Svar: Drop luren helt, hvordan gør vi?
2. januar 2021
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Rigtig mange børn har stadig brug for en middagslur, selvom de er blevet 3 år gamle. Faktisk skønner man, at ca. 60% af de 3 årige stadig har brug for det afbræk, som middagsluren giver dem - og det lyder som om, at jeres datter stadig har brug for at sove lidt midt på dagen...
Når middagsluren begynder at kunne springes over, så vil der ofte være tale om en overgang, hvor hun nogle dage stadig har brug for sin lur og andre dage fint kan undvære den. I den periode er I derfor nødt til at være lidt fleksible, så de dage, hvor hun har sovet, skal hun puttes senere og de dage, hvor hun ikke sover, vil hun kunne komme tidligere i seng om aftenen.
I er også nødt til at se på, hvor lang en middagslur hun normalt tager. Hvis hun plejer at sove f.eks. 2 timer til middag, så er det meget voldsomt pludselig slet ikke at få en lur, og selvom børn som udgangspunkt ikke bør vækkes, så kan det hos jer være bedre, at I giver hende en lur på en time midt på dagen, end at I springer den helt over.
Normalt vil løsningen være, at putte hende sent i seng - altså der, hvor hun normalt falder i søvn og så gradvist rykke puttetidspunktet frem. Og i takt med, at nattesøvnen på den måde forlænges, så afkortes dagssøvnen. Det vil være måden at gøre det på fremfor at fjerne en times dagssøvn fra den ene dag til den anden, men igen - det kan være bedre at give hende en lur på en time og derefter vække hende, end ikke give hende nogen lur.
Nogle børn har også brug for en hvileperiode midt på dagen. Altså en mulighed for at få en pause fra dagens aktiviteter og uro. Den største effekt af dette opnår man, hvis det gøres til en fast rutine i hverdagen, så hun puttes i seng, kan ligger og slappe af der - ligesom til en middagslur, men uden at hun behøver at sove. Hun kan til et middagshvil også ligge på en madras, i jeres seng eller måske på sofaen - hvilestedet bør være lidt mørkt, og der bør ikke være tv eller lignende, som kan forstyrre. Hun kan dog godt have glæde af at ligge og lytte til lidt roligt musik, godnathistorie eller lignende.
Fordelen ved et middagshvil er, at hun får koblet af - og hvis hun er træt og har brug for at sove, så har hun faktisk mulighed for at falde i søvn. Det er ikke noget hun skal, men har hun brug for det, kan hun sove.. og det vil også give jer lidt idé om, hvorvidt hun faktisk er parat til at springe luren helt over. Nogle dage vil hun måske falde i søvn, andre dage hviler hun bare i 20-30 minutter, og så er det rigtig fint :)
Derudover så lyder det meget tidligt, hvis I putter hende i seng allerede kl 18, og jeg tænker, at det også er med til at forklare, hvorfor hun så vågner kl 20 og tydeligt ikke kan sove videre før 1-1.5 time efter. Det kan både handle om, at hun faktisk tager sin "1-times middagslur der" og i stedet skal have luren midt på dagen, men det kan også handle om, at hun skal puttes 1-1.5 time senere, så hun ikke puttes før kl 19-19.30. Det vil også give jer mulighed for at skabe lidt bedre aftener og mulighed for bad, godnatmåltid osv. og dermed lidt gode rutiner, før hun skal i seng - som netop så kan hjælpe hende med at sove bedre og mere sammenhængende, når hun først er puttet.
Mit forslag til en aftenrutine ser således ud:
Aften 17-17.30: Aftensmad, I spiser sammen og hygger omkring måltidet - helt almindelige retter, familiemad. Vand eller minimælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, bliver smurt med lidt creme osv. efter behov, får nattøj på og gøres klar til natten.
Tilbydes et godnatmåltid, ca. kl 18.45 - det kan være rester fra aftensmaden, som serveres koldt f.eks. frikadelle sammen med et stykke rugbrød. Det kan også være en portion havregryn med minimælk eller en portion havregrød, hvis hun kan lide det.
Får børstet tænder og puttes i seng omkring kl. 19-19.30. Puttes med godnathistorie, snak om dagen, mor eller far ved sengekanten, godnatsang, puttebamse osv.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske