Svar: Drop luren helt, hvordan gør vi?

2. januar 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nina

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.

Rigtig mange børn har stadig brug for en middagslur, selvom de er blevet 3 år gamle. Faktisk skønner man, at ca. 60% af de 3 årige stadig har brug for det afbræk, som middagsluren giver dem - og det lyder som om, at jeres datter stadig har brug for at sove lidt midt på dagen...

Når middagsluren begynder at kunne springes over, så vil der ofte være tale om en overgang, hvor hun nogle dage stadig har brug for sin lur og andre dage fint kan undvære den. I den periode er I derfor nødt til at være lidt fleksible, så de dage, hvor hun har sovet, skal hun puttes senere og de dage, hvor hun ikke sover, vil hun kunne komme tidligere i seng om aftenen.

I er også nødt til at se på, hvor lang en middagslur hun normalt tager. Hvis hun plejer at sove f.eks. 2 timer til middag, så er det meget voldsomt pludselig slet ikke at få en lur, og selvom børn som udgangspunkt ikke bør vækkes, så kan det hos jer være bedre, at I giver hende en lur på en time midt på dagen, end at I springer den helt over.

Normalt vil løsningen være, at putte hende sent i seng - altså der, hvor hun normalt falder i søvn og så gradvist rykke puttetidspunktet frem. Og i takt med, at nattesøvnen på den måde forlænges, så afkortes dagssøvnen. Det vil være måden at gøre det på fremfor at fjerne en times dagssøvn fra den ene dag til den anden, men igen - det kan være bedre at give hende en lur på en time og derefter vække hende, end ikke give hende nogen lur.

Nogle børn har også brug for en hvileperiode midt på dagen. Altså en mulighed for at få en pause fra dagens aktiviteter og uro. Den største effekt af dette opnår man, hvis det gøres til en fast rutine i hverdagen, så hun puttes i seng, kan ligger og slappe af der - ligesom til en middagslur, men uden at hun behøver at sove. Hun kan til et middagshvil også ligge på en madras, i jeres seng eller måske på sofaen - hvilestedet bør være lidt mørkt, og der bør ikke være tv eller lignende, som kan forstyrre. Hun kan ...

Annonce

... dog godt have glæde af at ligge og lytte til lidt roligt musik, godnathistorie eller lignende.

Fordelen ved et middagshvil er, at hun får koblet af - og hvis hun er træt og har brug for at sove, så har hun faktisk mulighed for at falde i søvn. Det er ikke noget hun skal, men har hun brug for det, kan hun sove.. og det vil også give jer lidt idé om, hvorvidt hun faktisk er parat til at springe luren helt over. Nogle dage vil hun måske falde i søvn, andre dage hviler hun bare i 20-30 minutter, og så er det rigtig fint :)

Derudover så lyder det meget tidligt, hvis I putter hende i seng allerede kl 18, og jeg tænker, at det også er med til at forklare, hvorfor hun så vågner kl 20 og tydeligt ikke kan sove videre før 1-1.5 time efter. Det kan både handle om, at hun faktisk tager sin "1-times middagslur der" og i stedet skal have luren midt på dagen, men det kan også handle om, at hun skal puttes 1-1.5 time senere, så hun ikke puttes før kl 19-19.30. Det vil også give jer mulighed for at skabe lidt bedre aftener og mulighed for bad, godnatmåltid osv. og dermed lidt gode rutiner, før hun skal i seng - som netop så kan hjælpe hende med at sove bedre og mere sammenhængende, når hun først er puttet.

Mit forslag til en aftenrutine ser således ud:

Aften 17-17.30: Aftensmad, I spiser sammen og hygger omkring måltidet - helt almindelige retter, familiemad. Vand eller minimælk af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, bliver smurt med lidt creme osv. efter behov, får nattøj på og gøres klar til natten.

Tilbydes et godnatmåltid, ca. kl 18.45 - det kan være rester fra aftensmaden, som serveres koldt f.eks. frikadelle sammen med et stykke rugbrød. Det kan også være en portion havregryn med minimælk eller en portion havregrød, hvis hun kan lide det.

Får børstet tænder og puttes i seng omkring kl. 19-19.30. Puttes med godnathistorie, snak om dagen, mor eller far ved sengekanten, godnatsang, puttebamse osv.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.