtens være, at hun har brug for dette, der er der nogle børn, som har :) Men, det lyder som om, at den 4. lur ofte kommer til at ligge så sent, at det gør, at hendes puttetidspunkt først bliver om natten kl 01.30/02.... Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt, og gerne som I har beskrevet - f.eks. 3 timer om formiddagen, 2 timer til middag og 1 time til sin 3. lur. En sådan rytme kan I fint arbejde med, og I behøver ikke vække hende, det lyder nemlig meget fint og helt alderssvarende. Når det så er sagt, så skal hun dog stadig have lov til at flekse sit søvnbehov, så hvis hun nogle dage, har brug for at sove en kortere formiddagslur og sove en længere middagslur, så er det helt okay :) Den fleksiblitet skal være der, ligesom hun nogle dagen måske vil sove lidt mere og andre dage lidt mindre. Det er også helt okay.

Til gengæld vil det være rigtig godt, at I starter dagen tidligere. Normalt anbefaler jeg ikke, at man vækker børn om morgenen, før 6 måneders alderen, men som I beskriver jeres datter, hendes rytme og måden hun sover på, så synes jeg godt, det kan forsvares. Jeg vil derfor anbefale jer, at I står op senest kl 08, hvis ikke hun er vågnet af sig selv, fordi netop stå op tidspunktet vil sætte rytmen for resten af dagen. I skal naturligvis vække hende kærligt, nænsomt, omsorgsfuldt, så det er okay og dejligt at komme op.

Hun har, som I har læst, brug for ca. 15 timers søvn i døgnet, og det vil være super godt fordelt sådan, at hun som sagt sover 3 lure dagligt. Hos jer lyder det som om, at hun lige nu vil kunne trives godt med ca. 6 timers dagssøvn og ca. 9 timers nattesøvn, så hun f.eks. sover fra kl 23 til 08.. Det vil både give hende en god lang nattesøvn og også den mængde søvn, som hun viser behov for om dagen. Det vil samtidig anerkende hendes behov for at sove sent, men det vil være inden for tidspunkter, som jeg tænker, at I kan leve med, fordi det stadig kan fungere for jer forældre, så I også kan få jeres nattesøvn :)

Og i takt med at hun bliver ældre, vil hendes rytme naturligt ændre sig, men det vil være helt alderssvarende lige nu. Og en rytme kan derfor se således ud:

Tidlig morgen 06.30: ...

Annonce

... Ammes/flaske og sover lidt videre.

Morgen 08: Vækkes kærligt senest/omkring kl. 08, hvis ikke hun vågner af sig selv, og dagen begynder stille og roligt.

Formiddag 9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur.

Frokost 12.30-13: Vågner og kommer op, bliver puslet osv. Har naturligt brug for mælk efter så lang en lur og tilbydes derfor bryst/flaske her

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. Badet indføres her, fordi det vil aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt...

Eftermiddag 16: Ammes/flaske og puttes til en meget sen middagslur... :)

Aften 18.. Vågner og I hygger, pludrer osv. Hun kan ligge i nærheden, når I spiser aftensmad og være en del af jeres aktiviteter der :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes/flaske og puttes til dagens 3 lur omkring kl 19.30... sover her som nu ofte 45-60 minutter. Er herefter vågen, aktiv, hygger og pludrer med jer om aftenen..

Sen aften 23: Ammes/flaske og puttes til natten, samtidig med at I også selv går i seng

Nat 03: Ammes/flaske og sover videre...

Som I kan se, så er min dagsplan lavet efter den rytme, som I allerede beskriver, at jeres datter har, men det hele flyttet et par timer frem - alt sammen fordi hun vækkes om morgenen (også selvom hun ikke er ældre end hun er)... Hun tilbydes mælk hver 3-4 time, så hendes behov for mælk stadig dækkes godt hele døgnet igennem - og tidspunkterne tænker jeg også vil kunne passe med den rytme, som hun i kraft af sin alder har behov for og den rytme, som hun vil få i takt med at hun bliver ældre, begynder med skemad osv. Rytmen jeg sender tænker jeg derfor kan give jer lidt idé om, hvad I kan forvente af jeres datter lige nu, og hvad I kan arbejde videre med.

Rytmen er også lavet sådan, at den nuværende 4. lur helt springes over og dermed også jeres udfordringer med at få hende til at blive i søvnen her. Selvom nogle børn har brug for 4 lure, så tænker jeg, at jeres datter kan trives rigtig godt med 3 lure, og samlet får hun stadig mere dagssøvn end gennemsnittet. Den nye rytme er altså med til at sikre hendes søvnbehov og samtidig også sikre, at hun sover på tidspunkter, som er mere hensigtsmæssige for jer som familie.

Hvis hun pludselig begynder at sove en meget lang middagslur og måske en dag sover to meget lange lure dagligt, så er det også helt okay. Så vil det naturligt betyde, at hun pludselig springer dagens 3. lur over, og i stedet nok er klar til at gå tidligt i seng, men det må hun også gerne. Det vil så sandsynligvis igen betyde, at hendes stå op tidspunkt næste morgen bliver tidligere, men kan igen gøre, at hun måske vågner af sig selv... Det er her fleksibilitet kommer ind. Så længe hun trives, udvikler sig godt, virker glad og tilfreds, spiser som hun skal osv., så skal I et eller andet sted lade hende sove, som hun viser behov for - men naturligvis stadig forsøge at hjælpe hende til en rytme, som kan fungere for jer alle tre :)

Jeg håber, at mine tanker og forslag til dagsplan hjælper jer lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!